40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 سرمایه گذاری صدها میلیون دلاری مایکروسافت پشت فناوری پیشگامانه  ChatGPT  

سرمایه گذاری صدها میلیون دلاری مایکروسافت پشت فناوری پیشگامانه  ChatGPT  

شرکت مایکروسافت در خبری فاش کرد که میلیاردها دلار برای فعال کردن OpenAI LLC و روی کار آمدن ChatGPT هزینه کرده است.

به گزارش هوشیو، به‌تازگی همکاری مایکروسافت و OpenAI توجه زیادی را به خود جلب نموده است. در همین خصوص اخیراً سازنده ویندوز اعلام کرده است که میلیاردها دلار برای ChatGPT سرمایه‌گذاری کرده است؛ ربات‌چتی مبتنی بر هوش مصنوعی که به واسطه مکالمات چشمگیرش با کاربران که درست شبیه انسان عمل می‌کند، موفق شده اینترنت را طوفانی کند.

حقیقت آن است که مشارکت مایکروسافت و OpenAI چندین سال پیش آغاز شد. طبق گزارش بلومبرگ، مایکروسافت پیش‌تر چند صد میلیون دلار را برای زیرساخت‌های محاسباتی موردنیازش برای توسعه ChatGPT هزینه کرده بود. بلومبرگ در این باره گفته است که در حقیقت این هزینه‌ها برای ساخت یک ابررایانه عظیم بوده که برای آموزش ChatGPT در نظر گرفته شده بود. در تکمیل این گزارش، ذکر شده است که شرکت مایکروسافت در مورد چنین زیرساختی برای هوش مصنوعی و انجام یک برنامه‌ریزی دقیق به منظور قوی‌تر کردن این سیستم، در نظر دارد، تا مدل‌های پیشرفته‌تری از آن را تأمین نماید.

روی کارآمدن chatgpt

اگر بخواهیم به طور دقیق به این موضوع بپردازیم بهتر است بگوییم مایکروسافت برای ایجاد ابررایانه Azure که پروژه‌های OpenAI را تأمین می‌کند، هزاران واحد پردازش گرافیکی ساخته‌شده توسط Nvidia Corp را خریداری کرد و به یکدیگر پیوند داد. با پیوند دادن همه این پردازنده‌های گرافیکی به یکدیگر بود که مایکروسافت توانست قدرت محاسباتی عظیم OpenAI موردنیاز برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی را فراهم نماید. هرچند هزینه کردن صدها میلیون دلار برای شرکت بزرگی مثل مایکروسافت که قادر است بیش از این‌ها را خرج استارتاپ‌های آینده‌دارش کند، زیاد به نظر نرسد، اما در واقع این کار نشان‌دهنده این است که فناوری هوش مصنوعی آنقدر برای این شرکت اهمیت دارد که آن را به یکی از بزرگ‌ترین اولویت‌های خود تبدیل نموده است. به همین خاطر است که مایکروسافت علناً فاش کرده که تمام تلاشش را خواهد کرد، تا قابلیت‌های هوش مصنوعی Azure را تقویت نماید و آن را قدرتمندتر از پیش کند.

مت وگاس، مدیرمحصول اصلی Azure HPC+AI در این باره گفته است که Azure اخیراً با ماشین‌های مجازی جدیدی ارتقاء یافته است که از پردازنده‌های گرافیکی A100 Tensor Core GPUs  و Nvidia’s H100 استفاده می‌کنند، پردازنده‌هایی که با Quantum-2 InfiniBand مرتبط هستند. در واقع، این یک معماری شبکه شتاب‌یافته‌ای است که سال گذشته توسط سازنده تراشه‌های گرافیکی فاش شد. مایکروسافت بر این باور است که این امر به OpenAI و سایر شرکت‌های هوش مصنوعی که از زیرساخت‌های Azure استفاده می‌کنند، اجازه می‌دهد، تا مدل‌های بزرگ‌تر و پیچیده‌تری را آموزش دهند.

اریک بوید، معاون شرکتی مایکروسافت در هوش مصنوعی Azure، در بیانیه‌ای اظهار داشته است که بر اساس پیش‌بینی این شرکت، اهدافی در نظر گرفته خواهند شد که فعالیت‌های آموزشی بزرگ‌تری را اجرایی کنند که در این صورت، OpenAI یکی از اولین موارد اثبات این ادعاست. وی در این خصوص افزود: «ما از نزدیک با آن‌ها کار کرده‌ایم، تا بیاموزیم که در هنگام ساختن محیط‌های آموزشی خود، چه نکات کلیدی را دنبال می‌کردند و چه موضوعات مهمی نیز توسط آن‌ها انجام می‌شد.»

بنر اخبار هوش مصنوعی

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]