40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 دوبرابر شدن ظرفیت پردازشی ابررایانه ملی سیمرغ

دوبرابر شدن ظرفیت پردازشی ابررایانه ملی سیمرغ

ظرفیت پروژه ابررایانه ملی سیمرغ، در حال دوبرابر شدن است. این ابررایانه، پیش از این دارای ظرفیت ۵۰۰ ترافلاپس بود که قرار است این میزان به یک پتافلاپس افزایش یابد. دکتر محمد شهرام، رئیس مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی، در این مورد گفت: «این ابررایانه به بخش استراتژیک کشور بخش خصوصی و بخش دانشگاهی سرویس می‌دهد.»

به گزارش هوشیو به نقل از مهر، این پروژه با حمایت پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، توسط دانشگاه امیرکبیر به نتیجه رسیده و ظرفیت آن در حال دوبرابر شدن است.  دکتر محمد شهرام رئیس مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی در این مورد بیان داشت: «این پروژه دارای سه هدف است که عبارتند از سرویس دادن به بخش استراتژیک کشور، بخش خصوصی و بخش دانشگاهی. برای این سرویس‌دهی لازم است نیازهای بخش‌های مختلف کشور شناسایی شوند.»

وی در ادامه با توجه به حجم داده‌ها و نیازهای زیرساختی، گفت: «ابریارانه سیمرغ به تنهایی توان پاسخگویی به این حجم از نیاز را ندارد و بخش‌های دیگر هم باید در این راستا تجهیز شوند. مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی پژوهشگاه ICT، در حال تجهیز زیرساخت‌های پردازشی و ذخیره‌سازی مناسب برای برآورده کردن این نیازها است.»

وحید یزادانیان، رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، در مورد این ابررایانه افزود: «پژوهشگاه فناوری ارتباطات با همکاری دانشگاه صنعتی امیرکبیر به اجرای این پروژه پرداخت. دانشگاه امیرکبیر از قبل تجربیات موفقی در زمینه طراحی و پیاده‌سازی ابررایانه داشته اما تجربیات پیشین این دانشگاه برای پردازش‌های کمتر از ترافلاپس بوده است. در پروژه سیمرغ، با گسترش دانش فنی این طرح در دانشگاه امیرکبیر، پیاده‌سازی آن به صورت مشترک با پژوهشگاه ارتباطات و فناوری، انجام شده است.»

ابررایانه سیمرغ کاربردهای گسترده‌ای دارد و می‌تواند سرویس‌های پردازشی را به حوزه‌های مختلف علمی و به کسانی که قصد پردازش داده‌ها را دارند، ارائه کند. پردازش داده‌‌های ترافیکی و حمل و نقل، داده‌های هواشناسی و تحلیل‌های هوش مصنوعی از زمینه‌های خدماتی سیمرغ است. یزدانیان با اشاره به ویژگی‌های سیمرغ افزود: «در هر حوزه‌ای که دیتاهای بزرگ وجود داشته باشد، می‌توان از این ابررایانه استفاده کرد. همچنین ساخت انیمیشن و پردازش تصویر از دیگر خدماتی است که با افتتاح این سامانه، ارائه آن آغاز می‌شود.»

یزدانیان با اشاره به اینکه ظرفیت سیمرغ تا دوماه آینده به یک پتافلاپس می‌رسد، گفت: «این میزان اگرچه باعث پیشرفت این ابررایانه شده، اما هنوز کافی نیست و نیازهای پردازشی کشور حداقل ده برابر بیشتر از این میزان است. بنابراین باید تلاش کنیم به سمت گسترش این ابررایانه گام برداریم و مرتبه پردازشی آن را به هگزافلاپس برسانیم.»

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]