40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 فناوری چشم هوشمند به یاری رانندگان خواب‌آلود و حواس‌پرت شتافت

فناوری چشم هوشمند به یاری رانندگان خواب‌آلود و حواس‌پرت شتافت

شرکت توسعه‌دهنده خودروهای برقیPolestar ، سیستم هوشمند نظارت بر راننده‌ای را توسعه داده، که قادر است حرکات سر، چشم و پلک راننده را زیر‌نظر‌ قرار دهد. این فناوری می‌تواند، در‌صورت مشاهده رفتارهای مخاطره‌آمیزی همچون خواب‌آلودگی و حواس‌پرتی در راننده، خودرو را متوقف ساخته و جان سرنشینان را نجات دهد.

به گزارش هوشیو، این شرکت قصد دارد فناوری چشم هوشمند نظارت بر راننده خود را در ژانویه در نمایشگاه Consumer Electronics (CES)  در لاس‌وگاس به‌نمایش بگذارد.

فناوری چشم هوشمندPolestar ، با‌استفاده از دو دوربین نظارت بر راننده طراحی‌شده، و قادر است علاوه‌‌بر ردیابی حرکات سر، چشم و پلک راننده، درصورت مقتضی صداها یا پیام‌های هشدار لازم را صادر ‌نماید. این فناوری حتی در‌صورت تشخیص حواس‌پرتی، خواب‌آلودگی در راننده، خودرو را متوقف خواهد‌ساخت. فناوری چشم هوشمند، با داشتن سایر ویژگی‌های استاندارد کمک‌راننده هوشمند، مانند حفظ خودرو بین خطوط، کنترل سرعت تطبیقی ​​و موارد دیگر، بیش‌از‌پیش به ایمن نگه‌داشتن رانندگان کمک می‌نماید.

Polestar قصد دارد به بازدیدکنندگان نشان دهد که چگونه سیستم چشم هوشمند از نرم‌افزار هوش مصنوعی برای تشخیص دقت راننده در زمان واقعی استفاده می‌کند. این شرکت همچنین می‌خواهد، چگونگی حرکات سر و چشم را ردیابی ‌کند تا مشخص نماید آیا اپراتور به رفتارهای رانندگی توجه دارد یا خیر؟

توماس اینگنلات، مدیرعامل Polestar، می‌گوید:«این فناوری به برخی از دلایل اصلی تصادفات مرگبار می‌پردازد و می‌تواند با تشویق راننده به تمرکز مجدد در جاده، به نجات جان افراد کمک نماید.»

توسعه سیستم‌های نظارت بر راننده، به کاهش محسوس موارد حواس‌پرتی در رانندگی کمک کرده است. این فناوری در کاربردهای متعددی سودمند بوده، به‌ویژه از زمانی که سیستم‌های رانندگی نیمه‌خودران و سیستم‌های پیشرفته‌تر ADAS به بازار آمده‌اند، این تکنولوژی‌ اهمیت خود بیش‌از‌پیش نمایان ساخته‌اند.

در وسایل نقلیه‌ای که به سیستم نیمه‌خودکار مجهز نیستند، سیستم‌های نظارت بر راننده می‌توانند توجه رانندگان را به جاده‌ حفظ نمایند. این دستگاه‌ها مانع حواس‌پرتی رانندگان به وسایلی همچون تلفن‌‌همراه، به‌عنوان یکی از دلایل اصلی تصادفات رانندگی در ایالات‌متحده می‌شوند. NHTSA در‌این خصوص گفت: «۳۱۴۲ نفر در سال ۲۰۲۰ به‌دلیل حواس‌پرتی رانندگی کشته شدند.»

فناوری چشم هوشمند

سیستم‌ چشم هوشمند، همچنین در خودروهایی که مجهز‌به سیستم رانندگی نیمه‌خودران هستند، بسیار موثرند. اگرچه سیستم‌های خودران به رانندگان اجازه می‌دهند از برخی مسئولیت‌های رانندگی مانند کنترل‌سرعت یا رانندگی بین خطوط چشم‌پوشی کنند، اما کاملاً مستقل نیستند و همچنان نیازمند توجه اپراتور هستند. اما متأسفانه برخی از رانندگان از این ویژگی‌ها سوء‌استفاده می‌کنند و به‌طور غیر‌مسئولانه از آنها استفاده می‌نمایند.

Polestar  اولین خودروسازی نیست و مطمئناً آخرین خودروسازی نیز نخواهد بود که از این سیستم‌ها برای حفظ ایمنی رانندگان استفاده می‌کند. تسلا دوربین‌های داخل کابین را برای نظارت بر رفتار راننده در اواسط سال ۲۰۲۰ فعال کرد. جنرال‌موتورز نیز برای سیستم سوپر‌کروز خود سیستم‌های نظارت بر راننده دارد. فورد همچنین برای BlueCruise خود سیستم نظارت بر راننده تعریف کرده است. Lucid نظارت‌بر راننده را به‌عنوان تمرکز اصلی مجموعه DreamDrive خود در نظر داشته. مدت نسبتا زیادی است که خودروسازان به استفاده از دوربین یا سیستم‌های نظارت بر راننده مبتنی بر هوش مصنوعی روی آورده‌اند.

به‌طور‌کلی، سیستم‌های نظارت بر راننده به حفظ ایمنی رانندگان کمک می‌کند. آنها موثرتر از چیزهایی مانند سنسورهای فرمان هستند، زیرا می‌توان آنها را با روش‌های مختلف، از‌جمله دستگاه‌های تقلب مخصوص خودرو فریب داد. البته آموزش رانندگان در‌مورد نحوه عملکرد سیستم‌های نظارت بر راننده و نحوه پاسخگویی اپراتورها امری ضروری است. فناوری Polestar، به درک بهتری از اینکه چگونه فناوری و هوش مصنوعی می‌توانند به جاده‌های ایمن‌تر منجر شوند، خواهد انجامید.

بنر اخبار هوش مصنوعی

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]