40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 ساخت کشتی‌های بدون ملوان توسط هوش مصنوعی

ساخت کشتی‌های بدون ملوان توسط هوش مصنوعی

چه در قایق‌های تفریحی یا کشتی‌های باری در اعماق دریا و چه در ناوهای بزرگ، کاپیتان‌ها می‌توانند به کمک هوش مصنوعی هنگام غروب آفتاب حرکت کنند یا به‌راحتی در بندری پهلو بگیرند، بدون اینکه کوچک‌ترین خط و خشی به کشتی بیفتد.

در نمایشگاه فناوری CES در لاس‌وگاس، سازندگان قایق تمرکز زیادی بر روی فناوری‌ هوش مصنوعی داشته‌اند که این موضوع هم برای قایقرانانی که برای تفریح به آب می‌زنند رفتن به دریا را آسان‌تر می‌کند و هم برای ملوانان کارکشته.

به گفته یوهان ایندن، رئیس تجارت دریایی در شرکت سوئدی ولوو پنتا، این شرکت در سال ۲۰۱۸ نمونه اولیه کشتی‌ بدون ملوان را رونمایی کرد، در حالی که می‌توانست به‌راحتی پهلو بگیرد؛ اما مشتریان حاضر نبودند کشتی‌های خود را با کلیک یک دکمه پارک کنند. در عوض، این شرکت توانست سیستم کمکی در اسکله را توسعه دهد، به طوری که به کاپیتان کمک می‌کند در هنگام پهلوگیری قایق، سطح مشخصی از کنترل را داشته باشد. در واقع، کنترل کردن کشتی در پهلوگیری یکی از استرس‌زاترین لحظه‌ها در قایقرانی محسوب می‌شود.

کشتی‌های بدون ملوان

ایده یوهان ایندن این است که «ایمنی، راحتی، آرامش» را در این کار بهبود بخشد و در نهایت قایقرانی را کار آسان‌تری کند. نمونه اولیه این نوع قایق توسط شرکت آمریکایی Brunswick بهترین مسیر را برای ورود به بندر، جلوگیری از برخورد و یافتن مکان‌های موجود برای لنگر انداختن قایق و انجام کار بدون دخالت انسان، ارائه داده است.

یکی دیگر از برنامه‌های نرم‌افزاری که این بار توسط هیوندای آویکوس ارائه شده، می‌تواند لذت بردن در دریا را به حداکثر برساند. در واقع، با یک تنظیم کردن می‌توان تضمین کرد که قایق در چه موقعیتی حمام آفتاب بگیرد یا بهترین نقطه را برای لذت بردن از دیدن غروب خورشید پیدا کند.

جزئیاتی درباره کشتی‌های بدون ملوان

به گفته کارل جوهانسون، مدیر اجرایی شرکت، هدف این کشتی‌ها صرفه‌جویی در مصرف سوخت، کاهش خدمه، ایمنی و ایجاد آرامش است. کشورها از این نوع کشتی به نحو احسن استفاده می‌کنند؛ مثلاً در نروژ، یک کشتی باری الکتریکی خودران از سال گذشته کود را از کارخانه به بندر منتقل می‌کند و هدف آن کاهش ترافیک کامیون‌ها است، در حالی که در ژاپن، یک کشتی خودکار، تنها با یک خدمه از سال گذشته بین دو جزیره در حال فعالیت بوده است.

HD Hyundai که در CES از پروژه‌ای برای جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌های حمل‌ونقل رونمایی کرده است، در این باره گفته که نرم‌افزار او در صورتی که بندر مقصد شلوغ باشد، سرعت کشتی را کاهش می‌دهد و در نتیجه در مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌شود.

اگر واقعیتِ کشتی‌هایی که کاملاً بدون ملوان بر روی آب می‌روند، برای همیشه مبهم باقی بماند، نباید فراموش کرد که بسیاری از ابزارهای ناوبری یا محاسبه بهترین مسیر بر اساس آب‌وهوا می‌توانند کمک ارزشمندی را در بنادر ارائه دهند.

جان کراس از دانشگاه مموریال در کانادا گفته است که یک سفر با هدایت هوش مصنوعی، بسیار مطمئن‌تر خواهد بود. او در بخش دیگری از سخنانش در این خصوص گفته که در بلندمدت، هدف شرکت‌ها «کاهش تعداد خدمه» و نیز «مقابله با پیری دریانوردان حرفه‌ای» و «کاهش مشکلات در جذب نیرو» است.

البته لازم به ذکر است استفاده از کشتی بدون ملوان و قایق‌های خودران در آب‌های بین‌المللی همچنان ممنوع است و پیش از سال ۲۰۲۸ مقررات جدیدی در این باره پیش‌بینی نمی‌شود.

بنر اخبار هوش مصنوعی

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]