40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 عوامل تأثیرگذار بر روند تجارت الکترونیک در سال ۲۰۲۲

عوامل تأثیرگذار بر روند تجارت الکترونیک در سال ۲۰۲۲

گزارش پیش رو درباره بزرگ‌ترین عوامل تأثیرگذار بر روند تجارت الکترونیک است. ثابت شده که پیشرفت‌های جدید در عرصه هوش مصنوعی، واقعیت افزوده و مجازی (AR VR)، پرداخت‌های خودکار و بلاک‌چین، روند تجارت الکترونیک را کاملاً تغییر می‌دهند. پس از یک سال تغییرات و تحولات گسترده در دنیای تجارت الکترونیک، ۲۰۲۲ چه چالش‌ها و روندهایی را برای این صنعت به همراه خواهد داشت؟

لورا هاینس

در این گزارش با لورا هاینس، مدیر ارشد محصول شرکت Famous مصاحبه کرده‌ایم.

روز به‌خیر لورا. لطفاً از بزرگ‌ترین عوامل تعیین‌کننده روند صنعت تجارت الکترونیک بگویید. کدام فناوری‌ها بیشترین تأثیر را بر بازار تجارت الکترونیک داشته‌اند؟

لورا هاینز (ل.ه): AR و VR  رشد گسترده‌ای در تجارت الکترونیک خواهند داشت، زیرا شرکت‌ها در حال بررسی متاورس هستند.

با روی آوردن کسب‌وکارهایی مانند فیس‌بوک به متاورس، شاهد شتاب گرفتن کاربرد AR/VR در تجارت الکترونیک خواهیم بود و باید انتظار رشد زیادی در این عرصه داشت؛ از جمله استفاده از عینک‌های AR برای خرید از اینستاگرام و کسب‌وکارهایی که از کاربران پشتیبانی می‌کنند، تا هویت شخصی بزرگ‌تری در VR ایجاد کنند.

تجارت الکترونیک بازی وارسازی‌

تجارت الکترونیک بازی وارسازی‌شده رایج‌تر از همیشه است. به‌نظر شما این اتفاق چه ارتباطی با پیشرفت‌های AR VR/ متاورس و NFT دارد؟ آیا از نزدیک این روندها را دنبال می‌کنید؟

ل.ه: بله، از نظر من، برای اطمینان از توان رقابت در بازار و فراهم ساختن بهترین تجربه ممکن برای کاربران، باید از نزدیک این روندها را دنبال کرد.

مدت‌های مدیدی است که از روش بازی‌وارسازی در خرده‌فروشی، تجارت الکترونیک و آموزش برای افزایش علاقه مشتری به کسب‌وکار، شناخت محصولات و میزان کلی درگیرشدن مشتری استفاده می‌شود. با رشد سریع خرید آنلاین، شاهد ارزشی هستیم که AR برای مصرف‌کننده به ارمغان می‌آورد. AR به مشتریان امکان می‌دهد که در لحظه، نگاهی به محصول بیندازند و از تصمیم خرید آن‌ها پشتیبانی می‌کند و باعث می‌شود فروش بیشتر شده و پس‌ دادن محصولات خریداری‌شده کمتر شود. کسب‌وکارها از بازی وارسازی استفاده کردند، تا درگیری مشتری با محصولات و زمانی که در وب‌سایت آن‌ها صرف می‌کند، افزایش یافته و به برند و محصولات آن‌ کسب‌وکارها علاقه‌مند شوند. اکنون تجربه خرید آنلاین نسبت به گذشته بسیار بیشتر شده و AR/VR مرز بین تجارت و سرگرمی را کم‌رنگ کرده است. حالا مشتریان بیش از هر زمان دیگری در این وب‌سایت‌ها می‌چرخند و با این محصولات درگیر هستند.

با ادامه کم‌رنگ شدن هر چه بیشتر مرزها، مشتریان مجبور نیستند بین خرید حضوری یا آنلاین انتخاب کنند و دیگر محدود به بازارهای سنتی یا حتی ارزهای سنتی نیز نیستند؛ NFT و ارزهای دیجیتال، تعریف تجارت و مالکیت را گسترش داده‌اند. این دو نیز از راهبردهای بازی‌وارسازی سود می‌برند؛ زیرا هر چه سرعت بازی وارسازی افزایش پیدا کند، استفاده از این دو نیز بیشتر می‌شود. از طریق بازی‌های NFT با عنوان «بازی برای کسب درآمد»، شاهد چرخه کاملی از درگیر شدن کاربر هستیم که از پاداش تا خرید، همگی در یک اکوسیستم واحد اتفاق می‌افتند.

تجارت الکترونیک

لطفاً از جدیدترین فروشگاه‌های تجارت الکترونیکی بگویید که به‌طور ویژه برای تلفن‌های همراه طراحی شده‌اند و موجب تعامل بهتر خریداران آنلاین با برندها و نام‌های تجاری می‌شوند.

ل.ه: امروزه مصرف‌کنندگان تجربه‌گرا هستند. آن‌ها شخصاً و به‌صورت آنلاین با کسب‌وکارها درگیر می‌شوند، از طریق کانال‌های گوناگون و به‌وسیله دستگاه‌های مختلف با آن‌ها مواجه می‌شوند و در حال انجام کارهای دیگر، درباره خریدهای بزرگ و کوچک تصمیم می‌گیرند.

بنابراین وب‌سایت‌های تجارت الکترونیک به‌طور روزافزون در وهله اول برای تلفن‌های همراه طراحی می‌شوند و سپس راه‌های دیگر در نظر گرفته می‌شوند. از آنجایی که دستگاه‌های تلفن‌ همراه اندازه صفحه‌های محصول را محدود می‌کنند، باید درباره آنچه که نمایش داده می‌شود، گزینشی عمل کرد. تصاویر نه‌تنها به اندازه هزاران کلمه گویا هستند، بلکه محتوای بصری بسیار بیشتر از متن، مشتریان را درگیر می‌کند؛ به‌نحوی که ۸۴ درصد از مصرف‌کنندگان بیان می‌کنند که با دیدن یک ویدئو متقاعد به خرید یک محصول یا خدمات شده‌اند. تصاویر تعاملی نظیر عکس‌های سه‌بعدی، گیف‌ها و انیمیشن، این امکان را فراهم می‌کنند که کسب‌وکارها، داستان برند خود را روایت کنند و محصولات خود را با روشی مؤثر، سرگرم‌کننده و گسترده به نمایش بگذارند. امروزه بهینه‌سازی تصاویر و سایر ویژگی‌ها مانند عملیات پرداخت، مخصوصِ صفحه نمایش تلفن‌ همراه، کمترین نیازهای یک کسب‌وکار هستند.

دستیاران هوش مصنوعی و ربات‌های سخنگو چگونه می‌توانند تجربه خرید آنلاین را بهبود ببخشند؟ آیا نمونه‌ای هست که دوست داشته باشید با ما به اشتراک بگذارید؟

ل.ه: ربات‌های سخنگو یک مکالمه واقعی را شبیه‌سازی می‌کنند و به برندها کمک می‌کنند، تا از طریق تعامل مناسب با مشتری، تجربه او را متحول کنند. مشتریان انتظار دارند که بتوانند اطلاعاتی را که به دنبال آن هستند، از طریق کانال ترجیحی خود و با یک کلیک به دست بیاورند. ربات‌های سخنگو این امکان را برای این دسته از مصرف‌کنندگان فراهم کرده و هنگامی که مصرف‌کنندگان در حال بررسی سایت هستند، آن‌ها را راهنمایی می‌کنند.

ممکن است با افزایش روزافزون انتظارات، مشتریان به دلیل فقدان پیچیدگی در بسیاری از ربات‌های سخنگو، به‌خصوص در موقعیتی که مدل پشتیبان ربات، مدل کاملاً جامعی نباشد، سرخورده شوند. استفاده از ربات‌های سخنگو و هوش مصنوعی در حوزه پیدا کردن و انتخاب محصول طبق انتظار و به‌خوبی پیش رفته است. مصرف‌کنندگان از اینکه زمان زیادی را صرف انتخاب و شخصی‌سازی کنند، خسته می‌شوند و این امر به‌نوبه خود باعث کاهش تصمیم‌گیری و فروش می‌شود. استفاده از فناوری‌های بسیار خوبی مانند AR برای کمک به مشتریان در شناخت بیشتر محصول، ارائه امکان پرداخت از طریق فناوری بلاک‌چین و استفاده از هوش مصنوعی برای کمک به آن‌ها در پیدا‌ کردن محصولات مناسب در زمان مناسب، باعث تضمین موفقیت کسب‌وکارها و خرسندی مشتریان می‌شود.

e-commerce

نظر شما درباره تأثیر ساده‌سازی عملیات پرداخت بر تحول تجارت در شبکه‌های اجتماعی چیست؟

ل.ه: ساده‌سازی پرداخت، بزرگ‌ترین مانعی است که کسب‌وکارها باید بر آن غلبه کنند، تا در امر تجارت در شبکه‌های اجتماعی که به آن تجارت اجتماعی گفته می‌شود، موفق شوند.

فکر می‌کنم که تعدادی از کسب‌وکارها در حال حاضر با پذیرفتن ارزهای دیجیتال یا NFT در تجارت اجتماعی جلو افتاده‌اند و دیگران در سال ۲۰۲۲ به دنبال آن‌ها حرکت خواهند کرد.

چالش نهایی، خرید زنده اینترنتی است. کسب‌وکارها چگونه می‌توانند یافتن و دیدن محصول و سپس خرید از طریق پخش زنده را آسان کنند؟ کسب‌وکارهایی که بتوانند این تجربه را بهبود ببخشند، تقریباً موفقیت خود در سال ۲۰۲۲ را تضمین کرده‌اند.

اعتماد و شفافیت چگونه بر ارزش برند می‌افزایند؟

ل.ه: برندها باید جلب اعتماد مصرف‌کننده، شفافیت و شناخت محصول را در اولویت قرار بدهند، تا از میزان پشیمانی از خرید بکاهند. مصرف‌گرایی می‌تواند یک شمشیر دولبه باشد. ما شاهد افزایش کانال‌های خرید، محتوا و تبلیغات اثرگذار بر تصمیم‌ها و کاهش مدت زمان محتوا و تصمیم‌گیری مشتری هستیم.

اگر روند تشویق به تصمیم‌‌گیری‌های سریع، آنی و اغلب ناآگاهانه مصرف‌کننده ادامه داشته باشد، با خطر افزایش پشیمانی از خرید و در نتیجه اعتماد کمتر مواجه می‌شویم. در این جهان پرسرعت، برندها باید به‌طور هدفمند، اعتماد، شفافیت و شناخت محصول را افزایش دهند، تا این خطر را متعادل کنند.

عوامل تاثیرگذار بر تجارت الکترونیک

آیا فضای کافی برای رشد کسب‌وکارهای خرد و کسبه محلی در تجارت الکترونیک وجود دارد؟

ل.ه: در سال ۲۰۲۲ کسب‌وکارهای خرد می‌توانند با برندهای جهانی رقابت کنند، اما در خصوص فناوری‌های تجارت الکترونیک باید بر شانه‌های بزرگان این عرصه تکیه کنند. ۲۰۲۲ از تجارت الکترونیک تمرکززدایی خواهد کرد و برندهای کوچک‌تر به لطف موانع ورودی کمتر و راه‌حل‌هایی که به آن‌ها امکان می‌دهند، تا محتوای ممتاز و باکیفیت تولید کنند و هم‌سطح برندهای برتر برندسازی کنند، می‌توانند در سطح جهانی به رقابت بپردازند. با این حال، از آنجایی که سال آینده حوزه‌های مترقی زیادی در تجارت الکترونیک وجود خواهند داشت، برای کسب‌وکارهای خرد غیرممکن است که راه‌حل‌های مخصوص به خود را در خصوص یافتن محصول، پرداخت و غیره، ایجاد کنند و نیاز دارند که از راه‌حل‌های بزرگان عرصه تجارت الکترونیک استفاده کنند.

درباره روند تبلیغاتی تجارت الکترونیک بگویید. آیا برندها برای ترویج محتوا و خدمات خود همچنان بر تبلیغات تلویزیونی متکی خواهند بود؟

ل.ه: برندها از محتواهای طولانی مانند تبلیغات تلویزیونی، فاصله خواهند گرفت و تلاش‌های بازاریابی خود را به سمت شبکه‌های اجتماعی و دیگر روش‌های نوظهور سوق می‌دهند.

با کوتاه شدن دامنه توجه و رشد توانایی‌های چندوظیفگی در انسان، روش‌های بازاریابی به سمت محتواهای کوتاه و ساده متمایل می‌شوند. این  امر بدین معناست که در سال ۲۰۲۲:

۱) تبلیغات تلویزیونی پیوسته کمتر شده و تبلیغات ویدئویی آنلاین کوتاه جای آن را می‌گیرند.

۲) حرکت به سمت تبلیغات صوتی و بنر باعث می‌شود که تبلیغات ساده‌تر و قابل‌فهم‌تر شوند.

کدهای QR پیش از این فقط به‌طور گسترده در آسیا استفاده می‌شدند، اما با مجهز شدن تمام دستگاه‌ها به اسکنر QR کد، استفاده از آن‌ها در سال ۲۰۲۲ گسترش خواهد یافت و باعث می‌شود که مردم برای کسب اطلاعات یا خرید کردن، از اینترنت بیشتر استفاده کنند. با این اتفاق، یکی از اقدامات کلیدی کسب‌وکارها این است که پیام‌های مناسب را در زمان مناسب و از کانال‌های مختلف به مخاطب ارسال کنند. هوش مصنوعی نقش مهمی در کمک به برندها برای انجام این کار ایفا خواهد کرد.

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]