40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 کاربرد هوش مصنوعی و پیشنهاد خودکار در رمزگشایی از کتیبه‌های سنگی کشف شده در بین‌النهرین

کاربرد هوش مصنوعی و پیشنهاد خودکار در رمزگشایی از کتیبه‌های سنگی کشف شده در بین‌النهرین

منطقه‌ی بین‌النهرین در محدوده‌ی خاورمیانه‌ی کنونی قرار دارد؛ امروزه این ناحیه بین کشورهای عراق، سوریه و اردن تقسیم شده است.

شاید بسیاری از مردم خاورمیانه را صرفاً صحرایی خشک ببینند، اما این منطقه تاریخچه‌ای غنی دارد. تمدن‌هایی که در بازه‌های زمانی گوناگون در این ناحیه شکل گرفته‌اند، بقایایی اغواءکننده بر جای گذاشته‌اند که نظرها را به خود جلب می‌کنند. فناوری شیوه‌ی تأثیرگذاری و مطالعه‌ی تاریخ را تغییر داده است. اکنون پژوهشگران می‌توانند از رمز و رازهای گذشته پرده برداشته و به کشفیات جدیدی برسند؛ تورهای مجازی به شهرهای باستانی روم یا ابزارهایی مانند Lidar که مناطق حفاری شده در مناطق دوردست را تشخیص می‌دهند از جمله کاربردهای فناوری در این عرصه هستند.

فناوری اشعه ایکس و هوش مصنوعی اخیراً دانشمندان را قادر ساخت تا با مطالعه‌ی حکاکی‌های موجود در ساختمان یک کلیسا، بدون حتی لمس مومیایی‌ها، به اطلاعاتی بی‌سابقه در مورد آن‌ها دست یابند. در نمونه‌ای دیگر می‌توان به قابلیت‌های بینایی کامپیوتر اشاره کرد: گروهی از محققان توانسته‌اند با استفاده از یادگیری عمیق، متون باستانی را با موفقیت رمزگشایی کنند.

الگوریتم هوشمند تفسیر متون

در این پروژه، هوش مصنوعی به کسب بینش در مورد کتیبه‌هایی ۴۵۰۰ ساله متعلق به بین‌النهرین انجامید. فناوری استفاده شده شبیه به قابلیت پیشنهاد خودکاری بود که در گوشی‌های همراه هوشمند مشاهده می‌شود. این الگوریتم هوشمند که برای خواندن و تفسیر متون به ۱۰۲ زبان آموزش دیده، توانست جای خالی کلمات گمشده در این کتیبه‌های سنگی را پر کند، کتیبه‌هایی که در طول هزاران سال در معرض انواع آسیب‌ها قرار گرفته‌ بودند.

محققان به کمک بینایی کامپیوتری مبتنی بر یادگیری عمیق موفق شدند ۱۰,۰۰۰ کتیبه که به خط میخی نوشته شده بودند را مطالعه کنند. پیشنهادات ارائه‌ شده به شکل مناسب متنون موجود را تکمیل کرد. بعد از جمع‌آوری و تحلیل داده‌های بیشتر برای ارتقای دقت، این روش نوآورانه توانست از بسیاری از اسرار تاریخ خاورمیانه پرده بردارد.

یکی از این اسرار مربوط به حکاکی‌های موجود در کلیسای «مقبره مقدس» در شهر قدس بود. طومارهای عبری کشف شده در دریای مرده نیز به کمک فناوری‌های مشابه رمزگشایی شده‌اند.

بعد از اکتشافات لبنان، در ترکیه هم توافقنامه‌ای دیرینه با استفاده از تصویربرداری سه‌بُعدی بازآفرینی شد و به صورت مجازی در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت. قطر نیز توانسته است تعداد زیادی اسناد باستانی در مورد تاریخ خاورمیانه را به شکل دیجیتال درآورده و در اختیار محققان و مشتاقان قرار دهد.

انواع کاربردهای هوش مصنوعی در صنایع مختلف را در هوشیو بخوانید

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]