40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
مقاله
 انتشار پیش‌نویس سند نقشه راه توسعه ملی هوش مصنوعی

انتشار پیش‌نویس سند نقشه راه توسعه ملی هوش مصنوعی

مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی پژوهشگاه ارتباط و فناوری اطلاعات، پیش‌نویس سند نقشه راه توسعه ملی هوش مصنوعی را که با مشارکت جمعی از نخبگان صنعتی، دانشگاهی و بخش خصوصی تهیه شده ‌است، منتشر کرد.

به گزارش هوشیو به نقل از خبرگزاری برنا، پیش‌نویس نقشه راه توسعه ملی هوش مصنوعی  که توسط مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی با هدف تهیه برنامه عملیاتی، اجرائی و نقشه راه توسعه زیرساخت‌ها و کاربردهای توسعه هوش مصنوعی تدوین شده بود، امروز به‌صورت عمومی منتشر شد، تا ذینفعان این صنعت بتوانند جهت بهره‌برداری و پیشبرد اهداف خود، از آن استفاده کنند

دکتر محمدشهرام معین، رئیس مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی، درباره اهداف پژوهشگاه و چگونگی تدوین این سند چنین بیان کرد: جهت تهیه این نقشه راه از متدولوژیِ شوری عالی عتف استفاده شده است که مواردی همچون تحلیل محیط، مطالعات تطبیقی، تدوین چشم‌انداز و نظرسنجی از خبرنگاران را شامل می‌شود. علاوه‌بر این، در این نقشه راه موارد دیگری مانند سیاست‌های کلان، اقدامات ذیل برنامه و پروژه‌ها، ارزش‌ها و راهبردهای کلان و فعالیت‌های ذیل اقدامات نیز در این نقشه موردتوجه قرار گرفته است.

وی در ادامه افزود: این سند در دو بخش کلی تدوین شده است که شامل کاربردها و توانمندسازی‌ها می‌شود. هدف از توسعه کاربردها، استفاده از هوش مصنوعی در حوزه‌های اولویت‌داری همچون سلامت، حمل‌ونقل و کشاورزی، محیط ‌زیست، صنعت و آموزش است. در بخش دیگر که همان توانمندسازی‌های هوش مصنوعی است، توسعه زیرساخت‌ها، استاندارد‌ها، تربیت نیروی انسانی متخصص، آزادسازی داده‌ها و موضوعات حقوقی و اخلاقی هوش مصنوعی، از مهم‌ترین اهدافی است که به‌واسطه نقشه راه توسعه ملی هوش مصنوعی دنبال می‎‌شود.

دکتر معین خاطرنشان کرد: مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی پژوهشگاه ارتباط و فناوری اطلاعات، اعلام آمادگی کرد تا با نهادهای مختلف از جمله سازمان‌های فعال در حوزه‌های کاربردی همکاری کند و تجربیات کسب‌شده هنگام تدوین نقشه راه توسعه ملی هوش مصنوعی را در اختیار آنها قرار دهد، تا نهاد‌ها و سازمان‌های مربوطه بتوانند از فناوری هوش مصنوعی، به بهترین شکل ممکن بهره ببرند.

یکی از بزرگ‌ترین تغییراتی که در قرن اخیر در بخش‌های مختلف اقتصادی، حقوقی، فردی، سازمانی، اجتماعی و سیاسی شایع شده ‌است، فناوری هوش مصنوعی است و کشورهای زیادی از جمله آمریکا، چین، آلمان و سنگاپور، سرمایه‌گذاری ویژه‌ای در این زمینه انجام داده‌اند. در جمهوری اسلامی ایران نیز علی‌رغم تلاش‌های انجام‌شده، با خلأهای جدی در زمینه فناوری هوش مصنوعی مواجه هستیم که یکی از مهم‌ترین دلایل آن، عدم وجود برنامه جامع، کلان و راهبردی در این حوزه است.

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید

میانگین امتیاز / 5. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]