40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 هوشمندسازی اداره شهر‌ها و کنترل ترافیک 

هوشمندسازی اداره شهر‌ها و کنترل ترافیک 

روابط عمومی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، از تولید و عرضه محصولاتی با استفاده از هوش مصنوعی خبر داد. این محصولات تازه که به منظور ایفای نقش در هوشمندسازی اداره شهر‌ها و کنترل ترافیک و بهبود عملکرد و کارآیی سیستم‌ها طراحی و ساخته شده‌اند در شهرهای تهران، شیراز، اصفهان و سمنان به تولید رسیده و در دسترس کاربران قرار گرفته‌اند.

محصولاتی که از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به بازار عرضه شده‌اند «سامانه پلاک‌خوان LPR-OCR»، «هسته نرم‌افزاری پردازش تصویر و پلاک‌خوانی»، «ماژول نرم‌افزاری تشخیص پلاک (ساتپا)»، «سیستم شناسایی هوشمند پلاک و ارسال اطلاعات اتوماتیک خودرو فن یار» هستند که در ادامه توضیحی درباره هر یک از آن‌ها ارائه می‌شود.

  1. سامانه پلاک‌خوان LPR-OCR

تولیدکننده این سامانه هوشمند گروه توسعه فرادیدنگار آسیا است. سامانه پلاک‌خوان LPR-OCR مجهز به دوربین‌های تشخیص پلاک (یا دوربین‌های LPR) است. این دوربین‌ها‌ قادرند با بهره‌گیری از نور محیط یا امواج مادون قرمز، اعداد و حروف را در پلاک‌ها تشخیص دهند.

تصاویر پلاک‌هایی که قابل خواندن باشند به وسیله خواننده‌های پلاک اتوماتیک (ALPR) و از طریق رایانه ثبت می‌‌گردد. از کاربرد‌های این دستگاه‌های پیشرفته این است که شماره پلاک‌های ثبت‌شده را جهت مقایسه آن‌ها با پلاک خودروهای مسروقه یا اتومبیل‌هایی که رانندگان مظنون دارند در اختیار سازمان‌های اجرای قانون قرار می‌دهند تا بدین وسیله از هر گونه عملیات غیرقانونی جلوگیری شود.

از دیگر کاربرد‌های این دوربین‌ها بررسی وضعیت ترافیک و پارکینگ‌های عمومی و سازمان‌ها و مجتمع‌ها، کنترل تردد در عوارضی، فرودگاه، گمرک، کنترل تردد محدوده طرح ترافیک، نظارت بر رفت و آمد اتوبوس‌ها در خطوط ویژه، ردیابی شناسایی خودرو‌های سرقتی و انداره‌گیری تعداد خودرو‌ها و جریان ترافیکی شهر است.

  1. هسته نرم‌افزاری پردازش تصویر و پلاک‌خوانی

طراحی این محصول بر عهده شرکت بانی نیک پردازش بوده که برای نخستین بار در کشور توانسته از هوش مصنوعی در جهت پردازش تصویر و پلاک‌خوانی استفاده کند. سامانه تشخیص و شناسایی پلاک خودرو در شمار مهم‌ترین زیر سامانه‌های حمل و نقل هوشمند قرار دارد. این محصول که به طور کامل توسط محققان داخلی طراحی و تولید شده، چند زبانه است و برای خواندن انواع پلاک‌های فارسی، لاتین و ترانزیت بین‌المللی توانایی دارد و همچنین قابلیت تشخیص انواع ترکیب رنگ‌ها را داراست.

  1. ماژول نرم‌افزاری تشخیص پلاک (ساتپا)

شرکت شناسایی هوشمند الگو‌های بصری شرق قومس، کار طراحی و ساخت «سامانه تشخیص پلاک ایرانی» را به انجام رسانده است. ایده و فکر اولیه برای تولید سامانه تشخیص پلاک ایرانی، که به صورت مخفف با حروف اختصاری «ساتپا» شناخته می‌شود، در سال ۱۳۸۵ شکل گرفت. در آن زمان پلاک‌های هر شهرستان، ساختار ویژه خود را داشت و یک شرکت، سفارش تولید محصولی برای تشخیص این پلاک‌ها را داد که ساخته شد؛ اما در سال ۱۳۹۱ برای پشتیبانی از پلاک‌های هشت‌رقمی نسخه‌ای جدید از این محصول نیز عرضه شد و از آن تاریخ تا کنون این محصول به طور مرتب در حال به‌روزرسانی است.

  1. سیستم شناسایی هوشمند پلاک و ارسال اطلاعات اتوماتیک خودرو فن یار

شرکت دانش‌بنیان بانی نیک پردازش، سیستم شناسایی هوشمند پلاک و ارسال اطلاعات اتوماتیک خودرو فن یار را با تکیه بر دانش متخصصان داخلی به شکل کاملاً بومی تولید کرده است.

بهترین روش تشخیص هویت خودرو‌ها، تشخیص و ثبت شماره پلاک خودرو است و به همین دلیل در حوزه مسائل ترافیک یکی از پرکاربردترین فناوری‌ها، در زمینه پردازش رایانه‌‌ای تصویر، سیستم هوشمند تشخیص پلاک خودرو است. این فناوری در جهان به صورت گسترده در حال بهره‌برداری است و زیرساخت سامانه‌های هوشمند ترافیکی و امنیتی را تحت پشتیبانی قرار می‌دهد. امروز نیز ما به یمن تلاش شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی به این امکان دست یافته‌ایم.

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]