40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 رمزگشایی زبان مرغ‌ها با هوش مصنوعی

رمزگشایی زبان مرغ‌ها با هوش مصنوعی

برای فهمیدن دنیای مرغ‌ها حتما لازم نیست انیمیشن فرار مرغی را تماشا کنید، این روزها هوش مصنوعی در تلاش است تا بداند مرغ‌ها واقعا درباره چه چیزی با هم صحبت می‌کنند و چه احساساتی را تجربه می‌کنند! مرغ‌ها ارتباطات کلامی معناداری با هم دارند، صداهایی که آن‎‌ها از خودشان تولید می‌کنند، اصلا تصادفی نیست، بلکه آن‌ها حکایت از یک سیستم زبانی پیچیده دارد و روشی برای تعامل با دنیا و ابراز شادی، ترس و سایر سینگال‌های اجتماعی به یکدیگر است.

جالب است بدانید که مرغ‌ها هم مانند انسان‌ها لهجه دارند و ویژگی‌هایی مانند سن و محیط جغرافیایی روی طرز صحبت کردن آن‌ها تاثیر می‌گذارد. رمزگشایی از زبان مرغ‌ها به ما کمک می‌کند که ساختار اجتماعی و رفتار آن‌ها را درک کنیم و رویکردمان به پرورششان تغییر کند.

محققان دانشگاه دالهاوزی کانادا از هوش مصنوعی برای این رمزگشایی استفاده می‌کنند. این پروژه قرار است درک ما را از این موجودات بامزه و روش‌های ارتباطی آن‌ها با هم تغییر دهد و پنجره‌ای متفاوت به دنیای آن‌ها برای ما باز کند. پنجره‌ای که موجب ارتباط انسانی‌تر و همدلانه‌تر با حیوانات اهلی و بهبود رفاه و کیفیت زندگی مرغ‌ها می‌شود.

مترجم زبان مرغی

هوش مصنوعی و یادگیری ماشین تلاش می‌کند تا یک مترجم جهانی برای صحبت با مرغ‌ها بسازد. هوش مصنوعی می‌تواند حجم عظیمی از داده‌های صوتی را تجزبه و تحلیل کند و هم اکنون در حال یادگیری شناخت الگوها و ظرایف صداهای مرغ‌ها هستند. البته که این کار ساده‌ای نیست زیرا که مرغ‌ها طیف وسیی از صداهای مختلف با تغییراتی در زیر و بم، لحن و بافت دارند.

یکی از هیجان‌انگیزترین جنبه‌های این پژوهش، درک هیجانات و احساسات پشت صدای مرغ‌هاست. بهره‌گیری از پردازش زبان طبیعی (NLP) که معمولا برای رمزگشایی از زبان‌ انسان استفاده می‌شود به درک و تفسیر حالات عاطفی مرغ‌ها کمک می‌کند. پس با جواب دادن به این سوال‌ها که آیا مرغ‌ها تحت استرس هستند یا خوشحال‌اند، می‌توانم تصمیمات آگاهانه‌تری درمورد مراقبت و محیط پرروش آن‌ها گرفت.

ارتباط غیر کلامی میان مرغ‌ها

این تحقیق فقط محدود به پردازش صداهای مرغ‌ها نیست، این پژوهش به بررسی سیگنال‌های غیرکلامی برای اندازه‌گیری احساسات در مرغ‌ها  هم می‌پردازد. به این معنی که پلک زدن و دمای صورت، اطراف چشم و نواحی سر آن‌ها را اندازه‌گیری می‌کند. این نشانه‌ها که به نظر می‌رسد پاسخی به استرس باشد، می‌تواند مسیرهای جدیدی را برای درک اینکه مرغ‌ها چطور احساسات خود را از لحاظ رفتاری و فیزیولوژیکی ابراز می‌کنند، باز کند و ما را به پاسخ‌های مختلفی برای ارزیابی رفاه آن‌‎ها برساند.

کدام مرغ خوشحال‌تر است؟

پژوهش حاضر صرفا برای ارضای حس کنجکاوی آکادمیک نیست، بلکه پیامدهای واقعی و کاربردی هم در دنیای عملی دارد. درک زبان مرغ‌ها و احساسات آن‌ها می‌تواند به پرورش‌دهندگان این پرنده کمک کنند که زندگی بهتری برای مرغ‌ها ایجاد کنند. به طوری که آن‌ها سالم‌‎تر و خوشحال‌تر باشند و محصولات با کیفیت‌تری را تولید کنند. علاوه بر این، نتایج این تحقیق می‌تواند به طور کلی بر روی پرورش حیوانات اهلی و شیوه‌ رفتار اخلاقی با آن‌ها تاثیر بگذارد. همچنین، نتایج پژوهش حاضر می‌تواند به آن دسته از فعالان محیط زیست که در حال تلاش برای حفظ گونه‌های مختلف پرندگان و زیستگاه آن‌ها هستند هم کمک کند.

گره باز کردن از رازهای ارتباطی میان پرندگان، باعث می‌شود دنیا استاندارهای جدیدی را برای رفاه حیوانات و کاربردهای عملی و اخلاقی فناوری پیدا کند و همین بر روی تعامل انسان با حیوانات تاثیرات مطلوبی دارد. تعاملی که سرآغاز آن کشف زبان مرغ‌ها به کمک هوش مصنوعی است.

شما چه پیش‌بینی‌ای از نتایج این پژوهش دارید؟ به نظرتان این تحقیق آیا واقعا می‌تواند درک ما را نسبت به مرغ‌ها تغییر دهد؟

بنر اخبار هوش مصنوعی

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]