40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 مایکروسافت و OpenAI زمینه را برای توسعه تراشه‌های اختصاصی فراهم می‌کنند

تراشه های open AI

مایکروسافت و OpenAI زمینه را برای توسعه تراشه‌های اختصاصی فراهم می‌کنند

مجموعه تحقیقاتی OpenAI با عرضه ChatGPT در سال گذشته، مسابقه هوش مصنوعی را میان غول‌های تکنولوژی آغاز کرد و امروزه از شرکت‌های بزرگی مانند مایکروسافت، گوگل، آمازون و فیس‌بوک گرفته تا کسب‌وکارهای خرد، در تلاش‌اند تا پیشتاز این رقابت باشند. برگ برنده این رقابت اما تراشه‌های تخصصی هستند که نقشی مهم و محوری در آموزش و راه‌اندازی مدل‌های هوش مصنوعی ایفا می‌کنند. در حال حاضر، بخش عمده‌ای از بازار این تراشه‌ها در دست شرکت تراشه‌سازی Nvidia قرار دارد و تسلط کامل این مجموعه بر پردازنده‌های کاربردی در زمینه هوش مصنوعی، مشتریان را وادار می‌کند که با قیمت‌های نجومی این تراشه‌ها کنار بیایند. حال به نظر می‌رسد یکه‌تازی Nvidia مدت طولانی ادامه نخواهد داشت؛ چرا که شرکت‌هایی مانند OpenAI در تلاش‌اند تا با ساخت تراشه‌های اختصاصی، اتکای خود را به پردازنده‌های گران‌قیمت دیگر شرکت‌ها را محدود کنند.

مرکز تحقیقاتی OpenAI پس از موفقیت دور از انتظار ChatGPT، همکاری نزدیکی را با مایکروسافت آغاز کرد و از توان پردازشی بالای این شرکت برای توسعه محصولات خود و ارائه خدمت به بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر بهره برد. بنا به یک گزارش خبری، مدیرعامل OpenAI، سم آلتمن، در حال فراهم‌کردن مقدمات لازم برای ساخت تراشه‌هایی است که به طور ویژه در فرایند توسعه مدل‌های هوش مصنوعی مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین در روزهای اخیر، چند تن از منابع داخلی مایکروسافت گزارش داده‌اند که این غول فناوری مستقر در ردموند واشنگتن، کار توسعه GPUهای اختصاصی خود را آغاز کرده و انتظار می‌رود که در کنفرانس سالانه توسعه‌دهندگان مایکروسافت از آن رونمایی شود.

تراشه های اختصاصی مایکروسافت و  open AI
تراشه های ختصاصی مایکروسافت و open AI

سم آلتمن با چالش‌های حوزه هوش مصنوعی ناآشنا نیست و پیش‌ازاین، بارها درباره کمبود واحدهای پردازش گرافیکی (GPU) صحبت کرده بود. او هزینه‌ سرسام‌آور پردازنده‌ها را در کنار کمبود عرضه، دو معضل عمده‌ای دانست که روند توسعه هوش مصنوعی را با اختلال مواجه می‌کند. بنا به گفته آلتمن، اگر کاربران ChatGPT به یک‌دهم گوگل برسد، OpenAI به سرمایه ۴۸ میلیارد دلاری برای تهیه پردازنده‌های گرافیکی نیاز خواهد داشت و می‌بایست به طور سالانه مبلغی معادل ۱۶ میلیارد دلار را صرف تجهیز و نگهداری این سرورها کند. ساخت تراشه‌های هوش مصنوعی توسط OpenAI، نه‌تنها منجر به صرفه‌جویی چندین میلیارد دلاری در هزینه‌های عملیاتی این مجموعه می‌شود، بلکه با عرضه این پردازنده‌ها به بازار، مسیر درآمدی فوق‌العاده‌ای برای مجموعه تحت مدیریت آلتمن شکل می‌گیرد.

مایکروسافت و به طور خاص OpenAI، اولین شرکت‌هایی نیستند که به فکر توسعه پردازنده‌های اختصاصی خود افتاده‌اند. پیش‌ازاین هم متا، گوگل و آمازون، ساخت تراشه‌های هوش مصنوعی را آغاز کرده‌اند؛ اما علی‌رغم تلاش‌های بسیار، تا به امروز به موفقیت چشم‌گیری دست پیدا نکرده‌اند. برای مثال، متا که از مدت‌ها پیش فرایند تحقیق و ساخت پردازنده اختصاصی خود را آغاز کرده بود، شکست را پذیرفت و روند توسعه تراشه‌های خود را متوقف کرد؛ هرچند که این شرکت در حال حاضر بر روی یک مدل جدیدتر و جامع‌تر از تراشه‌های هوش مصنوعی کار می‌کند.

توسعه پردازنده‌های هوش مصنوعی توسط مایکروسافت و به طور خاص OpenAI، اگر هم به طور رسمی آغاز شود، یک فرایند زمان‌بر است و نمی‌توان انتظار داشت که این پردازنده‌های جدید در کوتاه‌مدت به بهره‌برداری برسند. بااین‌حال، حرکت این مجموعه‌ها به سمت خودکفایی در عرصه تراشه‌های هوش مصنوعی، می‌تواند پیامدهای گسترده‌ای به دنبال داشته باشد؛ چرا که می‌توان انتظار داشت اولین شرکتی که بتواند در زمینه تأمین سخت‌افزارهای لازم برای توسعه هوش مصنوعی به خودکفایی برسد، قطعاً گوی رقابت را از دیگر رقبای خود می‌رباید.

نظر شما دراین‌رابطه چیست؟ آیا ورود OpenAI به حوزه تراشه‌سازی می‌تواند تسلط Nvidia بر بازار را با چالش مواجه کند و به رقیبی جدی برای این مجموعه تبدیل شود یا سرنوشتی مانند پردازنده‌های ناتمام متا در انتظار این شرکت خواهد بود؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

بنر اخبار هوش مصنوعی

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]