40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 مراکز متقاضی به سامانه احراز هویت غیرحضوری با هوش مصنوعی مجهز می‌شوند

مراکز متقاضی به سامانه احراز هویت غیرحضوری با هوش مصنوعی مجهز می‌شوند

عضو هیئت علمی دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران و مجری طرح «احراز هویت غیرحضوری افراد از راه دور با تشخیص چهره و تشخیص زنده‌بودن تصویر» اعلام کرد که این سامانه در حال حاضر  نهایی شده و مراکز متقاضی می‌توانند آن را نصب کنند.

دکتر هادی ویسی گفت: این سامانه برای بعضی از مراکز متقاضی تهیه شده و پس از تائید نهایی و انجام تست‌های امنیتی سامانه برای این مراکز نصب شده است و در حال حاضر این سامانه زیر بار عملیاتی عمومی است.

وی در ادامه به مزایای این سامانه اشاره کرد و استفاده از این سامانه را موجب کاهش مراجعات حضوری به دفاتر خدماتی، کاهش ترافیک و جلوگیری از سرایت بیماری‌های مسری در زمان همه‌گیری دانست و ادامه داد: سامانه «احراز هویت غیرحضوری افراد از راه دور با تشخیص چهره و تشخیص زنده‌بودن تصویر» در دفاتر قضایی، شهرداری، دولت الکترونیک، بانک‌ها، بیمه‌ها و …. برای احراز هویت دیجیتالی افراد کارایی دارد و ارباب رجوع می‌تواند بدون نیاز به حضور فیزیکی و به شکل دیجیتالی و برخط فرآیندها را با امنیت کامل در منزل خود به انجام برساند.

ویسی گفت: در بسیاری از مراکز برای احراز هویت شخص، از مراجعه‌کننده مدارک شناسایی نظیر کارت ملی درخواست می‌شود و یا از مراکزی نظیر ثبت احوال استعلام شده و عکس مدرک شناسایی با چهره فرد تطبیق داده می‌شود که با استفاده از این سامانه می‌توان همه این مراحل را به‌صورت الکترونیکی به انجام رساند.

ویسی در ادامه افزود : در حال حاضر برای سجام، بورس، قوه قضائیه(سامانه ثنا) و افتتاح حساب غیرحضوری شماری از بانک‌ها، فرایند احراز هویت با این سامانه انجام می‌شود. او همچنین خاطرنشان کرد: در برخی مراکز اپراتور انسانی حضور دارد و در برخی مراکز الگوریتم‌های هوش مصنوعی برای انجام این کار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ویسی به عنوان متخصص هوش مصنوعی درباره رویه انجام کار، توضیح داد: برای احراز هویت غیرحضوری، علاوه ‌بر استعلام‌های بیرونی، دو کار اصلی را الگوریتم‌های هوش مصنوعی انجام می‌دهد؛ در مرحله اول اطمینان از تایید هویت افراد است که این امر با تطبیق عکس چهره متقاضی(سلفی یا ویدئو) با عکس مرجعی از آن فرد  امکان‌پذیر است و در مرحله دوم، تشخیص زنده بودن فرد(لایونز) در تصویر خواهد بود که برای اطمینان از این‌که تصویر ارسالی از روی عکس یا ویدئوی قبلی افراد نیست و در لحظه فیلمبرداری شده است، هوش مصنوعی به کار می‌آید. برای این کار راه‌های متفاوتی در هوش مصنوعی هست از جمله این‌که یک ویدئو از متقاضی گرفته شود و در ادامه محتوای آن با الگوریتم‌های پردازش تصویر تحلیل شود و یا این‌که متنی تصادفی به فرد نشان داده  و از وی خواسته شود که متن مورد نظر را بخواند و یا حتی در زمان‌های خاصی از ضبط ویدئو فرد پلک بزند و یا سر خود را تغییر جهت بدهد.

سامانه احراز

بدین ترتیب کاربر با چالش روبه‌ رو می‌شود تا در لحظه یک پاسخ بدهد و این موضوع به میزان مناسبی می‌تواند مانع از تقلب و دور زدن سیستم با روش‌هایی مانند جعل عمیق (Deep Fake) شود.

ویسی گفت: در این بخش ۶ تا ۷ الگوریتم هوش مصنوعی را وجود دارد که یکتا و اختصاصی است. وی ادامه داد: از دیگرتوانایی‌های این سامانه ، تشخیص کیفیت تصویر است که در این حالت چنانچه نور پشت تصویر چهره باشد، کیفیت کاهش یافته و یا اگر تصویر تار باشد (بر اثر لرزش دست موقع تصویر گرفتن) کیفیت پایین می‌آید که این‌ها همه با روش‌های تحلیل تصویر قابل تشخیص است و بدین ترتیب کارایی سامانه افزایش می‌یابد. همچنین توانایی تشخیص هوشمند سن و جنسیت افراد از دیگر قابلیت‌های این سامانه است که از آن در جهت  تشخیص هویت افراد مشابه مانند خواهر- برادرها و افراد دوقلواستفاده می‌شود.

مدیر فنی پروژه این سامانه بیان کرد: برای افراد متقاضی، می‌توان این سامانه را  به‌صورت کامل در محل مورد نظر آن‌ها و روی سرورهای سازمان نصب کرد. وی همچنین تصریح کرد: در روشی دیگر افراد می‌توانند درخواست خود را به روش  ابری یا Cloud را ارسال کرده تا پس از تحلیل داده‌ها، سامانه تایید یا عدم تایید هویت فرد متقاضی را ارائه دهد.

این سامانه با توجه به توانایی‌های که دارد، می‌تواند برای انجام کارهای بزرگ و مراکزی چون بانک‌ها، بیمه‌ها، اپراتورها و سازمان‌های بزرگ دولتی و خصوصی مورد استفاده قرار گرفته و روی سیستم نصب شود اما، برای کسب و کارهای کوچک مانند برخی صرافی‌های ارز، ویدئو به سرور ابری این سامانه ارسال می‌شود و پس از تحلیل نتایج ارائه خواهد شد.

هم‌اکنون این سامانه به‌صورت عملیاتی آمادگی ارائه خدمات احراز هویت غیرحضوری به کسب و کارها را دارد.

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]