40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 نورون های مصنوعی نوین: کشف شگفت‌انگیز هوش مصنوعی

نورون های مصنوعی نوین: کشف شگفت‌انگیز هوش مصنوعی

محققان هوش مصنوعی درون یک سیستم هوش مصنوعی نورون هایی را کشف کرده‌اند که فقط قبلاً در مغز انسان دیده شده بود.

این کشف خیره‌کننده را استارتاپ OpenAI که توسط ایلان ماسک تاسیس شده انجام داده است. دانشمندان علوم مغز و اعصاب از ابن نورون با عنوان یک نورون چندحالته یاد می‌کنند که در داخل یکی از پیشرفته‌ترین شبکه‌های عصبی، کشف شده است.

این کشف با استفاده از یک سیستم بینایی ماشین به نام CLIP انجام شده است. کار این سیستم این است که خود را با استفاده از مجموعه داده‌های پیچیده آموزش دهد تا اشیا و افراد را در زمینه‌های انتزاعی مانند کارتون یا مجسمه شناسایی کند.

OpenAI در وبلاگ خود در مورد این کشف چنین نوشته است: ما سلول‌های عصبی را در CLIP کشف کرده‌ایم که می‌توانند به صورت مفهومی، نمادین یا واقعی به همان شکل نورون‌های طبیعی پاسخ دهند.

محققان می‌گویند این کشف به ما نشان داد که مکانیسم مشترک سیستم‌های بینایی مصنوعی و طبیعی در یک چیز است؛ انتزاع

نورون

نورون‌های چند حالته درون مغز انسان برای اولین بار در سال ۲۰۰۵ کشف شدند. در این زمان بود که دانشمندان متوجه شدند یک نورون واحد که از خوشه‌های مفاهیم انتزاعی و اطلاعات حسی ناشی می‌شوند می‌توانند موضوعات مشترک را شناسایی کند.

به عنوان مثال وقتی عکس یک فرد مشهور را می‌بینیم فقط یک نورون مسئول تشخیص آن‌ها است و نیازی نیست میلیون‌ها نورون برای شناسایی تصویر آن فرد درگیر شوند.

این موضوع بدان معناست که مغز انسان دارای یک نورون فردی است که به اعضای خانواده، دوست، یک شخص مشهور و یا هرکسی که فرد می‌شناسد اختصاص دارد. در نتیجه آن نورون اختصاص یافته به هر شخص، می‌تواند به تصاویر، نقاشی‌ها و نام همان فرد پاسخ دهد نه افراد دیگر.

محققان OpenAI نورون‌های مصنوعی را شناسایی کرده‌اند که همانند نمونه‌های بیولوژیکی خود به احساسات، حیوانات و افراد مشهور واکنش نشان می‌دهند.

یکی از این نورون‌های کشف شده شباهتی قابل توجه به همان نورون‌هایی دارد که برای اولین بار در مطالعه سال۲۰۰۵ کشف شدند. محققان، این نورون را«نورون مرد عنکبوتی» نامیدند.

دلیل این نام‌گذاری این بود که این نورون به یک عکس از عنکبوت، یک عکس حاوی کلمه عنکبوت و شخصیت مرد عنکبوتی به صورت نقاشی‌شده یا انیمیشنی، واکنش نشان داده است.

شبکه های عصبی دارای پتانسیل زیادی برای توسعه سیستم‌های پیشرفته هوش مصنوعی دارند. این شبکه‌ها پیش از این نیز در حوزه‌هایی همچون تشخیص چهره، دستیارهای دیجیتال و وسایل نقلیه خودران به کار گرفته شده‌اند و موجب پیشرفت شگفت‌انگیزی شده‌اند.

این شبکه‌ها از نورون‌های مصنوعی یا گره‌ها تشکیل شده‌اند. شبکه‌های عصبی برای پردازش داده‌ها از معماری سیستم‌های عصبی بیولوژیکی الهام می‌گیرند.

نقطه ضعف این فناوری قدرتمند این است که انسان‌ها ممکن است دلیل برخی تصمیم‌گیری‌های خاص یا چگونگی نتیجه گیری این شبکه‌ها را درک نکنند.

این موضوع می‌تواند منجر به نتایج ناخواسته شود، و موجبات سواستفاده‌های نژادپرستانه یا مبتنی بر جنسیت را فراهم کند.

مدل OpenAI با تمامی آموزش‌های درستی که دیده است ممکن است کماکان  باعث سوگیری شود و اگر از آن در برنامه‌های تجاری استفاده شود، می‌تواند آسیب‌زا باشد.

به عنوان مثال یک نورون خاورمیانه وجود داشت که به مباحث مرتبط با تروریسم واکنش نشان می‌داد. همچنین نورون مهاجرت نیز به آمریکای لاتین پاسخ می‌داد.

محققان می‌گویند ما حتی یک نورون پیدا کردیم که به افراد سیاه‌پوست و گوریل‌ها به یک شکل واکنش نشان می‌داد. این مساله یادآور فناوری تشخیص چهره بود که در سال‌های گذشته با یکسان فرض کردن چهره گوریل و سیاه‌پوست‌تان جنجال‌های زیادی را به وجود آورده بود. محققان می‌گویند این مساله غیرقابل قبول است و امیدوار هستند که تکرار نشود.

با این حال، محققان ابزارهایی را برای درک چنین شبکه‌های عصبی توسعه داده‌اند که می‌تواند به دیگران کمک کند تا بر مشکلات احتمالی که در آینده به‌وجود می‌آیند غلبه کنند.

 

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]