40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 ابزار هوش مصنوعی برای کمک به شناخت ژنوم های سرطان

ابزار هوش مصنوعی برای کمک به شناخت ژنوم های سرطان

یک ابزار هوش مصنوعی به کمک شناخت ژنوم های سرطان آمده است. قطعات DNA سرطانی تحلیل شده در این پژوهش، از ژنوم انسانی به دست آمده‌اند. توالی ژنوم‌ها، حاصل میلیون‌ها سال تکامل بوده و از طریق فرآیندهای «کپی-الصاق-ویرایش Copy-Paste-Edit» و تکامل تطبیقی Coevolution با عناصر دیگر شکل گرفته است؛ به عنوان مثال، ۸ درصد از DNA ما ناشی از بیماری‌های ویروسی گذشته نشأت گرفته است.

فرآیندهای جهش مارپیچی که ژنوم‌های ما را شکل می‌دهند، در سلول‌های سرطانی تشدید شده و تهدیدی برای زندگی به شمار می‌روند. این فرآیندها منجر به جهش و تکثیر غیرقاعده‌مند سلول‌ها می‌شوند.

توالی تکراری DNA در ژنوم نه تنها سرنخ‌هایی از تاریخچه‌ی تکامل در اختیار قرار می‌دهد، بلکه تاریخچه‌ی رشد سرطان را نیز به خوبی به نمایش می‌گذارد. بدین طریق، دانشمندان قادر خواهند بود ظهور و پیشروی سرطان را بهتر درک و مطالعه کنند.

فناوری‌های کنونی این امکان را در اختیار دانشمندان قرار می‌دهند تا میلیاردها توالی کوتاه DNA را بخوانند و کنار هم قرار دهند تا به منظور شناخت ژنوم های سرطان آن‌ها را مطالعه و جهش‌های رخ داده را شناسایی کنند. با این حال، این مطالعات هنوز قادر به یافتن پاسخی برای یک سؤال دیرینه نبوده‌اند، سؤالی که به خاصیت بنیادین ژنوم انسانی برمی‌گردد: چطور می‌توان توالی‌های شبه‌همانند کوتاه (که اغلب از نسخه‌ی دیرینه‌ی یکسانی کپی شده‌اند) را به نحوی جایگزین کرد تا به محل اصلی‌شان در ژنوم برگردند؟ جهش‌های موجود در این توالی‌ها را چطور می‌توان تشخیص داد؟

شناخت ژنوم های سرطان

شناخت ژنوم های سرطان

مقاله‌ای جدید از ژورنال Nature Biotechnology، برای حل این مشکل به هوش مصنوعی متوسل شده است. به کارگیری این فناوری نوآورانه روی بزرگ‌ترین مجموعه‌ی موجود از ژنوم‌های اولیه‌ی سرطان، منجر به کشفیاتی عظیم شده است. به عنوان مثال، محققان توانسته‌اند جهش‌هایی را در توالی کد ژن‌ها سرطانی شناخته شده پیدا کنند که ابزارهای معمولی قادر به تشخیص‌شان نبودند. این دستاورد بدین معنی است که بیماران دارای این ژن‌ها می‌توانند از روش‌های درمانی بهره ببرند که این ژن‌ها را هدف قرار می‌دهند. علاوه بر این، جهش‌های دیگری هم در خانواده‌ی ژن‌هایی که چندین دفعه در ژنوم انسان تکرار شده بودند مشاهده شد. ارتباط برخی از این خانواده‌ها با سرطان، پیش از این نیز شناخته شده بود، اما تا کنون امکان مشاهده‌ی جهش آن‌ها وجود نداشته است. با قرار دادن این منبع غنی در دسترس جامعه‌ی علمی، نویسندگان مقاله‌ی مذکور ارزش این دستاورد طلایی در ژنوم‌شناسی سرطان را دوچندان کرده‌اند.

این الگوریتم که توسط ماکسیم تارابیچی و همکارانش ساخته شده است، تنها محدود به سرطان یا ژنوم انسان‌ها نیست. این الگوریتم را می‌توان ابزار مطالعه‌ی داده‌هایی دانست که از فناوری‌های توالی‌یابی Sequencing technologies موجود به دست آمده‌اند، ابزاری که همه‌ی پژوهشگران سراسر دنیا که مشغول مطالعه‌ی فرآیند تکامل ژن‌ها هستند، به آن دسترسی دارند.

انواع کاربردهای هوش مصنوعی در صنایع مختلف را در هوشیو بخوانید

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]