40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 مه پاش ایرانی؛ مورد نیاز صنایع بهداشت و کشاورزی

مه پاش ایرانی؛ مورد نیاز صنایع بهداشت و کشاورزی

با شیوع بیماری کرونا نیاز به سم‌پاشی محیط بیشتر شده است. یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی موفق شده دستگاهی برای سم‌پاشی محیط بسازد که کارایی مفیدی نیز در صنعت کشاورزی یافته است. این دستگاه به روش مه‌پاشی سم را پخش می‌کند و برای نگهداری گیاهان و محیط، از آفات به‌کار می‌رود.

اباذر وحدت، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان، در این زمینه گفت: «برای مبارزه با شیوع کرونا نیاز به واردات تعداد زیادی فوگر حرارتی بود، اما با اختراع این دستگاه از واردات فوگر جلوگیری شد؛ با تحقیقات بیشتر کاربرد این محصول، برای صنعت کشاورزی نیز مناسب ارزیابی شد. این دستگاه مه‌پاش، مواد سمی را به صورت مه و با ابعاد ۵ تا ۵۰ میکرون پخش می‌کند. همچنین در دو مدل، با قدرت بالا و به صورت پشت وانتی یا ماشینی طراحی شده است. وی افزود: «استفاده از این دستگاه مه‌پاش، بهترین شیوه برای دفع آفات گیاهان گلخانه‌ای و بیماری آن‌ها محسوب می‌شود. از آنجا که این دستگاه نوعی فوگر حرارتی است، درمخزن آن از هر نوع سم قابل حل در آب می‌توان استفاده کرد و پس از آن با به‌کارگیری این دستگاه، طی مدت کوتاهی پوششی سمی بر فراز گلخانه ایجاد می‌شود تا علمیات دفع آفات انجام شود.»

از دیگر کارکردهای این دستگاه جلوگیری از سرمازدگی گیاهان است. وحدت در این مورد افزود: «هرساله تعداد زیادی از گیاهان در اثر سرمازدگی از بین می‌روند و برای رفع این مشکل معمولاً از روش‌های پرهزینه و کم‌بازده استفاده می‌شود؛ اما این دستگاه با ایجاد یک چتر حرارتی بر فراز گیاهان، مانع از بیرون رفتن حرارت از باغ می‌شود.

همچنین در روش سنتی دفع آفات، برخی از آفات ریز، مانند مگس سفید یا تریپس از بین نمی‌رفتند و این موضوع معضلی برای گلخانه‌دارها محسوب می‌شد؛ به گفته اباذر وحدت، این محصول با نوع سم‌پاشی خاصی که دارد این مشکل را حل کرده ‌است؛ ضمن اینکه موجب کاهش ۸۰ درصدی مصرف سم شده است. از این دستگاه در پیشگیری از بیماری‌های عفونی، چون سالک نیز استفاده می‌شود.

وحدت فواید دیگر این دستگاه را چنین برشمرد: «استفاده از این دستگاه باعث کاهش هزینه نیروی انسانی و تجهیزات و مهم‌تر از همه کاهش نود و نه درصدی مصرف آب خواهد شد. موتور و قطعات اصلی این دستگاه، دارای یک سال گارانتی است و ده سال تضمین تأمین قطعات و خدمات برای آن در نظر گرفته شده است. این دستگاه که اکنون به مرحله تجاری‌سازی رسیده است، تا کنون به کشورهایی چون ارمنستان و آذربایجان صادر شده است و از آنحا که کشورهای زیادی در منطقه توان ساخت آن را ندارند، می‌توان امیدوار بود این محصول به صادرات بالا برسد و ارزآوری به همراه داشته باشد.»

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]