40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 ایجاد رشته اینترنت اشیاء در دانشگاه با نگاه به مشاغل نوظهور

ایجاد رشته اینترنت اشیاء در دانشگاه با نگاه به مشاغل نوظهور

علیرضا جمالزاده به عنوان سرپرست دفتر برنامه‌ریزی درسی دانشگاه، اظهار داشت که اینترنت اشیاء یک مفهوم جدید و تازه در دنیای علم، تکنولوژی و ارتباطات محسوب می‌شود و این عبارت، توصیف‌کننده دنیایی است که در آن اشیاء به عنوان موجودات بی‌جان، دارای هویت دیجیتال شده و به رایانه‌ها مجوز می‌دهند تا آن‌ها را سازماندهی و مدیریت کنند.

اینترنت اشیاء، شبکه‌ای وسیعی از اشیاء فیزیکی را شامل می‌شود که به اینترنت متصل هستند. این شبکه می‌تواند اطلاعات را جمع‌آوری و مبادله کند. گجت‌های ورزشی که افراد با پوشیدن آن‌ها تجربه‌ شخصی خود را با دیگران به اشتراک می‌گذارند، خودروهای مدرن با اپلیکیشین‌های فراوان ارتباطی، لوازم‌خانگی هوشمند که قابلیت کنترل با فرمان‌های صوتی را دارند، همه از مصادیق اینترنت اشیاءبه شمار می‌روند.

به‌زودی کار و ارتباطات اجتماعی و به طور کلی سبک زندگی، با اینترنت اشیاء تغییر خواهد یافت. شاید در نگاه اول و اجمالی این موضوع، یک فناوری پیچیده و دور از دسترس به نظر برسد اما واقعیت امر این است که اینترنت اشیاء یک اکوسیستم نسبتا ساده و کاربردی است و به زودی شاهد انقلاب آن در زندگی خواهیم بود.

با توجه به رشد روزافزون فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، ایجاد رشته‌های دانشگاهی در کشور که بتواند فناوری‌های مدرن را مطابق با استانداردهای جهانی آموزش دهد، یک ضرورت محسوب می‌شود.

جمالزاده بیان کرد که امروزه اینترنت همه مردم را به هم متصل می‌کند و با اینترنت اشیاء، تمام اشیاء به یکدیگر متصل می‌شوند.

دبیر شورای برنامه ریزی آموزشی و درسی علمی کاربردی بیان کرد: دانش آموختگان این رشته مهارت‌ها و توانایی‌هایی چون استفاده از سیستم‌ عامل لینوکس با هدف مدیریت و کنترل دستگاه‌ها، کار با نمودارهای کاربردی در UML نمودار کلاس‌ها (classes diagram) و نمودار توالی (sequence diagram) جهت به تصویر کشیدن دقیق معماری سیستم پیش از پیاده‌سازی، کار با پروتکل‌ها و چهارچوب‌های اصلی بی‌سیم، نوشتن منطق تجاری در ارتباط با تجهیزات توکار با کاربرد روش آزمون محور در پلتفرم‌های RTOS و غیر RTOS ، کار با پروتکل‌های ارتباطی مثل۱۲C، SPI، ۱ wire،UART،MODBUS و DALI، معماری وسایل مبتنی بر اینترنت اشیاء، میکروکنترلرها و پردازشگرهای اینترنت اشیاء، استفاده از فناوری‏‌های ارتباطی کوتاه‌برد، میان‌برد و برد بلند در اینترنت اشیاء، پیاده‏سازی پروژه با سه پروتکل کاربردی Bluetooth، WiFi و LoRa، کاربرد هوش مصنوعی در اینترنت اشیاء، تست API، توسعه نرم‌افزارهای گوشی‌های هوشمند برای پیاده‌سازی IoT، بکارگیری زبان‌های سمت سرور مانند PHP، ASP.NET یا Node.js را کسب می‌نمایند.

سرپرست دفتر برنامه‌ریزی درسی دانشگاه علمی کاربردی اظهار کرد: دانش آموختگان این رشته می‌توانند در مشاغلی همچون مهندسی اینترنت اشیاء، مهندسی بلاک چین، کارشناسی تجهیزات، سخت افزارهای اینترنت اشیاء، معماری شبکه‌ها، راه حل‌های مبتنی بر اینترنت اشیاء، مدیریت شبکه‌ها، ربات‌های اینترنت اشیاء مشغول به کار شوند.

وی در پایان خاطر نشان کرد که همه محتوای این رشته در دانشگاه با در نظر گرفتن آخرین دستاوردهای حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات تدوین شده است و داشتن بازار کار و نیاز در جامعه از جذابیت خاص برای اشتغال در این رشته محسوب می‌شود.

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]