40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 دستیابی به سوختی مشابه نفت سیاه با هوشمندسازی پسماند‌ در کشور

دستیابی به سوختی مشابه نفت سیاه با هوشمندسازی پسماند‌ در کشور

محققان در یکی از شرکت‌های دانش بنیان موفق به طراحی دستگاهی شدند که سوختی را از پسماند نیروگاه‌های فسیلی تولید می‌کند که طبق اظهارات آن‌ها این سوخت موسوم به “Black Oil”  قابل قیاس با نفت سیاه است.

پرویز نوروز مهر به عنوان کارشناس ارشد واحد تحقیقات و توسعه یک شرکت فناور بیان کرد: عمده زمینه‌های تحقیقاتی این شرکت مدیریت جامع زیست محیطی است وی در ادامه افزود: بیشترین تحقیقات ما در حیطه بازیابی وانادیوم و فلزات با ارزش دیگر از پسماندهای نیروگاهی، هوشمندسازی مدیریت پسماند، و ساخت پایلوت و همچنین دستگاه پیشرفته فرایند سبز است که بهره برداری شده است.

وی مدیریت پسماندهای پزشکی در برخی از استان‌ها و موضوع اینترنت اشیا را از حیطه‌ها و موضوعات تحقیقاتی دیگر این شرکت دانست وگفت: دستگاه پیرولیز ساخته شده در این شرکت با هدف تبدیل پسماند به سوخت طراحی شده است. به این صورت که ابتدا پسماند وارد این دستگاه شده و به صورت غیرمستقیم و بدون حضور اکسیژن، شکسته می‌شود و در نهایت مواد هیدروکربنی آن به سوخت‌های مایع و مواد با ارزش تبدیل می‌شود.

سوختی

نوروز مهر اذعان کرد: سوختی که از این دستگاه حاصل می‌شود، قابلیت سوزاندن داشته و مواد با ارزش حاصل شده از آن نیز قابلیت جداسازی و ریکاوری خواهند داشت و می‌توان از آن مواد ارزشمندی را استخراج کرد. او تاکید کرد: پسماندهایی که ماهیت آلی دارند، می‌توانند در شرایط بدون اکسیژن، در معرض حرارت ۳۰۰ تا ۸۰۰ درجه سانتی‌گراد قرار گرفته و بعد از شکسته شدن پیوند میان مواد آلی، به بخارات هیدروکربنی سبک تبدیل شوند. همچنین به عنوان سوخت مایع بعد از سرد شدن از دستگاه خارج می‌شوند.

نوروز مهر، از این سوخت را”Black Oil”  عنوان کرد و اظهار داشت: این سوخت با نفت سیاه قابل مقایسه است. او ضمن اشاره به دستاوردهای این شرکت در زمینه بازیابی وانادیوم و فلزات با ارزش، بیان کرد: نیروگاه‌هایی که از سوخت فسیلی استفاده می‌کنند، در دیواره‌های کوره آن‌ها پسماندهایی باقی می‌ماند که تا امروز به علت اینکه در ایران در این حوزه کار تحقیقاتی قابل توجهی انجام نشده بود، این پسماندها دفع می‌شد و بازیابی آن‌ها ممکن نبود.

او ادامه داد: وانادیوم با خلوص ۹۸ درصد از فلزات با ارزشی است که از پسماندهای نیروگاهی جداسازی شده است که با استفاده از این طرح به بهره برداری صنعتی رسیده است. وی کاربردهای فلز با ارزش وانادیوم را برشمرد و خاطرنشان ‌کرد: این ماده در تولید کاتالیست و همچنین صنایع غذایی و دارویی به کار گرفته می‌شود.

این محقق ضمن اشاره به تحقیقات این شرکت در زمینه هوشمندسازی پسماند، بین کرد: این فرآیند از مرحله تولید پسماند تا زمان اعلام واحدها برای میزان پسماندها، از لیست بندی تا طبقه‌بندی آن‌ها از طریق نرم‌افزار صورت می‌گیرد، ضمن آنکه سیستم حمل و نقل بر مبنای داده‌هایی که از نرم‌افزار ارائه شده ، نسبت به جمع‌آوری پسماندها اقدام می‌کند. وی افزود: فرآیند بی‌خطرسازی پسماندها در بخش پذیرش صورت می‌گیرد.

نوروز مهر تاکید کرد که همه این فرآیند بر اساس نرم‌افزار طراحی مدیریت پسماند انجام شده و ما توانسته‌ایم این نرم افزار اختصاصی و جامع را برای مدیریت پسماند در شرکت فناور خود عرضه کنیم.

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]