40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 عصای پیاده‌روی هوشمند، آغازگر تحولات اساسی در زندگی روزمره نابینایان

عصای پیاده‌روی هوشمند، آغازگر تحولات اساسی در زندگی روزمره نابینایان

محققان ادعا می‌کنند یک عصای پیاده‌روی هوشمند طراحی کرده‌اند، که به افراد نابینا در انجام کارهای روزمره، تهیه مواد‌غذایی از فروشگاه‌ها و پیدا‌کردن مکانی برای نشستن، کمک شایان‌توجهی می‌کند.

به‌گزارش هوشیو، مهندسان CU Boulder از پیشرفت‌های هوش مصنوعی برای ساخت نوع جدیدی از عصا مختص افراد نابینا یا کم‌بینا استفاده کرده‌اند. این عصا به‌منظور کمک به افراد نابینا در انجام کارهای روزمره مانند خرید مواد‌غذایی یا پیدا‌کردن مکانی برای نشستن طراحی گردیده است. این محصول با استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی به افراد نابینا در مسیریابی و شناخت محیط اطراف‌شان کمک می‌کند. عصای “هوشمند” قادر است اشیاء و موانع موجود در محیط را تشخیص داده و به کاربر هشدارهایی مبنی بر دوری از این موانع ارائه دهد. علاوه‌بر‌این، این عصا می‌تواند مسیرهایی را به کاربر ارائه دهد تا به کمک آنها بتواند مقصد خود را پیدا کند.

شیوندرا آگراوال، دانشجوی دکترا در دپارتمان علوم کامپیوتر ضمن انتشار خبری، گفت: «من واقعا از خرید مواد‌غذایی لذت می‌برم و زمان قابل‌توجهی را در فروشگاه‌ها می‌گذرانم. با‌این‌حال، بسیاری از مردم نمی‌توانند این‌کار را انجام دهند و این موضوع می‌تواند برای آن‌ها محدود‌کننده باشد. ما فکر می‌کنیم این یک مشکل قابل حل است.»

عصای پیاده‌روی هوشمند

او معتقد است که مشکل ناتوانی افراد را می‌توان با کمک یک عصای “هوشمند” حل کرد. این عصای هوشمند به کاربران امکان می‌دهد فناوری‌های متعددی همچون دوربین، بینایی ماشین و ابزارهای ناوبری مانند نقشه‌ها را به کار گیرند. این عصا می‌تواند کاربران را از طریق ارتعاشات در دسته و اعلان جهت‌های صوتی راهنمایی نماید.

در مطالعه‌ای که توسط آگراوال و همکارانش در کنفرانس IROS 2022 منتشر شد، آن‌ها یک فضای آزمایشگاهی به‌عنوان کافه با صندلی‌ها، موانع و مسیرهایی برای گشت‌‌زنی  طراحی کردند. سپس از شرکت‌کنندگان در این پروژه خواستند تا چشم‌های خود را ببندند و از این عصای پیاده‌روی برای پیدا‌کردن یک صندلی خاص در اتاق استفاده کنند. شرکت‌کنندگان با کمک این عصا توانستند، ۱۰ بار از ۱۲ بار در یافتن صندلی موفق شوند. محققان قصد دارند بعد از تست این عصا توسط افراد نابینا و پس‌از‌اینکه تشخیص دادند که این دستگاه قابل‌اعتماد است، ویژگی‌های این محصول هوشمند را بهبود بخشند.

در پروژه تحقیقاتی دیگری که هنوز منتشر نشده آگراوال و همکارانش به آزمایش این دستگاه در فرایند انجام کارهای روزمره و متدوالی همچون خرید خوار‌و‌بار پرداختند. برای این منظور یک محیط آزمایشگاهی که شامل راهروهای فروشگاه‌های مواد‌غذایی بود طراحی گردید. سپس تیم تحقیق انواع گوناگونی از غلات را در قفسات قرار داده و سپس از این قفسه‌ها برای ایجاد یک پایگاه داده‌ای از عکس‌های محصول در نرم‌افزار خود استفاده کردند. پس از این مرحله شرکت‌کنندگان می‌توانستند از عصا برای اسکن و جستجوی محصول خاص مورد‌نظر خود استفاده کنند. با‌این‌اوصاف این عصا قادر به اسکن و جستجوی محصولات در راهروی خواربارفروشی‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز خواهد بود. طراحان این محصول هدف از انجام این پروژه را توسعه این فناوری و جذب سایر محققان در زمینه رباتیک کمکی اعلام کرده‌اند. این تیم معتقد است که رباتیک کمکی پتانسیل تغییر جهان را داراست.

بنر اخبار هوش مصنوعی

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]