پوشش رسانه‌ای جیتکس ۲۰۲۴ | با ما همراه باشید

Filter by دسته‌ها
chatGTP
ابزارهای هوش مصنوعی
اخبار
گزارش
تیتر یک
چندرسانه ای
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
دانش روز
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
رویدادها
جیتکس
کاربردهای هوش مصنوعی
کتابخانه
اشخاص
شرکت‌های هوش مصنوعی
محصولات و مدل‌های هوش مصنوعی
مفاهیم
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
مقاله
 نتیجه استفاده از هوش مصنوعی در پرورش آبزیان: ماهی‌های سالم‎تر با قیمت پایین‎تر

نتیجه استفاده از هوش مصنوعی در پرورش آبزیان: ماهی‌های سالم‎تر با قیمت پایین‎تر

زمان مطالعه: 4 دقیقه

دامپروران نروژی برای کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری در زمینه پرورش ماهی سالمون از هوش مصنوعی استفاده می‎کنند. به لطف آزمایشگاه‌های هوش مصنوعی، سالمون یکی از مهم‌ترین صادرات این کشور است. نروژ از مدت‌ها قبل به دنبال توسعه استفاده از هوش مصنوعی در پرورش آبزیان بوده است.

مدل‌های هوش مصنوعی در این زمینه پروسه تغذیه و نظافت آبزیان را تسهیل کرده و به شرکت‌ها برای تصمیم‌‎گیری بهتر در عملیات مربوط به پرورش آبزیان کمک می‌کند. آزمایشگاه هوش مصنوعی اوپن نروژ توسط Telenor که یکی از شرکت‌های مخابراتی این کشور است، مدیریت می‎شود. این شرکت در کنار شرکای تجاری‎اش خدمات مبتنی بر تکنولوژی ارائه می‌دهد و اخیرا توجه زیادی به استفاده از هوش مصنوعی در پرورش آبزیان داشته است.

بنا بر ادعای شورای غذاهای دریایی نروژ، در سال 2019 این کشور از محل صادرات ماهی سالمون حدود 11.3 میلیارد دلار درآمد داشته است. این شورا که نماینده صنعت شیلات است، همچنین اعلام کرده صادرات ماهی در این کشور بین ماه‌های ژانویه و آگوست 2020 یک درصد رشد داشته است.

شرکت‌های نروژی که از مدت‌ها قبل برای کاهش آلودگی‌های محیطی تحت فشار بوده‌اند، توانستند از بکارگیری هوش مصنوعی در پرورش آبزیان به خوبی بهره ببرند. برای مثال، Alphabet Inc. Tidal با همکاری شرکت غذای دریایی Mowi AS از هوش مصنوعی در پرورش آبزیان و به منظور تحلیل و بررسی شرایط محیطی ماهی‌ها استفاده کرده است. همچنین مایکروسافت، مزرعه مهندسی سوییسی ABB و مرکز پرورش ماهی نروژی Royal Salmon ASA با همکاری هم به دنبال ارائه راه حلی برای کاهش آلودگی‌های ناشی از پرورش ماهی هستند. IBM هم یک ابزار یادگیری ماشین خلق کرده که توانایی پیش‌‎بینی شیوع آفت‌های دریایی را دارد.

آزمایشگاه هوش مصنوعی نروژ اما شبکه‌های عصبی را در تحقیقاتش به عنوان هسته اصلی در نظر گرفته است و تمرکزش را روی آموزش داده‌ها در مقیاس وسیع گذاشته است. این آزمایشگاه همچنین بر روی نوعی از هوش مصنوعی به نام «یادگیری ماشین کوچک» کار می‌کند. فعالیت‌های این آزمایشگاه، نرم‎افزارها و سخت‌افزارهایی را شامل می‎شود که توانایی تحلیل داده‌های سنسوری نصب شده بر روی وسایل را با قدرت بسیار پایین دارند.

یکی از برنامه‌‎های کاربردی مبتنی بر شبکه‌های عصبی طراحی شده تا متخصصان درک بهتری از شرایط تغذیه سالمون‌ها داشته باشند. روش کار به این صورت است که داده‌ها را توسط دوربین از زیر آب تحلیل می‌کنند تا رفتارهای مربوط به تغذیه ماهی‌ها مثل این که چه زمانی گرسنه هستند را بررسی کنند. اهمیت این موضوع به این دلیل است که 40% از قیمت‌ ماهی‌ها به دلیل هزینه‌هایی است که برای تغذیه آن‌ها صرف می‌شود.

همچنین کامپیوترهای کوچکی هم توسعه داده شده که همیشه در مراکز فعال هستند و براساس تحلیل داده‌های گرفته شده از دوربین‌ها، تصمیم‌گیری می‌کنند. این کامپیوترها از «یادگیری ماشین کوچک» که می‌تواند در کنترل از راه دور مراکز مفید باشد، استفاده می‌کنند؛ یعنی درست در بخشی که شاید شبکه‌های اینترنت ضعیف عمل کنند. این سیستم توانایی تصمیم‌گیری بدون ارتباط با یک منبع را دارد و همچنین استفاده از آن باعث کاهش نیروی انسانی هم خواهد شد. همیشه یکی از دغدغه‌های صاحبان مراکز پرورش آبزیان تعداد دفعاتی است که مجبورند در روز به محصولاتشان سر بزنند و مشکلات را شناسایی و به آن‌ها رسیدگی کنند. در نتیجه استفاده از هوش مصنوعی در پرورش آبزیان برای رسیدگی به این موضوع اهمیتی ویژه دارد.

هوش مصنوعی در پرورش آبزیان

جلب توجه استارتاپ‌ها برای استفاده از هوش مصنوعی در پرورش آبزیان

استفاده از هوش مصنوعی در پرورش آبزیان باعث شده برخی از استارتاپ‌ها  به این حوزه جذب شوند و سرمایه‌گذاری در این زمینه را فرصتی مناسب ببیند. برای مثال، Observe Technologies در زمینه تغذیه ماهی‌ها پیشنهاد ردیابی الگوهای قابل اندازه‎گیری را داده است. هدف این شرکت ارائه توصیه‌های مناسب به متصدیان درباره نوع تغذیه ماهی‌ها است. در این روش، سیستم داده‌ها را از منابعی مانند سنسورها، دوربین‌ها و اصوات  جمع‌آوری می‌کند و اطلاعات لازم برای الگوریتم‌ها را ارائه می‌دهد و با این روش درباره غذا دادن بیشتر یا کمتر به ماهی‌ها هشدار می‌دهد. این برنامه با گذشت زمان هوشمندتر هم می‌شود و می‌تواند از راه دور هم کارش را به خوبی انجام دهد.

شرکتی دیگر به نام eFishery سیستمی توسعه داده که با استفاده از سنسورها میزان گرسنگی ماهی‌ها و میگوها را می‎سنجد و میزان غذای توزیع شده توسط توزیع‌کننده‌های مکانیکی را تنظیم می‌کند. این شرکت ادعا می‌کند سیستمش باعث کاهش 21 درصدی هزینه‌های  تامین غذای شیلات می‎شود. eFishery در سال 2013 تاسیس شده و دفتر اصلی آن در اندونزی است.

همچنین شرکت Umitron Cell که شرکتی ژاپنی – سنگاپوری است، تغذیه‌کننده هوشمندی برای شیلات دارد که از راه دور کنترل می‎شود. اندی دیویسون، مدیر این شرکت، می‌گوید:«با تحلیل داده‌ها و استفاده از هوش مصنوعی به متصدیان برنامه‌هایی داده می‎شود که باعث بهینه‎سازی تصمیم‎گیری‌ها و پروسه پرورش آبزیان می‎شود. با این روش تلفات کمتر شده و در عوض بهره‎وری و پایداری افزایش می‎یابد. همچنین کارمندان امکان رسیدگی بیشتر به امور مربوط به زندگی و برقراری تعادل بین کار و زندگی را پیدا می‌کنند و دیگر لازم نیست تحت هر شرایطی برای نظارت بر کارها به مزارع بروند».

از میان پروژه‌های اخیر، Umitron در یک پروژه خاص پیشرو است و قرار است پلتفرمی توسعه دهد که تمرکزش روی پرورش میگو با اینترنت اشیاء و تکنولوژی‌های کاربردی هوش مصنوعی در پرورش آبزیان است. هدف این پروژه بهینه‎سازی پرورش میگو و کاهش آلایندگی محیطی است.

این شرکت اخیرا اعلام کرده که اپلیکیشنی برای کاربران اندروید دارد که می‌تواند نقشه‌ اقیانوس‌ها را با کیفیت بسیار مطلوب ارائه دهد و اطلاعاتی از قبیل دمای آب، کلروفیل، اکسیژن محلول در آب، ارتفاع و همچنین میزان شوری آن را نشان دهد. این اپلیکیشن که XpertSea نام دارد، تمرکزش را روی بهینه‎سازی اقتصادی برداشت محصول که بزرگ‎ترین دغدغه مراکز پرورش آبزیان است، گذاشته است. محصولات شرکت ژاپنی – سنگاپوری از بینایی ماشین و هوش مصنوعی برای محاسبه رشد میگوها و کمک به پیش‎بینی پربازده‎ترین روش‌ها برای صاحبان مشاغل استفاده می‌کنند. تکنیک‌های یادگیری عمیق برای مشخص کردن بازه‌های زمانی با استفاده مداوم از یادگیری ماشین در چرخه رشد تاریخی داده‌ها، استفاده می‎شود.

والری روبوتایل، مدیر XpertSea، می‌گوید:«پلتفرم رشد شرکت، نرم افزار مدیریت آنلاینی را ارائه می دهد که با استفاده از هوش مصنوعی برای گرفتن ، بلعیدن ، ذخیره و پردازش داده های میدانی، به کشاورزان و کارشناسان صنعت ، بینش عملی و مبتنی بر داده در کل چرخه تولید ارائه می دهد. این پلتفرم برای ارائه اطلاعات در زمینه‌های تغذیه، سلامت و بهداشت و ژنتیک، در اختیار شرکت‌های واسط هم قرار گرفته است».

محصولی دیگر از این شرکت وظیفه جمع‌آوری داده‌های مربوط به حیوانات با استفاده از دوربین‌ها و یادگیری ماشین را دارد و از آن برای شمارش و طبقه‎بندی اندازه‎ای و وزنی حیوانات در ظرف چند ثانیه، استفاده می‌کند. این شرکت بیش از 600 مشتری دارد و در سال گذشته بیش از 2.3 میلیارد داده مربوط به حیوانات را جمع‌آوری کرده است.

فعالیت شرکت‌های هوش مصنوعی در پرورش آبزیان و کمک آن‌ها به خودکارسازی این صنعت باعث افزایش تولید غذاهای دریایی و در نتیجه آن تغذیه بهتر جمعیت جهان شده و همچنین آلایندگی‌های صنعت شیلات را هم کاهش داده است.

انواع کاربردهای هوش مصنوعی در صنایع مختلف را در هوشیو بخوانید

میانگین امتیاز / 5. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]