40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 هوش مصنوعی از جنگل‌زدایی و آتش‌سوزی‌های جنگلی جلوگیری می‌کند!

هوش مصنوعی از جنگل‌زدایی و آتش‌سوزی‌های جنگلی جلوگیری می‌کند!

هوش مصنوعی می‌تواند به‌صورت فزاینده‌ای، برای پیش‌بینی و جلوگیری از جنگل‌زدایی و آتش‌سوزی‌های پیش‌رونده در محیط‌های جنگلی مورد‌استفاده قرار گیرد. بنابر پیشرفت‌های اخیر، این تکنولوژی قادر گردیده نه‌تنها مناطق در‌معرض خطر جنگل‌زدایی و آتش‌سوزی را شناسایی کند، بلکه فعالیت‌های مشکوک به جنگل‌زدایی را نیز پیش‌بینی کرده و مناطق مستعد جنگل‌کاری را نیز شناسایی و پیشنهاد می‌دهد.  

جنگل زدایی با هوش مصنوعی

به‌گزارش هوشیو، هوش مصنوعی به‌صورت فزاینده‌ای برای پیش‌بینی و جلوگیری از جنگل‌زدایی مورد‌استفاده قرار می‌گیرد، زیرا این فناوری مزایای زیادی نسبت به روش‌های سنتی دارد.

یکی از روش‌های استفاده از هوش مصنوعی، تجزیه‌و‌تحلیل تصاویر ماهواره‌ای است. الگوریتم‌های هوش مصنوعی با تجزیه‌و‌تحلیل تصاویر با وضوح بالا از جنگل‌ها می‌توانند، مناطقی را که در‌معرض خطر جنگل‌زدایی هستند شناسایی ‌کرده و به مقامات یا گروه‌های حفاظتی هشدار دهند. این فرایند شناسایی، امکان مداخله به‌موقع را فراهم آورده و به جلوگیری از جنگل‌زدایی پیش‌از وقوع آن کمک می‌کند.

همچنین از هوش مصنوعی برای نظارت‌بر قطع درختان غیرقانونی و سایر فعالیت‌هایی که به جنگل‌زدایی کمک می‌کنند، استفاده می‌شود. با تجزیه‌و‌تحلیل داده‌های بی‌درنگ از حسگرها و دوربین‌ها، الگوریتم‌های هوش مصنوعی می‌توانند فعالیت‌های مشکوک را شناسایی ‌کرده و به مقامات هشدار دهند. این امر به کاهش قطع درختان غیرقانونی کمک می‌کند، که یکی از عوامل اصلی جنگل‌زدایی در بسیاری از نقاط جهان است.

علاوه بر پیش‌بینی و جلوگیری از جنگل‌زدایی، هوش مصنوعی می‌تواند برای احیای جنگل‌ها پس ‌از جنگل‌زدایی نیز مورد‌استفاده قرار ‌گیرد. با تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها در‌خصوص شرایط خاک، الگوهای آب‌و‌هوا و سایر عوامل، الگوریتم‌های هوش مصنوعی می‌توانند به تعیین بهترین مکان‌ها و گونه‌های درختان برای کاشت، به‌منظور ترویج جنگل‌کاری کمک کنند.

به‌طور‌کلی، استفاده از هوش مصنوعی در مبارزه با جنگل‌زدایی نویدبخش است. با استفاده از قدرت فناوری می‌توانیم، جنگل‌زدایی را بهتر پیش‌بینی کرده و از آن جلوگیری کنیم و در‌جهت آینده‌ای پایدارتر برای سیاره زمین تلاش نماییم.

مبارزه با آتش‌سوزی‌های جنگلی با استفاده از هوش مصنوعی

در راستای نجات جنگل‌ها از پدیده آسیب‌زای آتش‌سوزی،یک شرکت ادغام فناوری درنظر دارد از نوع جدیدی از هوش مصنوعی برای مبارزه با آتش‌سوزی‌ در این محیط‌ها استفاده نماید. این شرکت Science Applications International Corp یا SAIC نام دارد و فناوری آن قادر است با استفاده از تدارکات هوش مصنوعی وتجزیه‌و‌تحلیل‌های پیش‌ از شروع آتش‌سوزی، به مهار آتش کمک نماید.

بر هیچ‌کس مخفی نیست که، آتش‌سوزی‌های جنگلی بیشتر از گذشته افزایش خواهند یافت در‌حالی‌که مبارزه و بازسازی آن گران‌تر، گسترده‌تر و زمانبرتر از همیشه می‌گردد.

استفان امبروز، دانشمند ارشد آب‌و‌هوای SAIC، می‌گوید: «مقامات باید بدانند آتش‌سوزی‌ها کجا می‌توانند رخ دهند، کجا رخ می‌دهند و به‌کجا می‌روند و حتی پس‌از آتش‌سوزی چه اتفاقی می‌افتد؟»

نرم‌افزار جدید این شرکت از تکنیک‌های آشنا برای تولید یک نتیجه نسل آینده استفاده می‌کند و در نتیجه‌گیری خود از پردازش و تجزیه‌و‌تحلیل حجم عظیمی از داده‌ها، همراه با مشاهدات انسانی بهره‌مند می‌گردد. هدف این برنامه آن است که، پاسخ‌ها را در زمان واقعی در‌اختیار تصمیم‌گیرندگان قرار دهد. از‌جمله مواردی که این برنامه متذکر آن خواهد شد عبارت است از، محل استقرار دقیق منابع و مناطقی که ممکن است در خطر باشند.

SAIC  در‌حال توسعه نسل چهارم هوش مصنوعی است، که این شرکت آن را «شهود مصنوعی» می‌نامد. از‌آنجایی‌که یک الگوریتم قادر است فرایند فکری مغز انسان را تکرار کند، این برنامه در‌نهایت می‌تواند بیاموزد که خودش فکر کند و بنابراین در زمان، پول و زندگی صرفه‌جویی نماید.

آمبروز گفت: «ما بیشتر به نحوه تفکر مغز انسان نگاه می‌کنیم. تکنیک ما می‌تواند این‌کار را انجام دهد، بنابراین داده‌های بسیار کمتری می‌گیرد، اما به پیچیدگی آن داده‌ها توجه دارد.»

در سال ۲۰۲۱، مقامات نزدیک به ۴ میلیارد دلار برای مبارزه با آتش‌سوزی‌های جنگلی در ایالات‌متحده هزینه کردند، که تقریباً دو‌برابر سال پیش بود!

بنر اخبار هوش مصنوعی

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]