40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 روشی جدید برای مقایسه‌ شبکه‌های عصبی به کمک هوش مصنوعی

روشی جدید برای مقایسه‌ شبکه‌های عصبی به کمک هوش مصنوعی

گروهی از پژوهشگران آزمایشگاه ملی لس‌آلاموس رویکردی جدید برای مقایسه‌ شبکه‌های عصبی ارائه داده‌اند که با نگاه به «جعبه‌ سیاه» هوش مصنوعی، درک رفتار شبکه‌ها را امکان‌پذیر می‌سازد. شبکه‌‌‌‌‌‌‌های عصبی الگوهای موجود در دیتاست‌ها را شناسایی می‌کنند؛ از جمله کاربردهای گوناگون این فناوری‌ها می‌توان به دستیارهای مجازی، سیستم‌های تشخیص چهره و خودروهای خودران اشاره کرد.

هایدن جونز، یکی از اعضای گروه مطالعات پیشرفته سیستم‌های سایبری مؤسسه لس‌آلاموس، توضیح می‌دهد: «جامعه‌ پژوهشگران هوش مصنوعی درک کاملی از کارکرد شبکه‌های عصبی ندارند. تا جایی که می‌دانیم، این شبکه‌ها نتایج خوبی به دست می‌دهند، اما این‌که چطور و چرا به این نتایج می‌رسند، همچنان ناشناخته باقی می‌ماند. رویکرد جدیدی که معرفی کرده‌ایم شبکه‌‌‌‌‌‌‌های عصبی را با هم مقایسه می‌کند. این مقایسه گامی مهم در راستای دستیابی به درک بهتر از ریاضیات زیربنایی هوش مصنوعی است.»

جونز نویسنده اول مقاله است که به‌تازگی تحت عنوان «If You’ve Trained One You’ve Trained Them All: Inter-Architecture Similarity Increases With Robustness» در کنفرانس Uncertainty in Artificial Intelligence ارائه شد. مقاله‌ مذکور علاوه بر بررسی شباهت بین شبکه‌ها، در تشخیص رفتار شبکه‌‌‌‌‌‌‌های عصبی مقاوم نیز نقشی مهم ایفا می‌کند.

شبکه‌های عصبی

شبکه‌های عصبی عملکرد خوبی دارند، اما آسیب‌پذیر هستند. به‌عنوان ‌مثال، شبکه‌های عصبی به‌کاررفته در خودروهای خودران را در نظر بگیرید که برای تشخیص علائم راهنمایی و رانندگی به کار می‌روند. در شرایط اید‌ه‌آل، عملکرد شبکه‌ها کاملاً قابل‌‌قبول است، اما کوچک‌ترین اختلالی، مثل وجود برچسب روی تابلو، باعث می‌شود شبکه‌ها علامت را به اشتباه تشخیص دهند.

آموزش تخاصمی؛ جدیدترین راهکار تقویت شبکه‌های عصبی

پژوهشگران برای تقویت شبکه‌های عصبی به دنبال راهی برای افزایش سطح مقاومت آن‌ها بوده‌اند. یکی از جدیدترین رویکردهای این حوزه، «حمله» به شبکه‌‌‌‌‌‌های عصبی طی مرحله‌ آموزش است. در این رویکرد، متخصصان به‌صورت عمدی اختلالات متعددی ایجاد می‌کنند و به هوش مصنوعی یاد می‌دهند تا آن‌ها را نادیده بگیرد. این فرایند، تحت عنوان آموزش تخاصمی شناخته می‌شود و فریب شبکه‌ها را دشوارتر می‌کند.

شبکه‌های عصبی

جونز، جیکوب اسپرینگر و گرت کنیون، همکارانش در لس‌آلاموس و جاستون مور، استاد راهنمایش، معیار جدیدی را که برای شباهت شبکه‌ها طراحی کرده‌اند، روی شبکه‌های عصبی که به‌صورت تخاصمی آموزش دیده بودند، به اجرا درآوردند. یافته‌ها نشان دادند که آموزش تخاصمی باعث می‌شود شبکه‌‌‌‌‌های عصبی حوزه‌ بینایی کامپیوتری، فارغ از معماری‌شان، به بازنمایی‌های بسیار مشابه از داده‌ها دست یابند و با افزایش شدت حملات، این همگرایی نیز بیشتر می‌شود. جونز در این باره می‌گوید: «ما دریافتیم که وقتی به شبکه‌های عصبی یاد می‌دهیم علیه حملات تخاصمی مقاوم باشند، عملکردشان به یکدیگر شباهت پیدا می‌کند.»

تاکنون جامعه‌ فعالین صنعت و دانشگاه با اقدامات گسترده، سعی در پیداکردن «معماری ایده‌آل» برای شبکه‌های عصبی داشته‌اند، اما یافته‌های پژوهشگران لس‌آلاموس نشان می‌دهد که آموزش تخاصمی این فضای جست‌وجو را به میزان چشمگیری کوچک می‌کند. بنابراین جامعه‌ پژوهشگران هوش مصنوعی دیگر مجبور نیستند زمان و تلاش زیادی به پیداکردن معماری‌های جدید اختصاص دهند، چون می‌دانند که  آموزش تخاصمی باعث می‌شود معماری‌های گوناگون به راهکارهای مشابه برسند.

جونز در انتها اضافه می‌کند: «با تکیه بر این نکته که شبکه‌های عصبی مقاوم شبیه به هم هستند، راحت‌تر می‌توانیم کارکردشان را درک کنیم؛ شاید حتی بتوانیم شیوه‌ ادراک در انسان‌ها و حیوانات دیگر را نیز بفهمیم.»

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]