40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 هوش مصنوعی به‌جای بازیگران در سینما ظاهر می‌شود

هوش مصنوعی به‌جای بازیگران در سینما ظاهر می‌شود

در این روزها با پدیده هوش مصنوعی به‌جای بازیگران روبه‌رو شده‌ایم، ولی این پدیده از کجا شروع شد؟ به‌تازگی شایعاتی پخش شده مبنی بر اینکه بروس ویلیس، بعد از این‌که به بیماری آفازی (یک بیماری مغزی که قدرت بیمار در برقراری ارتباط را مختل می‌کند) مبتلا شده، حق تصویرش را به پلتفرم مجهز به «هوش مصنوعی بهینه‌سازی محتوا» به‌ نام دیپ‌کیک فروخته است. ویلیس به‌سرعت به این شایعات پایان داد، اما متخصصان این جریان را نشان از محبوبیت روزافزون ترند دیپ‌فیک‌ می‌دانند، چراکه با کمک آن هوش مصنوعی به‌جای بازیگران می‌تواند ظاهر شود؛ دیپ‌فیک فناوری‌ای است که شبیه‌سازی‌های واقع‌گرایانه از انسان‌ها خلق می‌کند و به‌تازگی در سینما هم کاربرد داشته است.

استفن اسمیت مدیرعامل شرکت استوری‌فایل که کارش برقراری تماس‌های تصویری مجهز به هوش مصنوعی است، توضیح می‌دهد: «سردرگمی‌هایی را که پیرو ماجرای بروس ویلیس و دیپ‌کیک پیش ‌آمد، می‌توان مصداق بارز مشکل‌زا بودن هویت‌های دیجیتالی در آینده دانست. شرکت‌های هوش مصنوعی باید در مورد اصول اخلاقی خود، شفافیت لازم را به‌خرج دهند، تا امنیت لازم برای مردم فراهم شود. وقتی استوری‌فایل می‌خواست یک ویدئوی مکالمه‌ای بیست‌ساعته با ویلیام شاتنر خلق کند، تمام تلاش‌مان را کردیم تا در این ویدئو آنچه را خود شاتنر نمی‌گفت به زبان نیاوریم. وقتی نسخه‌های دیجیتالی از کاراکتر‌های تاریخی بازآفرینی می‌کنیم و از هوش مصنوعی به‌جای بازیگران استفاده می‌کنیم، به دارایی‌ها، نوشته‌ها و اسناد مربوط به آن‌ها رجوع می‌کنیم، تا مطمئن شویم که تا حد ممکن به اصل هویت‌شان پایبند هستیم.»

هوش مصنوعی در هالیوود چگونه کار می‌کند؟

به گفته‌ ناتالی مانبیوت، مدیر راهبردِ شرکتِ «ساعت یک» که کارش ساخت ویدئوهای مجهز به هوش مصنوعی است، هوش مصنوعی در هالیوود می‌تواند تصاویر شبیه به بازیگران واقعی را بازآفرینی کند و می‌توان از هوش مصنوعی به‌جای بازیگران استفاده کرد؛ چراکه هوش مصنوعی در هالیوود تصاویری ارائه می‌دهد که بر خلاف آدم‌ها، هیچ‌وقت پیر نمی‌شوند.

هوش مصنوعی در هالیوود چگونه کار می‌کند؟

وی اضافه کرده است: «هرچه جلوتر می‌رویم، پذیرش بیشتری نسبت به انسان‌های مجازی و هوش مصنوعی به‌جای بازیگران پیدا می‌کنیم و حتی به این فکر می‌کنیم که چطور می‌توانیم آن‌ها را به‌کار گیریم، تا زندگی‌مان بهتر شود. این فناوری هوش مصنوعی در هالیوود به افراد معروف اجازه می‌دهد، دارایی‌های معنوی ‌و مجازی خود را حفظ کرده و از آن‌ها درآمدزایی کنند. افراد دیگر هم می‌توانند، کارهای تکراری خود را بر عهده این انسان‌های مجازی بگذارند، تا خودشان به کارهای خلاقانه‌تر و جذاب‌تر بپردازند. علاوه‌بر این‌ها، طیف وسیعی از مدل‌های تجاری نیز حول محور این فناوری و هوش مصنوعی در هالیوود شکل خواهد گرفت.»

جیسون چروبینی، مدیر عملیات شرکت فیلم‌ورسانه «رسانه نور سپیده‌دم» معتقد است که فرایند استفاده از هوش مصنوعی برای شبیه‌سازی بازیگران و استفاده از هوش مصنوعی به‌جای بازیگران در نقش‌های جدید حاصل روندی تکاملی و تدریجی است که سال‌ها پیش در هالیوود آغاز شده. وی به مجموعه فیلم‌های «جنگ ستارگان» اشاره می‌کند: تهیه‌کنندگان با استفاده از فیلم‌های قبلی و تکنیک CGI، کاراکتر «شاهدخت لیا» را بعد از درگذشت بازیگر این نقش، در فیلم «ظهور اسکای‌واکر» به نمایش گذاشتند. فیلم‌های موجود از بازیگر این نقش به‌صورت دیجیتالی تغییر کردند، تا صحنه‌های فیلم جدید را شکل دهند و این‌گونه هوش مصنوعی به‌جای بازیگران «جنگ ستارگان» عمل کرد.

در هفته‌ اخیر، جیمز ایرل خبر بازنشستگی خود از صداگذاری روی شخصیت دارث ویدر را اعلام کرد. ایرل حقوق مالکیت صدایش را در اختیار شرکت رسپیچر گذاشته است، تا با استفاده از صدای او را در پروژه‌های آینده بازآفرینی کنند.

چروبینی اضافه می‌کند: «آنچه کاربردهای فعلی هوش مصنوعی در هالیوود را متمایز می‌کند، این است که به‌جای تکیه بر فیلم‌های موجود، تصاویر کاملاً جدیدی را می‌آفریند که از تصویر، صدا و شخصیت کلی بازیگر تقلید می‌کنند. بدین ترتیب، نسخه دیجیتالی بازیگر می‌تواند در فیلم‌های آینده، نقش او را به‌صورت کامل ایفا کند.»

آینده‌ هوش مصنوعی در سینما

ریشاب میزرا، مهندس یادگیری ماشینی شاغل در توییتر، معتقد است که به‌لطف پیشرفت‌های اخیر عرصه هوش مصنوعی در سینما، تصاویر و ویدئوهای ساختگی که این روزها تولید می‌شوند، بسیار واقع‌گرایانه‌تر از قبل هستند. وی در این راستا به تریلر دیپ‌فیک فیلم «مرد عنکبوتی: راه برگشتی به خانه نیست» اشاره می‌کند که توبی مگوایر را به عنوان اسپایدرمن اصلی به تصویر می‌کشد، چراکه در اینجا هوش مصنوعی به‌جای بازیگران عمل‌ کرده‌ است.

آینده‌ هوش مصنوعی در سینما

میزرا ادامه می‌دهد: «قابلیت‌هایی از این دست، به‌ویژه زمانی اهمیت می‌یابند که بازیگر اصلی فیلم از یک بیماری خاص رنج می‌برد یا فوت کرده است. البته هوش مصنوعی در سینما می‌تواند برای شبیه‌سازی بازیگران در صحنه‌های خاص نیز مفید باشد، به‌خصوص وقتی استفاده از بَدل امکان‌پذیر نیست.»

به گفته‌ میزرا، شرکت‌هایی مثل اوپن‌اِی‌آی و متا به‌تازگی ابزارهای مجهز به هوش مصنوعی تولید کرده‌اند که تنها با تکیه بر متن، تصاویر و ویدئوهای واقع‌گرایانه خلق می‌کنند. این فناوری‌ها می‌توانند نقشی تعیین‌کننده در تحقق رویاهای دور از دسترس بشر، همچون خودروهای پرنده یا تله‌پورت، ایفا کنند. باوجوداین، کشورها نسبت به خطرات بالقوه این فناوری‌ها در حوزه‌هایی همچون نشر اطلاعات کذب، نگرانی‌هایی دارند. به‌همین‌دلیل، باتوجه به کاربرد فزاینده این فناوری‌ها، قوانین مناسب باید وجود داشته باشند، تا ایمنی لازم را فراهم آورند.


جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]