40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 عوامل رونویسی متصل‌شونده و کاربرد شبکه‌های عصبی عمیق در شناسایی ویژگی‌های مرتبط

عوامل رونویسی متصل‌شونده و کاربرد شبکه‌های عصبی عمیق در شناسایی ویژگی‌های مرتبط

تیمی از پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا، سن‌دیگو، یک سیستم مبتنی بر شبکه های عصبی عمیق ساخته‌اند؛ این سیستم می‌تواند ویژگی‌هایی را شناسایی کند که قادر به پیش‌بینی عوامل رونویسی متصل‌شونده Transcription Factor Binding هستند. در مقاله‌ی این پژوهشگران (منتشرشده در ژورنال Nature Machine Intelligence) به کاربردهای احتمالی این سیستم در درک بهتر بیماری‌های مرتبط با عوامل رونویسی اشاره شده است.

عوامل رونویسی پروتئین‌هایی هستند که در کنترل نرخ رونویسی اطلاعات ژنتیکی نقش دارند؛ بدین صورت که نحوه‌ی اتصال آن‌ها به DNA خاموش یا روشن بودن ژن‌های آن قسمت از DNA را مشخص می‌کند. بر اساس پیشینه‌ی تحقیقات، اختلال در کار عامل رونویسی به بیماری‌هایی همچون سندروم رت Rett Syndrome، دیابت جوانان هنگام بلوغ و دیستروفی قرنیه فوکس Fuch’s endothelial corneal dystrophy منجر می‌شود. برخی از این تحقیقات نقش این پروتئین‌ها در رشد تومورهای سرطانی را نیز تأیید کرده‌اند.

پیروی عوامل رونویسی از قوانینی خاص

دانشمندان باید درک بهتری از فرآیند رونویسی به دست بیاورند تا بتوانند از چنین بیماری‌هایی جلوگیری کنند. در این پروژه، پژوهشگران یک سیستم مبتنی بر شبکه‌ی عصبی ساخته‌اند که به کشف قوانین ژنتیکی کمک می‌کند؛ قوانینی که عوامل رونویسی هنگام اتصال به DNA از آن‌ها پیروی می‌کنند. هدف دیگر این سیستم یافتن نوکلئوتیدهای غیررمزگذاری Noncoding nucleotides است که بیشترین تأثیر را روی اتصال عوامل رونویسی دارند.

نسخه‌ی ابتدایی سیستم AgentBind نیز توسط این تیم پژوهشی از دانشگاه سن‌دیگو ساخته شده بود. سیستم AgentBind حاصل ترکیب سه شبکه‌ی عصبی پیچشی، یک لایه‌ی متصل و مجموعه‌ای از شبکه‌های عصبی پیچشی و بازگشتی است. از آن‌جایی که چنین تحقیقاتی به داده‌های زیادی نیاز دارند، این پژوهشگران از یادگیری انتقالی (و نه از یادگیری سنگین) استفاده کردند و بدین ترتیب به نتایج کارآمدتری دست یافتند. علاوه بر این طی فرآیند فراتحلیل Post-analytical process، ضرایب اهمیت Importance scores را مشخص کرده و محل اتصالات را در خود بافت تشخیص دادند.

در مرحله‌ی آزمایش، سیستم روی عوامل‌‌‌ ‌‌‌‌رونویسی اجرا شد و نتیجه‌ و محصول آن مورد مطالعه قرار گرفت. در نتیجه‌ی این گام مشخص شد سیستم می‌تواند اطلاعات جدیدی در مورد انواع مختلف عوامل رونویسی متصل‌شونده (که احتمالاً در ایجاد بیماری‌ها نقش دارند) ارائه دهد. به کمک این اطلاعات می‌توانیم درک کنیم عوامل رونویسی چطور از روند معمولی منحرف شده و به بروز بیماری می‌انجامند و بدین ترتیب مسیر کشف درمان‌های مربوطه را هموارتر کنیم.

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]