40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 معرفی فیلم برتری (Transcendence) ؛ تلاش برای جاودانگی به وسیله هوش مصنوعی

معرفی فیلم برتری (Transcendence) ؛ تلاش برای جاودانگی به وسیله هوش مصنوعی

یکی از بهترین فیلم‌ها با موضوع هوش مصنوعی برتری (Transcendence) است. برتری یا آن‌طور که بعضی آن را تعالی ترجمه کرده‌اند، در حقیقت تلاش انسان برای فرار از مرگ و رسیدن به جاودانگی به وسیله هوش مصنوعی را نشان می‌دهد.

برتری در یک نگاه

نام فیلم: برتری (Transcendence )

ژانر فیلم: علمی‌تخیلی. تریلر. رازآلود.

زیر ژانرها:  علمی تخیلی: هوش مصنوعی، پسا آخرالزمانی، آخرالزمانی هوش مصنوعی. تریلر: روانشناسانه، جنایی، تروریسم، آینده‌نگر، علمی ‌تخیلی. رازآلود: تعلیق‌آور، دلهره‌آور، جنایت تخیلی، تروریستی، آخرزمانی.

داستان فیلم

داستان فیلم از آن‌جا شروع می‌شود که سمیناری با موضوعیت تکامل آینده‌ انسان با هوش مصنوعی در جریان است و سه کاراکتر اصلی فیلم قرار است در آن برای بهبود آینده بشر به دست فناوری‌های نوین ماشین‌های هوشمند سخنرانی کنند. قبل از اینکه بیشتر به داستان فیلم بپردازیم، نگاهی به تریلر این فیلم جذاب بیندازید.

تریلر فیلم برتری (Transcendence)

سه کاراکتر اصلی

نخستین سخنران «دکتر مکس واترز» است، موضوع سخنرانی‌ او در این‌باره است که فناوری‌های هوش مصنوعی خود هدف نهایی نیستند، بلکه آنچه که اهمیت بسیاری دارد، این حقیقت است که هوش مصنوعی می‌تواند به انسان درس‌های زیادی بیاموزد. نفر دوم «اولین کستر» شریک زندگی و همسر کاراکتر محوری فیلم «ویل کستر» است. او ایده‌های خود را در مورد این که هوش مصنوعی می‌تواند کمک‌رسان باشد و بحران‌های محیط زیستی از بین ببرد، با بقیه به اشتراک می‌گذارد. اما مهم‌ترین سخنران که کاراکتر محوری فیلم برتری نیز اوست، ویل کستر است. کستر می‌خواهد ظرفیت هوش مصنوعی را در نهایتِ خودش بشناسد و هوش مصنوعی به نوبه خود و به تنهایی برایش هدف است؛ هوش مصنوعی که می‌تواند از کل بشر قوی‌تر و باهوش‌تر باشد.

[irp posts=”22901″]

دکتر کستر ؛ کاراکتر محوری

دکتر کستر زمان زیادی است که روی پروژه ماشین اندیشمند کار می‌کند و به تازگی موفق شده ماشینی با فناوری هوش مصنوعی بسازد که خودآگاه است و می‌تواند از خودش اندیشه داشته باشد. اما این ماشین که از نظر احساسات با انسان برابر است و می‌تواند یک گام بزرگ برای پیشرفت بشر باشد، با مخالفت یک گروه تروریستی مواجه می‌شود. بعد از سمینار اعضای گروه تروریستی R.I.F.T که مخالفان فناوری هوش مصنوعی هستند، به ویل شلیک می‌کنند. او با اینکه زخمی شده، زنده می‌ماند؛ ولی بعد متوجه می‌شود از آن‌جا که گلوله به پلوتونیوم آلوده شده، او زمان زیادی زنده نخواهد ماند و نهایتا پنج هفته برای ادامه حیات زمان دارد. به همین‌خاطر نیز آن سه تصمیم می‌گیرند که ذهن ویل کستر را در رایانه‌ای هوشمند بارگذاری کنند و به این شکل زندگی او را نجات دهند.

فیلم برتری

اکنون که ذهن او به ماهیتی دیجیتالی تبدیل شده، می‌تواند همچون یک ماهی در اقیانوس اینترنت شنا کند و به همه‌چیز دسترسی داشته باشد. او با اینکه به زندگی جاودان رسیده، ولی به شدت نیازمند انرژی است و به همین‌خاطر سعی می‌کند تا شهرکی مخفی برای خود و همسرش بسازد. آن دو تا مدتی در آنجا زندگی می‌کنند و به پیشرفت‌های زیادی در فناوری‌های مختلف از جمله نانو، انرژی و هوش مصنوعی می‌رسند. او سعی می‌کند تا آینده‌ای آرمانی بسازد و به بشر نوید ساخت جهانی بدون هرگونه آلودگی و بیماری را می‌دهد. با این حال هرچه تلاش می‌کند، درنهایت انسان‌هایی که کار او را درک نمی‌کنند، در برابرش قرار می‌گیرند و در اتحادی سعی می‌کنند او را نابود کنند.

[irp posts=”22378″]

انسان‌ها از چیزی که نمی‌فهمند، می‌ترسند!

در حقیقت نکته کلیدی فیلم برتری از همین‌جا آشکار می‌شود. انسان‌ها از چیزی که نمی‌فهمند، می‌ترسند! به همین خاطر هم این فیلم همچون نمود بیرونی‌اش، رابطه‌ انسان با فناوری هوش مصنوعی را نشان می‌دهد. انسان همیشه از چیزی که آن را نمی‌شناسد می‌ترسد و این مسأله از ابتدای شکل‌گیری گونه‌ او در عصر پارینه‌سنگی نیز به همین شکل بوده است؛ برای مثال چند هزار سال طول کشیده تا انسان آتش را بشناسد، از آن نترسد و از آن استفاده کند. حال آن ترس از ناشناخته‌ها از ابتدای زندگی گونه هوشمند ما به اینجا و آخرزمان رسیده است. در فیلم نیز قبل از هر چیز این سوال مطرح می‌شود. آیا باید از این فناوری ناشناخته ترسید؟ جوابی که بعدتر سازندگان آن به ما می‌دهند این است که بله باید ترسید، ولی کورکورانه مخالفت کردن هم چیزی به غیر از جهل و نادانی نیست.

تعالی یا برتری

ماشین ترسناک

در برتری، ما با ماشینی روبه‌رو هستیم که خودش را انسان می‌پندارد و برای خود هویتی تعریف کرده است. این منطقی و خردمندانه است که انسان در برخورد با چنین پدیده‌ای بترسد و جانب احتیاط را رعایت کند، ولی اینکه کورکورانه و بدون هیچ دلیل درستی با ترسی جنون‌وار سعی در نابود کردن آن فناوری داشته باشد، چیزی به غیر از نادانی نیست. این ماشین‌ که یک رایانه‌ کوانتومی است، می‌تواند با غلبه بر محدودیت‌های جسمی انسان و پیوند با پایگاه‌های داده، استنتاج و پژوهش کند. او می‌تواند آینده‌ای را ببیند که هیچ‌کس دیگر قادر به دیدن آن نیست و انسان را به تکامل برساند.

در نهایت

کاراکتر محوری فیلم برتری (Transcendence) خود را در ذره‌های فراوان افزون می‌کند و همراه با باران در سرتاسر کره خاکی پخش می‌شود. در پایان اگرچه او کشته و نابود می‌شود، ولی ذره‌ای از او در سرتاسر کره‌ خاکی، در خاک و آب و گیاه وجود دارد. گویی که باز زاده می‌شود و نامیراست.

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]