40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 قدرت پیش‌بینی هوش مصنوعی یک هفته قبل از وقوع جرم!

قدرت پیش‌بینی هوش مصنوعی یک هفته قبل از وقوع جرم!

پیش‌بینی وقوع جرائم به کمک هوش ماشینی، بلافاصله ما را به ‌یاد فیلم‌های علمی-تخیلی از جمله فیلم «گزارش اقلیت»، محصول سال ۲۰۰۲ می‌اندازد. مواجه‌شدن با موضوعاتی ازاین‌‌دست، این سؤال را در ذهن ما به وجود می‌آورد که آیا ممکن است روزی به کمک کامپیوترها، بتوانیم جرائم را قبل از وقوع پیش‌بینی کنیم؟ محققان دانشگاه شیکاگو اما با توسعه یک الگوریتم هوش مصنوعی به این سؤال پاسخ مثبت داده‌اند و معتقدند الگوریتم آن‌ها قادر است جرائم را یک‌ هفته پیش از وقوع و با دقت ۹۰ درصدی پیش‌بینی کند.

محققان برای توسعه این سیستم، منطقه‌ای به مساحت ۱۰۰۰ فوت مربع را به‌عنوان محل آزمایش انتخاب کردند و داده‌های جنایات رخ‌داده در این منطقه را در اختیار الگوریتم هوش مصنوعی قرار دادند. با استفاده از این داده‌ها، سیستم، قادر خواهد ‌بود آینده را پیش‌بینی کند و با دقت بالایی، احتمال وقوع جرائم را اعلام کند. یکی از محققینی که در این پروژه مشارکت دارد، گفت: «ما در ابتدا اقدام به ساخت دوقلوی دیجیتالی از شهرهای مختلفی در ۸ ایالت از جمله شیکاگو، لس‌آنجلس و فیلادلفیا و… کردیم و سپس داده‌های آنچه در این شهر‌ها رخ داده ‌بود، جمع‌آوری و برای پردازش در اختیار کامپیوتر قرار دادیم. شاید این فرایند به‌نوعی جادویی به‌نظر برسد، اما سیستم ما توانست با دقت بالایی، آنچه قرار است اتفاق بیفتد، پیش‌بینی کند. هرچند محدودیت‌ها و خطاهایی در این ‌بین وجود دارد، اما در کل، این مدل، عملکرد قابل‌توجهی را از خود به نمایش گذاشت.»

پیش بینی با هوش مصنوعی

فیلم «گزارش اقلیت» را می‌توان یکی از منابع الهام محققین توسعه‌دهنده این سیستم دانست. داستان این فیلم در سال ۲۰۵۴ حول مأموران اجرایی روایت می‌شود که به کمک یک سیستم، قادرند از جرائم آینده مطلع شوند و از وقوع آن جلوگیری کنند. تکنولوژی‌های آینده‌نگرانه زیادی در این فیلم وجود داشت که بعدها رنگ واقعیت به خود گرفت، مانند تبلت‌ها، صفحه‌نمایش‌های لمسی، واقعیت مجازی و… اما آخرین تکنولوژی این فیلم که بینندگان انتظار تحقق آن را داشتند، سیستم پیش‌بینی جرائم بود. سیستم مشابه الگوریتم توسعه‌یافته دانشگاه شیکاگو، پیش از این در ژاپن به بهره‌برداری رسیده بود. در سیستم ژاپنی، امکان پیش‌بینی جرائم وجود ندارد، اما با آنالیز خیابان‌ها و معابر شهری به‌وسیله هوش مصنوعی، به شهروندان اطلاع‌رسانی می‌شود که از لحاظ آماری، احتمال وجود جرم و جنایت در مکان و زمانی خاص بیشتر است و به عابران پیشنهاد می‌کند که از یک مسیر جایگزین عبور کنند.

ناگفته نماند که این سیستم هنوز در مراحل ابتدایی توسعه قرار دارد و نواقص زیادی در آن مشاهده می‌شود. بخشی از این نواقص متوجه داده‌های غیردقیقی است که در اختیار هوش مصنوعی قرار می‌گیرد و مدل به‌وسیله آن آموزش می‌بیند. همچنین، تنها داده‌های جرائمی در اختیار این سیستم قرار می‌گیرد که توسط پلیس شناسایی و موردتوجه قرار گرفته‌اند. بسیاری از جرائم رخ‌داده به پلیس گزارش نمی‌شود و عامل و چگونگی انجام جرم، هرگز مشخص نمی‌شود؛ در نتیجه، یا داده‌ای از این جرائم در دسترس نیست و یا درصورت وجود، ناکافی و خلاف واقعیت است. تمامی این موارد می‌تواند از دقت الگوریتم توسعه‌یافته مبتنی بر هوش مصنوعی بکاهد، اما این بدان معنا نیست که عملکرد کلی این سیستم با چالش جدی روبه‌رو شود و اعتبار نتایج آن کاملاً بی‌اساس باشد.

ماکس پالوسکیم، استاد جامعه‌شناسی دانشگاه شیکاگو که در این تحقیق مشارکت داشته ‌است، گفت: «مدل توسعه‌یافته می‌تواند توپولوژی محیطی را نادیده بگیرد و در محیط‌های مختلف از جمله خطوط مترو، ایستگاه‌های اتوبوس، معابر عمومی و… کارایی خود را حفظ کند. مدل ما توانایی شناسایی ارتباط بین مسیرهای شهری را دارد و معابر عمومی را به‌طور کامل شناسایی می‌کند.»

شهر شیکاگو در ایالت ایلینوی آمریکا، از آن جهت به‌عنوان یکی از ۸ ایالت و مهم‌ترین شهر این آزمایش انتخاب شده‌ است که درصد جرم ‌و جنایت این منطقه، بسیار بالاتر از میانگین دیگر ایالات آمریکاست و محققین امیدوارند با توسعه این سیستم، بتوانند از وقوع تعدادی از این جرائم جلوگیری کنند.

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]