40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
  روبات ساینور اولین روبات انباردار ایرانی در دیجی‌نکست و گزارش رویداد «دمو دی»

 روبات ساینور اولین روبات انباردار ایرانی در دیجی‌نکست و گزارش رویداد «دمو دی»

رویداد «دمو دی»(Demoday)  وابسته به «دیجی‌نکست» در روز ۲۸ اردیبهشت ماه سال جاری در هتل اوین برگزار شد. ابتکار برگزاری این رویداد با «دیجی‌کالا» بود؛ در واقع برگزاری این رویداد، در راستای سیاست جدید دیجی‌کالا، مبتنی بر توجه به محصولات نوین حوزه تکنولوژی و حمایت از استارتاپ‌ها بوده است. پیش از این دیجی‌کالا با افتتاح «دیجی‌نکست» بستر لازم برای حمایت از ایده‌های نوین را فراهم کرده بود. در رویداد دمو دی نیز، چهارده تیم از استارتاپ‌های دیجی‌نکست، به معرفی ایده‌های خود پرداختند. در این رویداد متخصصان حوزه هوش مصنوعی، استارتاپ‌ها و سرمایه‌گذاران حضور داشتند و هدف از برگزاری آن، علاوه‌بر معرفی محصولات و ایده‌های نوین، جلب حمایت سرمایه‌گذاران برای راهیابی این ایده‌ها به دنیای تجارت نیز بود.

در اولین برنامه این رویداد، تیم‌های استارتاپی به ارائه محصولات خود پرداختند. تیم «آپ‌تایم» ایده خود را مبتنی بر طراحی برنامه برای هوشمندسازی حوزه حمل‌ونقل ارائه کرد. تیم «گنجه» سرویس گنجه را ارائه داد که برای سهولت در تحویل بسته‌های سفارش داده شده، به کارمی‌رود سرویس گنجه در فروشگاه دیجی‌کالا نیز به کار گرفته شده است.

تیم «یوسینیت» در این رویداد دستیار صوتی هوشمند ساخت این تیم را عرضه کرد و تیم «کاربو» محصول نوینی را ارئه داد که ضمن نظارت بر راننده‌ها، به تحلیل رفتار آن‌ها می‌پردازد و مانع از خطرهای ناشی از رفتارهای اشتباه در رانندگی می‌شود. «دژینو» و «ماکوویژن» نیز استارتاپ‌های دیگری بودند که محصولات خود را ارائه دادند.

یکی از درخشان‌ترین ارائه‌های دمو دی، در این روز متعلق به ایده عملی‌شده روبات‌های استارتاپی انبارداری است؛ روبات‌هایی که برای پردازش محصول و تحویل کالا در دیجی‌کالا نیز به کار گرفته شده‌اند. استفاده از روبات‌ها در انبارداری موجب تسریع کار، کاهش هزینه و بالارفتن دقت خواهد شد. تیم تحقیقاتی روبوویر (Roboware)، تیم سازنده روبات‌های انباردار است که اکنون آماده بهره‌برداری هستند. این روبات‌ها اولین روبات‌های انباردار در ایران محسوب می‎شوند؛ در رویداد دمو دی، مرتضی حق‌بیگی مسئول توسعه روباتیک تیم روبوویر، نحوه عملکرد این روبات‌ها را بررسی کرد. در ادامه خلاصه‌ای از ارائه او می‌آید.

ارائه تیم روبوویر

در انبارداری قسمت‌های مختلف در کنار یکدیگر کار می‌کنند و ورودی و خروجی آن‌ها به یکدیگر وابسته است، این دلیلی بود که تیم روبوویر را، به‌سوی ساخت روبات‌های انباردار سوق داد. اولین محدودیت در انبارداری این است که  قسمت‌های مختلف در انبارداری، اطلاعات ناقصی از هم دارند. در مرحله اول با استفاده از یک الگوریتم بهینه‌سازی، بهترین تصمیم گرفته می‌شود. دومین محدودیت انبارداری این است که عامل‌های هوشمند، باید به مغز متفکر وصل باشند و تصمیماتش را عملی کنند. این محدودیت نیز با استفاده از روبات‌ها رفع می‌شود. با توجه به این دو محدودیت، کارایی دو روبات انباردار به شرح زیر است.

۱ـ بخش سخت‌افزاری؛ یعنی همان روبات انباردار که توسط تیم ساینور گسترش داده شده است.

۲ـ بخش نرم‌افزاری، یا مغز متفکر سیستم، که محصول نرم افزاری روبوویر است

روبات ساینور اولین ربات انباردار ایرانی است که توانایی حمل ۳۰۰ کیلوگرم پیلوت را دارد و می‌تواند با سرعت دو متر در ثانیه جابجا شود. این روبات، دارای سیستم ناوبری و همچنین تحلیل تصویر، با هدف موقعیت‌یابی آنلاین هست؛ گام اول این پروژه به انجام رسیده است و قرار است در گام‌های بعدی، نسخه‌های دیگری از آن توسعه داده شود.

بخش متفکر سیستم (محصول نرم‌افزاری روبوویر) دارای چهار بخش است:

۱ـ  مسیریابی: در یک محیط فشرده تنها یک ربات به کار نمی‌آید بلکه سیستم باید طوری طراحی شود که ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ روبات بتوانند در این محیط، با هم کار کنند. این طراحی در کلید منیجر توسط تیم روبوویر، انجام شده است؛ روبات‌هایی در این سیستم، طراحی شده اند که مسیریابی انجام می‌دهند و برخوردی هم با هم ندارند.

۲ـ گزارش: باید گزارشی پیوسته و برخط از دارایی‌های‌مان داشته باشیم.

اگر دارایی‌های ما، روبات یا نیروی انسانی یا کالا است باید وضعیتشان را پیوسته رصد کنیم و گزارش دریافت کنیم؛ تا کنون این گزارش از وضعیت روبات‌های انباردار ارائه شده است.

۳ـ یکپارچه‌سازی: با الگوریتم بهینه‌سازی، یکپاچه‌سازی عملیات روبات‌ها صورت می‌گیرد. بنابراین قسمتی که سفارشات می‌آید، نحوۀ حرکت روبات‌ها و نحوۀ چینش کالاها، با هم یکپارچه می‌شوند.

۴ـ شبیه‌سازی: اگر یک محیط عملیاتی داشته باشیم و بخواهیم برنامه‌های مختلف عملیاتی را بسنجیم، نیاز به شبیه‌سازی محیط داریم. در این نرم‌افزار، ما محیط شبیه‌سازی داریم که می‌توان همه موارد را در آغاز شبیه‌سازی و بررسی کرد و بهترین تصمیم را گرفت.

این نرم‌افزار، در انباری که برای نمونه توسط این الگوریتم تحلیل شده است، برای چهل ربات، مسیریابی هم‌زمان، صورت گرفته است. همچنین در پلتفرم روبوویر، نمای زنده ای از انبار و عملکرد روبات‌ها داریم. به روبات ساینور، سفارشی به صورت آنلاین ارسال می‌شود و روبات دستور را انحام می‌دهد. همچنین روبات می‌تواند چینش انبار را به صورت اتوماتیک تغییر دهد. پیش‌بینی می‌شود این روبات، درسال‌های آینده به بیست میلیون دلار ارزش بازار برسد؛ چرا که تجارت روباتهای زمینی در حال رشد است و دارای بیشترین ارزش در بخش لجستیک و انبارداری است

این محصول مشتری‌های متنوعی مثل گمرک، پخش دارو پخش لباس یا فروشگاهای زنجیره‌ای دارد و به‌صورت روبات و سرویس به بازار ارائه می‌شود.

چالش نوآوری در کسب وکارهای اینترنتی

در ادامه این رویداد، پس از معرفی محصولات استارتاپ‌ها، بحث و بررسی پیرامون کسب‌وکارهای اینترنتی، با میزبانی وحید فخر، معاون سرمایه‌گذاری دیجی‌کالا برگزار شد. حمید محمدی، مدیرعامل دیجی‌کالا، محمود کریمی مدیر عامل «سکوی خلق آینده» و آرین افشار مدیر عامل «جوانه» نیز در این نشست، حضور داشتند. حمید محمدی، در مورد دلیل ایجاد دیجی‌نکست و آینده دیجی‌کالا گفت: «درواقع دیجی‌نکست برای توجه به تکنولوژی‌های نوآور از سوی دیجی‌کالا تأسیس شده‌است و به‌دنبال سرمایه‌گذاری در راه‌حل‌های نوتر و کم‌هزینه‌تر است.»

همچنین افزود: «دیجی‎کالا به‌عنوان بزرگ‌ترین فروشگاه الکترونیکی کشور، نیاز به زیرساخت‌هایی دارد که تاکنون نتوانسته بود از آن‌ها بهره بگیرد؛ توجه به محصولات جدید این حوزه، می‌تواند عملکرد این فروشگاه را متحول کند.»

سهیل مقدم، معاون تکنولوژی دیجی‌کالا، این فروشگاه را به پازلی تشبیه کرد و افزود: «خواست ما این است که این پازل در همه زمینه‌ها، خدمات مناسبی ارائه کند و هر کس متناسب با نیاز خود از آن استفاده نماید.»

فخر از سودمند نبودن بسیاری از استارتاپ‌ها انتقاد کرد و گفت: «بسیاری از این شرکت‌ها از ایده‌های نو بهره نبرده اند و هویت خود را با بنچمارک کردن کسب‌و‌کارهای خارجی بنا نهاده‌اند.»

آرین افشار اما معتقد بود چنین رویکردی در جهان فراگیر است و در همین رابطه گفت: «جهان‌شمول بودن برخی ایده‌ها، دلیل بنچمارک شدن آن‌هاست و چون برخی کسب‌وکارها نیاز تمام جهان مردم هستند، با بومی‌سازی، می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.»

نوآوری باز در کسب‌وکارها

در ادامه این رویداد در مورد نوآوری باز یا بدون محدودیت در کسب‌وکارها صحبت شد. کریمی در این مورد گفت: «نوآوری باز همیشه راه‌حل درستی نیست و بسیاری از کسب‌وکارها بی‌هدف، به‌سمت نوآوری حرکت می‌کنند.»

سعید محمدی در تأیید این سخنان افزود: «ایده شکل‌گیری دیجی‌نکست نیز، زمانی شکل گرفت که دیجی‌کالا به استفاده از این نوآوری برای بهبود خدمات‌رسانی نیاز پیدا کرد؛ درواقع ابتدا نیاز به بهره‌گیری از آن، شکل گرفت.»

مهاجرت نیروهای متخصص

در ادامه، بحث بر سر مهاجرت متخصصان ایرانی و مشکلات ناشی از آن شکل گرفت ودیدگاه‌های متفاوتی در این مورد بیان شد. امری که استارتاپ‌ها نیز در مورد آن صحبت کردند و از نامساعدی شرایط برای پیدا کردن سرمایه‌گذار و ورود به دنیای تجارت در کشور، تجاربی را بازگو کردند. سعید محمدی از جنبه‌ای مثبت به مهاجرت این افراد، نگاه کرد و گفت: «مهاجرت ممکن است موجب شکوفایی استعدادها شود و آنها این گسترش تخصص و نوآوری را در بازگشت خویش به کشور به دیگران منتقل کنند. همچنین میزان مهاجرت متخصصان کشور، هنوز به مرحله نگران‌کننده و بحرانی نرسیده است. و هنوز استارتاپ‌ها، تقاضای کار با سرمایه‌گذاران و شرکت‌های فناوری داخلی را دارند.»

محمدی در ادامه افزود: «با ایجاد احساس امنیت برای سرمایه‌گذاری در این حوزه می‌توانیم باعث پیشرفت تکنولوژی شویم و از مهاجرت نخبگان جلوگیری کنیم.»

ارائه محصولات دیگر و پایان رویداد «دمو دی»

در برنامه بعدی این رویداد، استارتاپ‌ها به معرفی کاربردهای مختلف هوش مصنوعی در حوزه‌های ارز دیجیتال، فشن، زیبایی و فیتنس پرداختند. استارتاپ‌هایی چون «بایتیکل»، «موزکوین»، «ریرا»، «لوکپوینت»، «ویرا»، «رکولتکت» محصولات خود را در این حوزه‌ها ارائه دادند؛ در انتهای این برنامه، فضای صمیمی برای گفت‌وگو بین استارتاپ‌ها و سرمایه‌گذاران در مورد فعالیت‌های آینده‌شان شکل گرفت.

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]