40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 برخی موانع رسوخ فناوری عامدانه است

برخی موانع رسوخ فناوری عامدانه است

سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری در مراسم رونمایی از ایکس‌ری، کامیونی ایران‌ساخت به این مسئله اشاره کرد که بسیاری از موانع رسوخ فناوری، عامدانه و هوشمندانه است. به گفته وی، فناوری هوش مصنوعی می‌تواند نقشی کلیدی در زندگی مردم داشته باشد، اما متأسفانه عمدتاً از آن استقبال نمی‌شود.

وی در خصوص ایکس‌ری، کامیونی ایران‌ساخت، خاطرنشان کرد: «نمونه این محصول دانش‌بنیان ۵ میلیون دلار قیمت دارد و با وجود تحریم‌ها، واردات آن عملاً ممکن نبود.»

سورنا ستاری به توسعه فناوری اشعه ایکس در سایر حوزه‌ها به‌ویژه سلامت، اشاره کرد و تصریح کرد: «سرریز فناوری این شرکت‌های دانش‌بنیان، به توسعه فناوری‌های دیگری همچون دستگاه‌های اسکن و همچنین توسعه فناوری پهپادها در گمرک انجامید.»

تولید سی تی اسکن پزشکی ایران ساخت تا پایان سال

معاون علمی و فناوری، با بیان اینکه فناوری‌های این حوزه بسیار گسترده است، از تولید و توسعه تجهیزات سی‌تی اسکن ایران‌ساخت با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تا پایان سال جاری خبر داد. وی همچنین خاطرنشان کرد که رسوخ فناوری هوش مصنوعی به بخش‌های مختلف از جمله گمرک ضروری است و در ادامه سخنان خود گفت: «فناوری هوش مصنوعی در کشور با شتاب بسیاری توسعه یافته است، اما در عین حال، مورد استفاده کمتری قرار گرفته است.»

وی افزود: «این عدم رغبت در حالی است که می‌بینیم هزاران نیروی انسانی توانمند از صبح که از خواب بر می‌خیزند، میلیاردها سطر کد هوش مصنوعی می‌نویسند که می‌تواند تا حد زیادی به بهبود زندگی مردم کمک کند. نمونه کارکرد این فناوری، در نرم‌افزارهای گمرکی است و می‌تواند هر وضعیت غیرعادی را به طور دقیق تشخیص دهد.»

موانع رسوخ فناوری

سورنا ستاری بر حمایت تمامی سازمان‌ها و نهادهای متقاضی این فناوری‌ها تأکید کرد و گفت: «از شرکت‌ها و سازمان‌ها دعوت می‌کنم که از دستاوردهای دانش‌بنیان‌ها در حوزه هوش مصنوعی استفاده کنند، چراکه توسعه این فناوری و رسوخ آن در زندگی مردم، مستقیماً به تقاضای مشتری بستگی دارد.»

به گفته معاون علمی و فناوری و رئیس بنیاد ملی نخبگان، فناوری هوش مصنوعی می‌تواند نقشی کلیدی در بهبود زندگی مردم داشته باشد، اما عمدتاً به دلیل واسطه‌گری و شناخت نداشتن از این فناوری شگفت‌انگیز، استقبال نمی‌شود. وی گفت: «تأسف می‌خورم که با اینکه در بسیاری موارد در مصوبات دولت، دستاوردهای محققان وجود دارد، اما استفاده نمی‌شود. فناوری‌ها می‌تواند هزینه حمل بار را تا ۵۰ درصد کاهش دهد، اما وجود واسطه‌ها و دلالان مانعی برای این موضوع هستند.» وی این مسئله را یکی از چالش‌های جدی دانست که با عزم وزارتخانه‌ها به ویژه وزارت اقتصاد و سایر نهادها در زمان کوتاهی حل خواهد شد.

ستاری در ادامه سخنان خود عنوان کرد: «بسیاری از موانع رسوخ فناوری، عامدانه و هوشمندانه است؛ این امر با عزم جدی دستگاه‌ها می‌تواند تحول پیدا کند و بسیاری از هزینه‌ها را کاهش دهد و شاهد تحولی در حوزه‌های مختلف از جمله گمرک و حمل‌ونقل باشیم.» وی برای تحقق این عزم گفت که حتی نیاز به سرمایه‌گذاری بخش دولتی هم نیست و بخش خصوصی در صورت وجود حمایت و میدان‌دهی لازم، می‌تواند آن را تأمین ‌کند.

سورنا ستاری در پایان سخنان خود از انعقاد قرارداد استفاده از ایکس‌ری کانتنری و کامیونی ایران‌ساخت بدون هزینه دولت و با تلاش بخش خصوصی خبر داد و خاطرنشان کرد: «بر مبنای مدلی نوآورانه، این بخش خصوصی است که در استقرار این تجهیزات نقش‌آفرینی می‌کند و سهم خود را از فرایند اسکن کامیون‌ها بر می‌دارد.» وی افزود: «خوشبختانه گمرک توانسته است تحولات فناورانه را با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان حل کند و در این خصوص، گمرک، وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزیر امور اقتصادی و دارایی، همکاری بسیار ارزشمندی داشته‌اند که ادامه آن می‌تواند زمینه‌ساز تحولی در عرصه اقتصاد شود.»

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]