40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 طراحی «سورتر هوشمند» توسط شرکت دانش‌بنیان ایرانی

طراحی «سورتر هوشمند» توسط شرکت دانش‌بنیان ایرانی

سورتر دستگاه جدا کننده محصولات کشاورزی اعم از میوه، صیفی‌جات و دانه‌ها است؛ این تفکیک محصول توسط سورتر بر اساس معیارهای انسانی صورت می‌گیرد؛ معیارهایی چون وزن، ناخالصی، خرابی و لک داشتن و….. به وسیله این دستگاه محصول به صورت بهینه و با حفظ کیفیت مورد نظر دسته‌بندی و تفکیک می‌شود.

به گزارش هوشیو به نقل از تسنیم، یک شرکت دانش‌بنیان، مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، موفق به طراحی و تولید سه نوع سورتر مبتنی بر هوش مصنوعی شده است. این دستگاه با مجهز بودن به پردازش تصویری، و با استفاده از روش‌های یادگیری عمیق، می‌تواند عیوب محصولات را تشخیص دهد و دسته‌بندی با کیفیت و یک‌دستی از محصولات ارائه دهد. دسته‌بندی محصولات با کیفیت بالاتر، به بهبود شرایط صادرات نیز کمک می‌کند.

«حسن توحیدی» مدیرعامل این شرکت دانش بنیان، درباره کارایی این دستگاه چنین گفت: «سورتر هوشمند محصولات کشاورزی، اعم از دانه ها یا میوه‌ها را با توجه به کیفیت آنها تفکیک و دسته‌بندی می‌کند. این دستگاه مجهز به پردازش تصویری، از هر میوه و دانه، چندین تصویر تهیه کرده و ابعاد و شکل آن را مشخص می‌کند؛ سپس اسکنی رنگی از محصول صورت می‌دهد تا تمام ویژگی‌های آن مشخص شود؛ دقت این محصول به حدی بالاست که می‌تواند عیوب ظاهری محصولی چون پسته را تشخیص دهد؛ عیوبی که توسط دستگاه‌های سورتر رنی و حتی سورترهای خارجی قابل تشخیص نبوده است. این دستگاه محصول معیوب را در دسته نامطلوب تنظیمات نرم‌افزاری قرار می‌دهد و با عبور دادن آن، از جلوی نازل‌های هوا، آن را از مسیر اصلی سایر دانه‌ها جدا  می‌کند.»

توحیدی در مورد عملکرد این دستگاه افزود: «چندین خروجی در این دستگاه تعبیه شده که می‌تواند میوه‌ها را براساس معیارهایی چون صادراتی، درجه دو، خوراک دام جداسازی کند. از این دستگاه همچنین می‌توان در صنایع مختلف برای کنترل کیفیت محصول بهره برد.

سورتر پسته، یوتا و لاندا: سه محصول مبتنی بر هوش مصنوعی این شرکت دانش‌بنیان

این شرکت با توجه به ابعاد و شکل محصولات مختلف سه دستگاه مجزا تهیه کرده است؛ حسن توحیدی در این خصوص عنوان کرد: «دستگاه سورتر پسته توانایی تفکیک و دسته‌بندی آجیل، غلات و حبوبات را دارد.

دستگاه تفکیک میوه‌های کروی و کشیده به نام یوتا، توانایی تفکیک میوه‌ها و صیفی‌جات را دارد و لاندا، دستگاه سوم مخصوص تفکیک دانه، آرد و سایر محصولات ریزدانه است.»

سورتر «سورچین» راهکاری برای بهینه سازی دسته‌بندی و صادرات محصول

توحیدی با اشاره به توان بالای ایران برای صادرات در حوزه‌های کشاورزی و پتروشیمی از تولید محصولی به نام سورچین خبر داد و اظهار کرد: «طی سال‌های پی‌درپی محصولات کشاورزی ایران با قیمت پایین صادر  و عرضه شده است. سورچین محصولی است که شبیه یک پالایشگاه برای محصولات کشاورزی عمل می‌کند و راهکاری است تا از خام فروشی در این صنعت  جلوگیری شود. همچنین با تفکیک و دسته‌بندی محصولات در مبدأ می‌توان از تأثیر محصول خراب در باقی میوه‌ها جلوگیری نمود و کیفیت محصول را تضمین کرد.» توحیدی افزود: «این تفکیک همچنان بر اساس ارزش‌یابی بازار صورت می‌گیرد؛ محصولاتی که کیفیت بهتری دارند، وارد بازارهایی با توان مالی بالاتر می‌شوند و محصولات با کیفیت پایین‌تر، وارد بازارهایی با توان مالی محدودتر خواهند شد.»

توحیدی در ادامه توضیحات خویش افزود: «فناوری‌های پردازش تصویری و هوش مصنوعی، برترین فناوری‌های به ‌کار رفته در این دستگاه هستند؛ برای مثال سورتر پسته در زمان کوتاهی، تصویری از هر دانه پسته تهیه کرده و آن را پردازش می‌کند. دستگاه پس از ارسال تصویر به هوش مصنوعی، در خصوص مطلوب یا معیوب بودن محصول تصمیم گیری می‌کند. کارایی این فرایند به حدی بوده که برخی دیگر از شرکت‌های فعال در این زمینه نیز خواهان استفاده از “سورتر سورچین” شده اند.»

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]