پوشش رسانه‌ای جیتکس ۲۰۲۴ | با ما همراه باشید

Filter by دسته‌ها
chatGTP
ابزارهای هوش مصنوعی
اخبار
گزارش
تیتر یک
چندرسانه ای
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
دانش روز
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
رویدادها
جیتکس
کاربردهای هوش مصنوعی
کتابخانه
اشخاص
شرکت‌های هوش مصنوعی
محصولات و مدل‌های هوش مصنوعی
مفاهیم
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
مقاله
 طومارهای دریای مرده و معمایی دیرینه که توسط هوش مصنوعی حل شد

طومارهای دریای مرده و معمایی دیرینه که توسط هوش مصنوعی حل شد

زمان مطالعه: 2 دقیقه

فناوری هوش مصنوعی به حل یک معمای دیرینه در مورد طومارهای دریای مرده (دست‌نوشته‌های کهنی که در کرانه شمال غربی دریای مرده کشف شده است) کمک می‌کند. این فناوری تائید کرده که یکی از نسخه‌های خطی باستانی (طومار بزرگ اشعیا) به جای این‌که نتیجه کار یک شخص باشد، توسط دو کاتب با دست‌خط‌های بسیار مشابه نوشته شده است.

طومارهای دریای مرده مجموعه‌ای از نسخه‌های خطی باستانی عبری متشکل از متون کتاب مقدس و یهودی هستند که در اواسط قرن بیستم در غارهای نزدیک دریای مرده یافت شده است.

طومارهای بزرگ اشعیا نسخه‌ای از کتاب اشعیا هستند که هم در کتاب مقدس عبری و هم در عهد عتیق یافت می‌شوند. این نسخه در حدود قرن دو قبل از میلاد تکمیل شده و با استفاده از الفبای عبری نوشته شده است.

قبل از کشف طومارها، برای مطالعه تاریخ اولیه این متون، دست‌نوشته‌های قرون وسطایی مربوط به سال هزار در اختیار بشر بوده است. ملادن پوپویچ از دانشگاه گرونینگن هلند می‌گوید: «این طومارهای دریای مرده مانند یک ماشین زمان هستند. آن‌ها به ما اجازه می‌دهند که به گذشته بازگردیم، حتی به زمانی که کتاب مقدس عبری هنوز در حال نوشته شدن بود. در نتیجه طومارها یک مزیت منحصربه‌‍فرد برای مطالعه فرهنگ موجود در کتاب مقدس هستند».

دانشمندان پیش‌از‌این قادر به تعیین این‌که آیا طومار بزرگ اشعیا توسط یک یا چند نویسنده نوشته شده، نبودند؛ به این دلیل که دست‌خط موجود در طومار پوستی بیش از 7 متر است.

پوپویچ و همکارانش از هوش مصنوعی برای تجزیه ‌و‌تحلیل تصاویر دیجیتالی دست‌نوشته برای تعیین تعداد نویسندگان طومارهای دریای مرده استفاده کردند. آن‌ها بررسی کردند که این طومار توسط یک نفر نوشته شده یا چندین نفر که دست‌خط مشابه داشتند. آن‌ها سپس دریافتند که طومار به دو نیمه تقسیم شده و هرکدام کاتبی متفاوت داشتند.

شارلوت همپل از دانشگاه بیرمنگام انگلیس می‌گوید: «به این دلیل که در طومارهای دریای مرده دو دست‌خط به قدری شبیه هستند که به نظر می‌رسد یک نفر با دو رنگ قلم آن‌را نوشته، نیاز بود تا برای تشخیص این موضوع و شناسایی بهتر آن از هوش مصنوعی و تحقیقات این فناوری بهره ببریم.»

او همچنین می‌گوید: «با توجه به نوع نوشته شدن این طومار حتی این سوال جذاب مطرح می‌شود که آیا این دست‌‌خط در نسخه‌های دیگر هم استفاده شده یا نه و یا این‌که ما با یک کاتب یا محقق روبرو هستیم یا حتی یک گروه تحقیقاتی؟»

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید.

میانگین امتیاز / 5. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]