40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 مقایسه پایتون و جاوا ؛ تفاوت‌های تاثیرگذار در انتخاب زبان برنامه‌نویسی

مقایسه پایتون و جاوا ؛ تفاوت‌های تاثیرگذار در انتخاب زبان برنامه‌نویسی

زبان‌های برنامه نویسی را می‌توان بخش بنیادی علوم کامپیوتری دانست؛ بخشی که از آن به عنوان ابزاری مهم در جعبه ابزار هر برنامه‌نویس یاد شده و لازمه آغاز هر فعالیت مربوط به برنامه‌نویسی است. در میان زبان‌های برنامه‌نویسی برخی مشهورترند و برخی از شهرت کمتری برخوردار هستند. افرادی که می‌خواهند به تازگی فعالیتی در زمینه برنامه‌نویسی آغاز کنند معمولا یادگیری یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی سرشناس را مدنظر قرار می‌دهند؛ اما مشکل اینجاست که برای انتخاب از میان آن زبان‌ها هم سردرگم خواهند بود. دو زبان مشهور برنامه‌نویسی که حتما نام آن‌ها به گوشتان خورده پارتون و جاوا هستند و در این مقاله قصد داریم درباره آن‌ها توضیح دهیم. مطمئنا مقایسه پایتون و جاوا می‌تواند برای انتخاب گام اول یادگیری از اهمیت بسزایی برخوردار باشد.

زبان برنامه‌نویسی پایتون در سال‌های اخیر پیشرفتی چشم‌گیر داشته و در مقابل جاوا از جایگاه بالایی برخوردار بوده و توانسته این جایگاه را حفظ کند. هردوی این زبان‌ها بسیار کامل هستند و قابلیت‌های زیادی دارند، اما در عین حال تفاوت‌هایی هم با هم دارند که آشنایی با آن‌ها می‌تواند دلیل اصلی انتخاب یکی از این دو توسط علاقه‌مندان به یادگیری زبان برنامه‌نویسی باشد.

با برطرف شدن ابهامات درباره کاربردهای این دو زبان برنامه‌نویسی، علاقه‌مندان به چالش بعدی مسیرشان می‌رسند: چطور باید یادگیری را آغاز کنند. موسسات و آموزشگاه‌های زیادی برای یادگیری زبان‌ برنامه‌نویسی وجود دارد. اما یکی از جامع‌ترین آموزش‌ها را می‌توان در وبسایت فرادرس یافت. این سایت بخشی تحت عنوان آموزش برنامه نویسی پایتون (Python) – مقدماتی دارد که برای شروع یادگیری بسیار مناسب است. فرادرس همچنین در زمینه آموزش زبان برنامه‌نویسی پایتون ویدئوهای جامع دیگری هم دارد که می‌تواند برای یادگیری این زبان برنامه‌نویسی بسیار مفید باشد.

معرفی اجمالی پایتون و جاوا

پیش از آغاز مقایسه پایتون و جاوا بهتر است کمی درباره این دو زبان برنامه‌نویسی و کاربردهایشان بدانیم.

جاوا یک زبان برنامه‌نویسی از نوع آماری و عمومی است که از ویژگی‌های اصلی آن می‌توان به شیء‌محور بودنش اشاره کرد. ابتدا به این زبان برنامه نویسی WORA که مخفف write once run anywhere است، می‌گفتند؛ یعنی «یکبار بنویس همه‌جا اجرا کن». به این دلیل این اسم را انتخاب کرده بودند که می‌شد آن‌را بر روی هر پلتفرمی اجرا کرد.

پایتون یک زبان برنامه‌نویسی پویا است. پیشرفت اولیه پایتون در موسسه تحقیقاتی هلند آغاز شد و انگیزه اصلی توسعه این زبان خلق یک زبان برنامه‌نویسی سطح بالا بود که بتواند خلاء‌های موجود در زبان برنامه‌نویسی C را پوشش دهد. زیرا ایجاد سیستم خدمات کاربری با زبان C در آن زمان بسیار پیچیده بود.

مقایسه پایتون و جاوا

مقایسه پایتون و جاوا

اولین نکته که در مقایسه پایتون و جاوا و دیگر زبان‌های برنامه‌نویسی باید به آن اشاره کرد این است که زبان برنامه‌نویسی فاکتوری تحت عنوان سرعت ندارد و همه‌چیز مفهومی است. اگر بخواهیم سرعت را مقایسه کنیم باید کاربردهای خاص را در نظر گرفته و بعد اقدام به مقایسه کنیم. در پروژه‌ای به نام «بازی بنچمارک‌ها» می‌توانید مقایسه پایتون و جاوا را به صورت جزء‌به‌جزء مطالعه کنید. در این پروژه عمکرد زبان‌های برنامه‎نویسی مختلف در برنامه‌های مختلف مقایسه شده است.

از طرفی برای مقایسه پایتون و جاوا و هر زبان برنامه‌نویسی دیگری، فاکتورهایی به مراتب بیشتر از سرعت اجرا، نحوه به‌کارگیری و غیره باید مورد بررسی قرار گیرند.

در ادامه مقایسه پایتون و جاوا سری هم به موضوع شهرت این دو زبان خواهیم زد. بد نیست بدانید در کنار جاوااسکریپت، جاوا و پایتون همواره در رده‌بندی زبان‌های برنامه‌نویسی مشهور در رده اول تا سوم قرار داشته‌اند. البته قبل از انقلاب جاوااسکریپت، جاوا مشهورترین زبان برنامه‌‎نویسی بود. حتی گفته می‌شود سیاست انتخاب نام جاوااسکریپت به شکلی که شبیه به جاوا باشد به این دلیل بوده که بتواند در ذهن مردم به خوبی جا بیفتد.

پایتون با سرعتی باورنکردنی درحال پیشرفت است، اما طبق آخرین نظرسنجی، هنوز هم جاوا زبان برنامه‎‌نویسی مورد استفاده ۴۵% از برنامه‌نویسان است و در رتبه بالاتری نسبت به پایتونی قرار می‌گیرد که مورد استفاده ۳۹% آن‌ها است.

اما این نظرسنجی نشان می‌‎دهد که حداقل درحال‌حاضر این دو زبان از نظر شهرت و کاربردی بودن فاصله زیادی با هم ندارند و شاید بتوان حتی آن‌ها را برابر دانست.

آخرین مورد درباره مقایسه پایتون و جاوا هم این است که اولی را می‌توان زبانی ساده‌تر دانست. کدنویسی با پایتون بسیار ساده است و درنتیجه آن افراد مبتدی و تازه‌کار برای نوشتن و خواندن کدها با پیچیدگی کمتری مواجه خواهند بود. در مقابل جاوا قوانینی سخت‌گیرانه برای کدنویسی دارد.

مقایسه پایتون و جاوا

مقایسه مشاغل مرتبط با پایتون و جاوا و حقوق آن‌ها

در زمینه گستردگی مشاغل و همچنین دستمزدهایی که برای این مشاغل پرداخت می‌شود، مقایسه‌های زیادی انجام نشده و مطالعات زیادی صورت نگرفته است. در این بخش از مقایسه پایتون و جاوا باید گفت هردوی این زبان‌های برنامه‎نویسی بسیار مشهور هستند و در صورتی که بتوانید در استفاده از آن‌ها حرفه‌ای شوید، می‌توانید به عنوان یک توسعه‌دهنده نرم‌افزار مشغول به کار شوید.

درکل برنامه‌نویسی جزو مشاغل پردآمد به حساب می‌آید و وقتی این حرفه در زمره مشاغل پردرآمد قرار داده شد، تفکیکی از نظر نوع زبانی که افراد برنامه‌نویس با آن کار می‌کنند صورت نگرفت و تنها از میانگین درآمد آن‌ها به این نتیجه رسیدند که می‌توان برنامه‌نویسی را شغلی پردرآمد نامید.

توضیحات این بخش نشان می‌دهد که برای انتخاب بین این دو زبان برنامه‌نویسی هیچ‎‌یک از فاکتورهای بازار کار یا درآمد را نباید در نظر بگیرد؛ چراکه هر دو شرایطی مشابه دارند و تنها نکته حائز اهمیت علاقه شما است؛ باید بدانید گرایش خودتان بیشتر به سمت کدام‌یک از این دو زبان برنامه‌نویسی است.

اگر زبانی را انتخاب کنید که به آن علاقه دارید، مسیر برای رسیدن به موفقیت هموارتر است. به این شکل که علاقه باعث می‌‎شود زودتر در استفاده از آن زبان تبدیل به یک متخصص یا فردی حرفه‌ای شوید و مهارت و تجربه بیشتر می‌تواند فاکتوری مهم برای بررسی بازار کار و میزان درآمد هر حرفه‌ای باشد.

مقایسه پایتون و جاوا

مقایسه پایتون و جاوا از نظر موارد استفاده

توسعه بازی

برای داشتن نتایج بهتر از مقایسه پایتون و جاوا باید فاکتورهای متعددی بررسی شوند. یکی از این فاکتورها کاربرد این دو زبان در زمینه توسعه بازی است. البته قرار نیست درباره توسعه بازی‌های کامپیوتری عمومی صحبت کنیم، چون هیچ‌یک از این دو زبان در این زمینه به اندازه C++ و C توانایی ندارند. در صورتی که شما به دنبال یادگیری برنامه‌نویسی به منظور توسعه بازی هستید، آموزش برنامه نویسی ++C وبسایت فرادرس می‌تواند گزینه مناسبی برای این هدف باشد.

از طرفی توسعه بازی به بالاترین سطح ممکن عملکرد نیاز دارد تا بتواند تجربه‌ای شبیه به حضور در دنیای واقعی به کاربر دهد. در نتیجه با وجود سرعت بالایی که هردو زبان برنامه‎نویسی پایتون و جاوا دارند، نمی‌توان آن‌ها را جزو بهترین زبان‌های برنامه‎‌نویسی برای توسعه بازی‌ها دانست.

JMonkeyEngine یک موتور توسعه متن‌باز جاوا است که برای ساخت بازی‌های فوق‌العاده به شما کمک زیادی خواهد کرد. همچنین اگر تمایل به تجربه گرافیک‌های کامپیوتری  که از ابتدا توسط خودتان طراحی شده دارید یا می‌‎خواهید موتور توسعه خودتان را بسازید، OpenGL برای زبان برنامه‌نویسی جاوا گزینه‌ای مناسب است.

پایتون اما برای توسعه بازی یا ساخت موتور توسعه خودتان گزینه قدرتمندی نیست. با این‌حال برای توسعه بازی با پایتون می‌توانید از Cocos ،Panda3d ،Pygame و چندین موتور دیگر استفاده کنید.

توسعه وب

در این بخش از مقایسه پایتون و جاوا عملکرد آن‌ها در زمینه توسعه وب را بررسی خواهیم کرد. پایتون و جاوا هردو در بک‌اند توسعه وب استفاده می‌شوند. بک‌اند در توسعه وب مربوط به ایجاد و خلق نرم‌افزاری که روی سرور اجرا می‌شود، است.

فریم‌ورک‌های مشهور پایتون برای استفاده از بک‌اند Django و Flask هستند. Django را می‌توان گزینه‌ای مناسب‌تر و کاربردی‌تر برای ساخت یک بک‌اند قدرتمند معرفی کرد.

برای جاوا اما Spring شناخته‌شده‌ترین فریم‌ورک برای بک‌اند است. Spring فریم‌ورک مورد استفاده Orange ،Dell ،GE و بسیاری از شرکت‌های مطرح دیگر در دنیا است. شاید Spring این‌روزها به اندازه Django ترند نشده باشد، اما گزینه‌ای قدرتمند برای استفاده در شرکت‌هایی حتی در سطح شرکت‌های مطرح دنیا است.

یادگیری ماشین

با وجود این‌که پایتون یک زبان برنامه‌نویسی قدرتمند برای همه اهداف است، اما همواره شهرت زیادی در استفاده در موارد مربوط به یادگیری ماشین و هوش مصنوعی داشته است. به همین دلیل کاربرد این زبان برنامه‌نویسی در توسعه نرم‌افزارهای هوش مصنوعی و یادگیری ماشین بسیار زیاد است.TensorFlow ،Keras ،Sickit-Learn و Facebook’s Pytorch برای برنامه‌نویسی در زمینه هوش مصنوعی به وسیله پایتون اهمیت بسیاری دارند.

در آخرین بخش از مقایسه پایتون و جاوا باید گفت که این زبان برنامه‌‎نویسی هم می‌تواند برای کاربردهای مربوط به هوش مصنوعی و یادگیری ماشین استفاده شود. از کتابخانه‌های جاوا برای برنامه‌نویسی مربوط به هوش مصنوعی می‌توان از Weka، Mallet ،DeepLearning4 و MOA نام برد.

در صورتی که مشاق یادگیری زبان برنامه‌نویسی جاوا باشید هم می‌توانید از ویدئوها و دوره‌های آموزشی وبسایت فرادرس که در این حوزه آموزشی جامع ارائه داده استفاده کنید. دوره آموزش برنامه نویسی جاوا (Java) وبسایت فرادرس می‌تواند هر اطلاعاتی که برای استفاده از این زبان برنامه‌نویسی نیاز دارید را به شما بدهد.

مقایسه پایتون و جاوا

جمع‌بندی

نتیجه حاصل از مقایسه پایتون و جاوا این است که هردو زبان‌های برنامه‌نویسی مشهوری هستند و برای یادگیری هیچ‌کدام مشکلی پیش روی علاقه‌مندان نخواهد بود. هرکدام مزایا و معایب خودشان را دارند و تنها وجه تمایز برجسته این دو زبان را می‌توان در راحت‌تر بودن پایتون دانست. از طرفی پایتون گزینه مناسب‌تر برای استفاده از حوزه هوش مصنوعی است.

مطالعه این مقاله می‌تواند آگاهی بیشتری در زمینه انتخاب زبان‌برنامه‌نویسی به علاقه‌مندان بدهد؛ اما نباید فراموش کرد که مناسب‌تر بودن یکی از این‌دو برای افراد تنها بسته به علاقه خودشان دارد و زمینه در هردو برای پیشرفت و رسیدن به موفقیت فراهم است.

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]