40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 همکاری اینتل و HPE برای تولید مدل‌های هوش مصنوعی تریلیون پارامتری

همکاری اینتل و HPE برای تولید مدل‌های هوش مصنوعی تریلیون پارامتری

اینتل و HPE (Hewlett Packard Enterprise)، در حال همکاری برای توسعه مدل‌های هوش مصنوعی Generative هستند. این مدل‌ها تا «یک تریلیون پارامتر» خواهند داشت و بر روی ابر‌رایانه Aurora اجرا می‌شوند. این همکاری بر روی ساخت مدل‌های پیشرفته هوش مصنوعی مولد متمرکز است که می‌توانند حجم عظیمی از داده‌ها و قدرت محاسباتی را مدیریت نمایند.

به گزارش هوشیو، ابررایانه Aurora اواخر امسال فعال می‌‌شود و قدرت محاسباتی آن ۲ اگزافلاپس (معیار عملکرد محاسباتی) خواهد بود. اگزافلاپ یک واحد اندازه‌گیری برای سرعت پردازش کامپیوتر است و نشان‌دهنده یک میلیارد میلیارد محاسبه در ثانیه است. این موضوع نشانگر قدرت محاسباتی فوق‌العاده Aurora است که آن را به یکی از سریع‌ترین و قدرتمندترین کامپیوترهای جهان تبدیل می‌کند.

شرکت‌هایی مانند اینتل و HPE به همراه موسساتی مانند آزمایشگاه ملی Argonne و وزارت انرژی ایالات متحده، در حال توسعه مدل‌های هوش مصنوعی هستند که برای پیشرفت علم و تحقیق مورد استفاده قرار می‌گیرد. در زمینه علمی این مدل‌ها می‌توانند برای کمک به دانشمندان در راستای ایجاد فرضیه‌های جدید، پیش‌بینی نتایج آزمایش‌ها یا تجزیه‌و‌تحلیل مقادیر زیادی از داده‌ها، با سرعت و دقت بیشتری مورد استفاده قرار گیرند. این سازمان‌ها با یکدیگر همکاری می‌کنند تا مدل‌های هوش مصنوعی را توسعه دهند که می‌تواند به تحقیقات و اکتشاف علمی کمک کند.

همکاری اینتل و HPE

در کنفرانس ISC در آلمان اعلام شد، آنها قصد دارند از ابررایانه exascale Aurora برای پروژه « توسعه مدل‌های هوش مصنوعی بسیار پیشرفته» در سال جاری استفاده کنند. این مدل‌های هوش مصنوعی بیش از یک تریلیون پارامتر خواهند داشت و پس از آنلاین شدن بر روی ابررایانه Aurora اجرا می‌شوند. ابررایانه Aurora توسط Intel و Cray طراحی شده است.

مدل‌های هوش مصنوعی مولد بر روی متن‌های عمومی، کد، متون علمی و داده‌های علمی ساختاریافته شامل رشته‌هایی مانند زیست‌شناسی، شیمی، علم مواد، فیزیک، پزشکی و منابع دیگر آموزش خواهند دید.

این مدل‌ها برای کاربردهای علمی متنوعی، مانند طراحی مولکول‌ها و مواد، سنتز دانش در میلیون‌ها منبع (برای انجام آزمایش‌های جدید در زیست‌شناسی سیستم‌ها) و همچنین شیمی پلیمر، علوم آب و هوا و کیهان‌شناسی استفاده می‌شوند.

مورد دیگر استفاده از این مدل‌ها، تسریع در شناسایی فرایندهای بیولوژیکی مرتبط با سرطان و سایر بیماری‌ها است.

مدل‌های زبان بزرگ به قدری پیچیده هستند که برای پشتیبانی آن‌ها به قدرت محاسباتی بسیار سنگینی نیاز است، ضمن آنکه برای اجرای آن باید از یک کامپیوتر بسیار قدرتمند کمک گرفته شود. اینتل گفته که Aurora  می‌تواند بیش از ۲ اگزافلاپس عملکرد محاسباتی را ارائه دهد. این ابررایانه از نزدیک به ۶۴۰۰۰ واحد پردازش گرافیکی (GPU) و ۲۱۲۵۰ واحد پردازش مرکزی (CPU) تشکیل شده است که مانند «مغز» رایانه هستند. Aurora همچنین بیش از ۱۰۰۰ گره ذخیره‌سازی DAOS که برای ذخیره و دسترسی به داده‌ها استفاده می‌شود را در خود جای داده است. همه این اجزا در کنار هم قرار می‌گیرند تا یک سیستم محاسباتی فوق قدرتمند ایجاد کنند که می‌تواند نیازهای کاری مدل‌های زبان بزرگ را برطرف نماید.

محققان امیدوارند با اجرای مدل‌های هوش مصنوعی مولد بر روی این ابررایانه، بتوانند از این قدرت محاسباتی برای تولید داده‌های پیچیده‌تر استفاده کنند.

به غیر از اینتل، HPE و Argonne، گروه‌های دیگری نیز در این پروژه دخیل هستند. این گروه‌ها شامل آزمایشگاه‌های وزارت انرژی ایالات‌متحده، دانشگاه‌های سراسر جهان، سازمان‌های غیرانتفاعی و سایر شرکای بین‌المللی است. همه آن‌ها با هم کار می‌کنند تا به اهداف پروژه کمک کنند و تخصص خود را به روی میز بیاورند.

بنر اخبار هوش مصنوعی

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]