40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 شناسایی ویدئوهای دیپ‌فیک با دقت ۹۶درصدی

شناسایی ویدئوهای دیپ‌فیک با دقت ۹۶درصدی

زمانی که نام هوش مصنوعی به میان می‌آید، فناوری دیپ‌فیک یکی از اولین مواردی است که نظر ما را به خود جلب می‌کند. دیپ‌فیک در سالیان اخیر بسیار بحث‌برانگیز بوده و نظرات متضادی را به‌دنبال داشته است. عده‌ای از این فناوری جهت استفاده از چهره افراد مشهور در فیلم‌های سینمایی استفاده می‌کنند و معتقدند به‌وسیله دیپ‌فیک، می‌توان بازیگرانی را که دیگر در میان ما نیستند، به زندگی بازگرداند. برای مثال، در فیلم سینمایی Fast & Furious، پس از مرگ «پال واکر»، یکی از بازیگران این مجموعه، در فیلم‌های بعدی با استفاده از فناوری دیپ‌فیک، چهره او بازسازی شد و در بخش‌هایی از فیلم حضور داشت؛ اما بخش دیگری از نظرات این فناوری را مخرب و باعث نگرانی می‌دانند؛ چراکه باعث می‌شود ویدئوهای گمراه‌کننده‌ای از افراد مشهور منتشر شود و یا به حریم خصوصی افراد، آسیب وارد کند.  

هرچند اغلب ویدئوهای ساخته‌شده با استفاده از دیپ‌فیک برای تفریح و سرگرمی توسط افراد آماتور ساخته می‌شود، اما افرادی نیز وجود دارند که با نیت سوء و با استفاده از فناوری‌های پیشرفته اقدام به ساخت ویدئوهایی می‌کنند که جعلی ‌بودن آن به‌هیچ‌وجه برای مخاطب قابل تشخیص نیست. این ویدئو می‌تواند به‌قصد سوءاستفاده از یک چهره مشهور سیاسی تهیه شده‌ باشد و یا تخریب شهرت یک هنرمند معروف! طی مدت اخیر، ویدئوهای دیپ‌فیک بسیاری از چهره‌های مشهور و سلبریتی‌ها منتشر شده که اعتراض شدید آنها را به دنبال داشته و خواهان قانونمندی و کنترل این فناوری جهت جلوگیری از اتفاقات مشابه در آینده شده‌اند.

شناسایی ویدئوهای دیپ فیک با دقت بالا

از آنجایی ‌که بهترین راه مقابله با هوش مصنوعی، استفاده از یک هوش مصنوعی دیگر است، شرکت اینتل بر روی توسعه‌ تکنولوژی جدید خود با نام FakeCatcher متمرکز است، تا با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری عمیق، به شکار ویدئوهای دیپ‌فیک بپردازد. این تکنولوژی به‌طور خاص برای تشخیص ویدئوهای دیپ‌فیک آموزش دیده ‌است و قادر است ‌تصاویر جعلی را با دقت ۹۶ درصدی شناسایی کند. روشی که FakeCatcher از آن استفاده می‌کند، بسیار جذاب و درنوع خود بی‌نظیر است. این فناوری در ویدئوها به دنبال هر نشانه‌ای می‌گردد که انسان واقعی را از شبیه‌ساز جعلی او متمایز می‌کند. یکی از این روش‌ها، تشخیص جریان خون جاری در سلول‌های پوستی است که خوشبختانه دیپ‌فیک هنوز به قابلیتی دست پیدا نکرده که قادر باشد جریان خون انسان را شبیه‌سازی کند.  

FakeCatcher قرار است به‌صورت یک سرویس تحت وب در دسترس قرار بگیرد و جهت پردازش تصاویر از نسل سوم پردازنده Xeon و همچنین چندین نرم‌افزار مختلف استفاده می‌شود. شاید از شنیدن این خبر احساس خوشحالی کنید که فناوری FakeCatcher با تسلط بر جریان خون انسان، قادر است اصالت او را معین کند، اما همین ‌امر هم به ‌اندازه تصاویر جعلی می‌تواند ترسناک و نگران‌کننده باشد. چه کسی می‌داند ربات‌ها زمانی که بتوانند حتی جریان خون و نبض ما را تشخیص دهند، تا کجا قادرند بر ما مسلط شوند؟!

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]