پوشش رسانه‌ای جیتکس ۲۰۲۴ | با ما همراه باشید

Filter by دسته‌ها
chatGTP
ابزارهای هوش مصنوعی
اخبار
گزارش
تیتر یک
چندرسانه ای
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
دانش روز
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
رویدادها
جیتکس
کاربردهای هوش مصنوعی
کتابخانه
اشخاص
شرکت‌های هوش مصنوعی
محصولات و مدل‌های هوش مصنوعی
مفاهیم
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
مقاله
 ارتباط کنش‌گر هولوکاست ‌با مهمانان خاکسپاری‌اش، با کمک فناوری مکالمه ویدئویی

ارتباط کنش‌گر هولوکاست ‌با مهمانان خاکسپاری‌اش، با کمک فناوری مکالمه ویدئویی

زمان مطالعه: 3 دقیقه

مارینا اسمیت، یکی از کنش‌گران دوره هولوکاست بوده که به کمک تکنولوژی ابداعی فرزندش توانسته، در مراسم خاکسپاری‌ خود به سؤالات مهمانان پاسخ دهد.

به گزارش هوشیو، مارینا اسمیت ماه ژوئن 2021 و در 87 سالگی درگذشت. این کنش‌گر هولوکاست توانست در مراسم خاکسپاری خود با تکیه بر فناوری ویدئویی (محصول شرکت فرزندش) با مهمانان به گفت‌وگو بنشیند و به سؤالات آن‌ها در مورد زندگی‌اش پاسخ دهد.

به گفته استفان اسمیت این فناوری مادرش را قادر ساخته، تا به‌نوعی بتواند در مراسم خاکسپاری‌ خود «حضور داشته باشد».

براساس پیش‌بینی شرکت سازنده این تکنولوژی، «فناوری مکالمه ویدئویی» کاربردهای فراوانی خواهد داشت.

اولین بار سایت The Telegraph خبر استفاده از این فناوری را در مراسم خاکسپاری مارینا اسمیت منتشر کرد.

استفن اسمیت، مدیرعامل و بنیان‌گذار فناوری StoryFile، در گفت‌وگو با BBC اظهار داشت: هدف از طراحی و توسعه این فناوری آن است که، بتوانیم با درگذشتگانمان مکالمه داشته باشیم، به‌نحوی‌که گویی آنها «همان ‌جا وجود دارند و به سؤالاتمان پاسخ می‌دهند».

به گفته وی مادرش با تکیه بر این فناوری توانسته «در ‌مورد مهم‌ترین جنبه‌های زندگی‌اش با دوستدارانش به گفت‌وگو بنشیند و اینکار برای دوستداران مارینا بسیار ارزشمند بوده است».

استفن اسمیت تأکید داشته، جملاتی که مادرش در این مکالمه ویدئویی استفاده کرده جملات خودش بوده، نه جملاتی ساخته و پرداخته هوش مصنوعی.

کارکرد فناوری مکالمه ویدئویی چیست؟

برای آنکه بتوان با متوفی پس از مرگش ارتباط ویدئویی برقرار کرد، لازم است فرد در زمان حیاتش ویدئویی ضبط کرده و به سؤالات زیادی در خصوص زندگی‌اش پاسخ دهد.

به‌این‌ترتیب پس از درگذشت شخص، سیستم هوش مصنوعی کلیپ‌های مناسبی را انتخاب کرده و در پاسخ به سؤالات افرادی که به تماشای ویدئوی «یاد ‌‌بود» او نشسته‌اند، پخش خواهد کرد. روال کار به این صورت است که، شخص متوفی که در ویدئو نشان داده می‌شود، پس از گوش‌دادن به سؤالات حضار به آن‌ها پاسخ می‌دهد.

فناوری مکالمه ویدئویی

به گفته رولو کارپنتر سازنده چت‌بات CleverBot، سیستم گفت‌وگو با متوفی StoryFile، تلاش نمی‌کرد جواب‌هایی در پاسخ به سؤالات دیگران بسازد یا از سیستم‌ هوش مصنوعی برای تولید این جواب‌ها استفاده کند.

به گفته وی، «کارکرد فناوری مکالمه ویدئویی این گونه است که این مکالمه تنها از یک مجموعه از‌پیش‌ضبط‌شده کلیپ‌هایی انتخاب کرده و به‌نحوی هوشمندانه در پاسخ به سؤالات دیگران آن‌ها را پخش می‌کرد».

امکان برقراری تعامل با افراد مشهور

مارینا اسمیت ‌بنیان‌‌گذار مرکز ملی هولوکاست در ناتینگهام بود که موفق گردید در این مرکز طرح آموزشی هولوکاست را با موفقیت به اجرا درآورد. او در سال 2005 به پاس خدماتش نشان امپراطوری بریتانیا (MBE) را دریافت کرد.

جرقه طراحی و ساخت فناوری گفت‌وگو با متوفی زمانی در ذهن بنیان‌گذاران StoryFile  زده شد که، در حال ساخت هولوگرام‌های تعاملیِ از بازماندگان هولوکاست برای بنیاد USC Shoah بودند.

براساس پیش‌بینی شرکت StoryFile، این فناوری کاربردهای تجاری زیادی خواهد داشت و در مرحله ارائه خدمات به مشتری تا فروش قابل به‌کارگیری است.

ضمنا، فناوری مکالمه ویدئویی با برقراری تعامل با افراد مشهور، بسیاری از آن‌ها را در عصر حاضر بر آن داشت، تا مستندی از زندگی حرفه‌ای خود تهیه کنند. از جمله این افراد می‌توان به ویلیام شانتر بازیگر پیشتازان فضا اشاره داشت، که ویدئو او در حال حاضر بر روی وب‌سایت این شرکت موجود است و کاربران می‌توانند سؤالات خود را از وی بپرسند.

استفان اسمیت معتقد است: افراد در آینده می‌توانند به‌طور مستمر مستندی از زندگی خود تهیه ‌کنند و این تکنولوژی به کاربران این امکان را می‌دهد که «در 50 سالگی بتوانند مکالمه‌‌ای با خود در سن 18 ساله‌شان داشته باشند یا آنکه  فرزندان‌شان را با خود در 16 سالگی‌شان آشنا سازند.»

پیش از این، برخی بر این باور بودند که، با استفاده از هوش مصنوعی می‌توان نسخه‌هایی کاملاً ساختگی از درگذشتگان تهیه کرد.

استفان اسمیت با رد این ادعا که فناوری کنونی قادر به انجام چنین کاری است، می‎گوید: «تمامی خصیصه‌ها و ویژگی‌های ما منحصر‌به‌فرد بوده و به‌هیچ‌وجه نمی‌توان نسخه‌ای کاملاً ساختگی از افراد ساخت، هرچند‌که می‌توان نسخه‌ای شبیه به افراد را بازآفرینی کرد».

فناوری کنونی هوش مصنوعی قابل اتکا نیست

رولو کارپنتر در این خصوص با استفان اسمیت موافق بوده و‌ معتقد است: اگر از فناوری کنونی هوش مصنوعی برای ایجاد نسخه‌ ساختگی از افراد استفاده شود، ممکن است این نسخه «تولیدشده توسط کامپیوتر»  صحبت‌هایی غیرواقعی از زبان درگذشتگان بگوید و حتی بدتر از این ممکن است مخاطبان این گفته‌ها را باور کنند.

محدودیت‌های سیستم‌ هوش مصنوعی و فناوری مکالمه ویدئویی به‌خوبی در BlenderBot 3 (محصول شرکت Meta) نمایان است. این ربات صحبت‌های ناشایستی به زبان می‌آورد و جملات توهین‌آمیزی در‌خصوص ‌بنیان‌گذار این شرکت، یعنی مارک زاکربرک می‌گوید، و به همین دلیل هم مورد انتقادهای فراوانی قرار گرفته است.

به گفته متا، BlenderBot 3 نمونه‌ای اولیه از این‌دست ربات‌ها به شمار می‌رود که برای مقاصد پژوهشی ساخته شده و به کاربران هشدار داده که باید انتظار شنیدن سخنانی ناشایست و غیرمرتبط را از زبان این ربات داشته باشند.

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید

میانگین امتیاز / 5. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]