40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 پوشش اختصاصی هوشیو از رویداد اینوتکس: گزارش پنل میلاد زندی زند، مدیرعامل «روتیک»

پوشش اختصاصی هوشیو از رویداد اینوتکس: گزارش پنل میلاد زندی زند، مدیرعامل «روتیک»

رویداد اینوتکس ۲۰۲۳ به‌رسم هرساله در محل پارک فناوری پردیس برگزار شد و شرکت‌ها، استارتاپ‌ها و صاحبان ایده موفق شدند که از تاریخ ۱۹ الی ۲۲ اردیبهشت‌ماه، به معرفی و ارائه محصولات خود بپردازند. به‌علاوه، در کنار ده‌ها غرفه فعال در این نمایشگاه، رویدادها و پنل‌های تخصصی بسیار برگزار شد که طی آن، افراد صاحب‌نظر، متخصصان و مدیران به ارائه تجربیات و پیشنهادهای خود جهت پیشرفت فعالیت کسب‌وکارهای نوپا پرداختند.

میلاد زندی زند، مدیرعامل «روتیک»، در روز سوم نمایشگاه که به حوزه هوش مصنوعی اختصاص داشت، در محل آمفی‌تئاتر پارک پردیس، در پنل «ایستگاه آینده» موضوعات جالب‌توجهی را پیرامون فناوری هوش مصنوعی بیان کرد. در ادامه، با گزارش هوشیو از پنل‌های تخصصی هوش مصنوعی اینوتکس همراه باشید.

تأثیر ChatGPT بر روی کسب‌وکارها

میلاد زندی، ابتدای پنل خود را با ارائه مثالی از تاثیر چت‌بات‌های هوشمند بر روی فعالیت کسب‌وکارها آغاز کرد و گفت: «ما به بررسی نمودار مصرف – زمان یکی از شرکت‌های لبنی می‌پردازیم که از خدمات چت‌بات هوشمند ما استفاده کرده‌اند. اگر نگاهی به نمودار بیندازیم، می‌بینیم که در اواسط دی‌ماه که ChatGPT عرضه شد و مورد استقبال شدید مردم قرار گرفت، نمودار استفاده از چت‌بات ما نیز رشد ناگهانی و چندین برابری را تجربه کرد. حال می‌توانیم شاهد آن باشیم که چگونه استفاده از یک ربات برای مجموعه‌ای که در زمینه لبنی فعالیت می‌کند، در دنیا جذاب می‌شود و مردم برای ارتباط برقرارکردن با آن هجوم می‌آوردند. قطعاً بخشی از این رشد به دلیل وایرال‌شدن ChatGPT است؛ اما اگر بادقت نگاه کنیم، می‌بینیم که پس از فروکش‌کردن اخبار ChatGPT، استفاده از چت‌بات آن‌چنان که باید افت نکرده و با شیبی منطقی روند رشد خود را طی می‌کند که این بدان معناست که بشر امروز، خواهان استفاده از این فناوری است.»

اینوتکس

همگام با تکنولوژی روز دنیا

او در ادامه به لزوم توجه کسب‌وکارها و استارتاپ‌ها به تحولات هوش مصنوعی پرداخت و گفت: «احتمالاً بسیاری از شما با چت‌بات آبی‌رنگی به نام CRISP که در وب‌سایت‌های مختلف قرار دارد، آشنا هستید. این وب‌سایت با ارسال ایمیلی به مخاطبین خود اعلام کرد که قرار است سرویس خود را با ChatGPT ادغام کند و محصولی به نام MagicReply را خلق کند. ما شاهد آن هستیم که یک کسب‌وکار که در زمینه لایوچت فعالیت می‌کند، تصمیم می‌گیرد که وارد این حوزه شود و از هوش مصنوعی در محصول خود استفاده کند. ما کسب‌وکارهای مشابه زیادی در ایران داریم که خدمات مشابهی ارائه می‌دهند؛ اما هیچ‌کدام راضی نبودند که سرویس لایوچت خود را به یک سرویس بات‌بیس تبدیل کنند.»

واژه Magic در ابتدای نام MagicReply توجه میلاد زندی را به خود جلب کرد و به توصیف این کلمه در دنیای تکنولوژی پرداخت: «هوش مصنوعی امروزه یک فناوری جادویی (Magic) به‌حساب می‌آید؛ اما در ۱۰ سال آینده دیگر نمی‌توان آن را Magic به‌حساب بیاورید و یک فناوری نرمال و طبیعی محسوب می‌شود. برای مثال، موبایل امروزه یک تکنولوژی عادی است؛ اما در ایام قدیم، جادویی محسوب می‌شده است؛ مانند تلفن، تلویزیون، اینترنت و بسیاری از موارد دیگر.»

جیغ بنفش تکنولوژی

او از کاهش طول موج ترندها در حوزه تکنولوژی با نام «جیغ بنفش تکنولوژی» یاد کرد و افزود: «در دوران قدیم، فناوری مانند تلویزیون می‌توانست ۳۰ الی ۴۰ سال در اوج باقی بماند و همگان راجع‌به آن صحبت کنند؛ اما امروزه شاید آن هستیم که مگاترندها به همان سرعت که رشد می‌کند، با همان سرعت هم فضا تغییر می‌کند و وارد حالت دیگری شویم.»

اینوتکس

او سپس به نقل‌قولی از Richard Branson اشاره کرد که هنگام راه‌اندازی کسب‌وکارها کاربرد دارد: «فرصت‌ها مانند اتوبوسی هستند که رفته‌اند؛ اما خیال شما راحت باشد؛ چرا که اتوبوس‌های بعدی در راه هستند و به‌زودی به شما خواهند رسید.» وی این نقل‌قول را معادل فارسی ماهی را هروقت از آب بگیری تازه است دانست و پیشنهاد کرد که استارتاپ‌ها از فرصت‌های موجود و فرصت‌هایی که در آینده پیش روی آنها قرار می‌گیرد، نهایت استفاده را ببرند.

زندگی در دنیای مجازی

میلاد زندی، بخش دوم سخنان خود را به فرصت ارائه خدمت در دنیای متاورس اختصاص داد و افزود: «در فضایی مانند SecondLife که روزانه هزاران نفر در آن زندگی می‌کنند، معاشرت می‌کنند و جلسات کاری خود را برگزار می‌کنند، فرصت بسیار خوبی فراهم است که کسب‌وکارها به ارائه خدمت بپردازند و کارآفرینی کنند. ایجاد، به‌دست‌آوردن و نقدکردن درآمد از چنین فضایی بسیار راحت‌تر از سایر حوزه‌ها است. برای مثال، بهره‌برداری از فضای کار اشتراکی در متاورس، می‌تواند یکی از راه‌های مطمئن در جهت کسب درآمد از فضای مجازی متاورس و SecondLife باشد. در حال حاضر اوراکل در این فضا، دفتر کاری دارد و آواتار کارکنان به صورت روزانه در این دفتر مجازی حضور پیدا کرده و فعالیت خود را دنبال می‌کنند. توجه کنید که فرصت برای ایجاد چنین زیرساخت‌هایی محدود است و اگر رقبای شما دست به ایجاد امکانات این‌چنینی بزنند، کار برای شما سخت خواهد شد.»

چگونه فعالیت استارتاپی خود را آغاز کنیم؟

تایم‌لاینی که زندی برای استارتاپ‌ها در نظر می‌گیرد، از رجوع به مراکز رشد و شتاب‌دهنده‌ها آغاز می‌شود و معتقد است که یک بازه ۳ الی ۴ ماه را می‌بایست بر روی استارتاپ خود وقت بگذارید تا در پایان، بتوانید به ایده خود شکل دهید. مراحل بعد، ایجاد یوزر بیس و سپس ثبت و تبلیغات است. در آخرین مرحله، جذب سرمایه بذری و پیش‌بذری قرار دارد؛ چرا که نهادهایی وجود دارند که در ابتدای کار شما را حمایت می‌کنند اما به شرطی که به‌صورت جدی بر روی استارتاپ خود فعالیت کنید و یک بازه ۴-۵ ساله از عمر خود را به این موضوع اختصاص دهید.

پارت و حمایت از استارتاپ‌های فعال در زمینه هوش مصنوعی

او در پایان ارائه خود، به شرح مسیرهای حمایتی از استارتاپ‌ها پرداخت و گفت: «اگر قصد دارید استارتاپی در زمینه هوش مصنوعی راه‌اندازی کنید، می‌توانید از خدمات مجموعه پارت مانند پردازش صوت، سرویس‌های ای‌اس‌آر و بینایی ماشین استفاده کنید. در روتیک هم می‌توانید از خدمات NLP بهره‌مند شوید و همچنین از طریق مجموعه ما، قادرید از ChatGPT استفاده کنید.»

اینوتکس

در نهایت، زندی هوش مصنوعی را به اتوبانی خلوت تشبیه کرد که در حال حاضر، مسیری هموار پیش روی فعالان این حوزه قرار داده است و برخلاف کریپتو که رقابت در آن بسیار فشرده است، کسب‌وکارهای فعال در زمینه AI می‌توانند به‌سادگی جای خود را در بازار پیدا کنند؛ اما به شرطی که به‌سرعت از این فرصت استفاده کنند. «اینجا دیگر بحث آن نیست که چقدر پول دارید، بحث این است که چقدر استقامت می‌ورزید، چقدر جدی هستید و چه اندازه خلاقیت دارید.» این جمله پایانی پنل میلاد زندی، مدیرعامل روتیک بود که در رویداد اینوتکس ۲۰۲۳ به ارائه مطالبی پیرامون هوش مصنوعی و فرصت‌های پیرامون آن پرداخت.

نظر شما دررابطه‌با نظرات میلاد زندی چیست؟ آیا فرصت‌هایی که توسط وی به آنها اشاره شد، می‌تواند راهگشای فعالیت آینده استارتاپ‌های فعال در زمینه هوش مصنوعی باشد؟

بنر اخبار هوش مصنوعی

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]