پوشش رسانه‌ای جیتکس ۲۰۲۴ | با ما همراه باشید

Filter by دسته‌ها
chatGTP
ابزارهای هوش مصنوعی
اخبار
گزارش
تیتر یک
چندرسانه ای
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
دانش روز
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
رویدادها
جیتکس
کاربردهای هوش مصنوعی
کتابخانه
اشخاص
شرکت‌های هوش مصنوعی
محصولات و مدل‌های هوش مصنوعی
مفاهیم
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
مقاله
 ضرورت تکاپوی هر چه بیشتر ما برای تجهیز شدن به هوش مصنوعی

ضرورت تکاپوی هر چه بیشتر ما برای تجهیز شدن به هوش مصنوعی

زمان مطالعه: 2 دقیقه

به گزارش تحریریه هوشیو و به نقل از خبرگزاری فارس نیوز، محمد امیری عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران و دکترای کامپیوتر و هوش مصنوعی از دانشگاه فرانکفورت آلمان، در گفتگو با خبرنگار فارس بر این نکته تأکید داشت که کشورمان در زمینه هوش مصنوعی از بسیاری از کشورهای فعال در این حوزه عقب است و  در خصوص ضرورت تلاش بیشتر برای جبران این فاصله گفت.

ایشان در صحبت‌هایشان به توضیح ضرورت توجه وافر به هوش مصنوعی پرداختند. به نظر ایشان در آینده هوش مصنوعی با بیشتر صنایع، تولیدات و کسب و کارها پیوند برقرار می‌کند. این باعث کاهش چشم‌گیر هزینه نهایی تولید کالاها و خدمات می‌شود. همچنین در نهایت روش‌های سنتی به طور کلی از عرصه تولید و فعالیت صنایع و کسب و کارهای گوناگون حذف شود. در این حالت، در صورتی که نتوانیم توانمندی‌مان در زمینه هوش مصنوعی را تعمیق دهیم، بدون شک در آینده متحمل ضرر و زیان‌های بسیار زیادی خواهیم شد. چراکه روش‌های سنتی هزینه بیشتری در مقایسه با شیوه‌های نوین فناورانه تولید و کسب و کار دارد.

ناتوانی صنایع

ایشان با توجه به اینکه در مقایسه با بسیاری از کشورها در زمینه هوش مصنوعی توانمندی آن‌چنانی نداریم، بر عقیده بودند که اگر این شکاف علمی و فناورانه برقرار باشد، در آینده نمی‌توان انتظار آن را داشت که صنایعمان توان رقابت با نمونه‌های مشابه خارجی را داشته باشند.

ایشان تأکید کردند هوش مصنوعی و فناوری‌های زیرمجموعه آن که از 20 تا 30 سال پیش ذهن دانشمندان را به خود مشغول ساخته است، می‌کوشد تا الگوی رفتاری مغز را تکرار کند. این موضوع رفته‌رفته اهمیت خاصی پیدا کرد. به نحوی که در 10 تا 15 سال اخیر آمریکا، اتحادیه اروپا و چین سرمایه‌های کلانی را در فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی صرف کردند. علت این هزینه‌های کلان کاربرد وسیع هوش مصنوعی است که ضرورت توسعه آن را هم بیشتر کرده است. امروزه این فناوری در تمامی عرصه‌ها نظیر پزشکی، سلامت، اقتصاد، تشخیص هویت، بازار مالی، کشاورزی و هواشناسی کارایی دارد.

[irp posts=”20714″]

ایشان برای نمونه این نکته افزودند در صورتی که در تجهیزمان به هوش مصنوعی شتاب لازم را نداشته باشیم، بسیاری از صنایعمان زیان‌ده خواهند شد. زیرا صنایع رقیب در خارج از کشور، همان محصولات را با کیفیتی بهتر و نیز با هزینه‌ای پایین‌تر تولید خواهند کرد. این بدان معنا است که عملاً صنایعمان قدرت رقابت را به طور کامل از دست خواهد داد.

به نظر شما در کشور ما کدام حوزه‌ها بیش از باقی پتانسیل رشد با بهره‌گیری از قابلیت‌های هوش مصنوعی را دارند؟

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید.

میانگین امتیاز / 5. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]