40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 عینک‌های هوشمند به نابینایان کمک می کند

عینک‌های هوشمند به نابینایان کمک می کند

Seleste، استارتاپ مستقر در ونکوور کانادا، دستگاهی پوشیدنی در قالب عینک ساخته است که به نابینایان و کم‌بینایان کمک می‌کند.

به گزارش هوشیو، این عینک‌های هوشمند باریک و مقرون‌به‌صرفه شباهت زیادی به عینک‌های طبی معمولی دارند، اما از آنجایی که به هوش مصنوعی و سایر فناوری‌ها مجهز شده‌اند، می‌توانند به افراد مبتلا به مشکلات بینایی کمک کنند.

این استارتاپ اعلام کرده است: «هدف نهایی‌مان این است که یک محصول فناوری جدید را در اختیار افرادی که از ناتوانی‌های بینایی رنج می‌برند قرار دهیم، تا آزادی عمل و استقلال‌شان را به آن‌ها باز گردانیم. این عینک‌های هوشمند باریک به نحوی طراحی شده‌اند که با استفاده از جدیدترین دستاوردهای هوش مصنوعی و البته با تکیه بر قابلیت تماس ویدئویی، نیاز این گروه از افراد را برآورده کنند.»

از جمله قابلیت‌های این عینک می‌توان به Call a Friend اشاره کرد که به یک نفر از راه دور اجازه می‌دهد از طریق دوربین عینک به آنچه پیش روی کاربر قرار دارد نگاه کند. حتی اگر چنین فردی در دسترس نباشد، خود قابلیت‌های هوش مصنوعی عینک می‌توانند با توصیف صحنه، تشخیص اشیاء، تشخیص کارکرد و خواندن متن به کاربر کمک کنند.

یکی از پژوهشگران Seleste در این باره توضیح می‌دهد: «در بین افرادی که قدرت بینایی ندارند، متداول است که با دیگران تماس ویدئویی برقرار کنند، تا در مسائل عادی و روزمره همچون خواندن منوی رستوران یا انتخاب لباس به آن‌ها کمک کنند. با این حال، نکته اینجاست که وقتی نمی‌دانیم به چه چیزی نگاه می‌کنیم، به سختی می‌توانیم دوربین گوشی همراهمان را به آن سمت بگیریم. راهبردهای دیگر همچون در دست داشتن عصای سفید یا سگ همراه در هر شرایط و موقعیتی امکان‌پذیر نیست.»

Seleste خاطرنشان می‌کند در سراسر دنیا، بیش از ۲۰۰ میلیون نفر دچار نقص در قوه‌ بینایی هستند.

عینک‌های هوشمند

فناوری عینک‌های هوشمند

این استارتاپ در این باره می‌گوید: «ما معتقدیم فناوری عینک‌های هوشمند به نحوی است که در آینده فناوری کامپیوتر اعم از سخت‌افزار یا نرم‌افزار را توسعه می‌دهند. به همین خاطر است که قصد داریم از فناوری کمک بگیریم، تا اثرگذاری مثبتی در زندگی این افراد داشته باشیم، به‌ویژه از آنجایی که این گروه عمدتاً نادیده گرفته می‌شوند. حقیقت آن است که ما با طراحی این محصولات داریم مرزهای فناوری‌های پوشیدنی را جابه‌جا می‌کنیم و در عین حال، زندگی افراد را تغییر می‌دهیم.»

این عینک‌ها مجهز به میکروفون، دوربین با قابلیت فوکوس خودکار و هدفون فرکانس جمجمه‌ای است تا در عین حال که تجربه‌ شنیداری کاربران ارتقاء می‌یابد، حریم خصوصی‌شان حفظ شود و جلوی گوششان را نگیرد، تا همچنان از محیط اطراف‌شان آگاه باشند. این عینک‌های ۱۰۰۰ دلاری شامل نرم‌افزار Seleste هم هستند و طبق براوردها، طی نیم‌سال آینده وارد بازار می‌شوند.

Seleste در حال حاضر به دنبال داوطلب می‌گردد، تا فناوری‌های زیربنایی این محصولات را به آزمایش بگذارد و ارتقاء دهد. علاقه‌مندان می‌توانند به صورت آنلاین ثبت‌نام کنند. بعد از ثبت‌نام، دوره‌ای با امکان پنج تماس در ماه در اختیار کاربران قرار می‌گیرد که طی آن، می‌توانند برای تشخیص رنگ پیراهن، شناسایی محیط اطراف و سایر مسائل روزمره از قابلیت تماس این عینک‌ها کمک بگیرند.

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید


میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]