40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 ابرکامپیوتر هوش مصنوعی تسلا شبکه‌ برق را از کار انداخت

ابرکامپیوتر هوش مصنوعی تسلا شبکه‌ برق را از کار انداخت

ابرکامپیوتر تخصصی هوش مصنوعی تسلا به نام Dojo به قدری قدرتمند است که شبکه‌ برق را به مشکل انداخته است. Dojo سال گذشته، در رویداد سالانه‌ تسلا، AI Day رونمایی شد؛ اما در آن برهه از زمان هنوز در مراحل اولیه قرار داشت. در AI Day سال جاری، تسلا از پیشرفت‌های Dojo طی یک سال گذشته پرده‌برداری کرد.

این ابرکامپیوتر که سال گذشته فقط شامل یک تراشه و چندین تایل آموزشی می‌شد، حالا به شکل یک محفظه‌ کامل درآمده است. به گفته‌ تسلا، Dojo را می‌توان جایگزین شش جعبه GPU کرد، در حالی که قیمتش از یک جعبه GPU هم کمتر است.

در هر طبقه از محفظه‌ مذکور، شش تایل Dojo قرار دارند. تسلا گفته است که هر یک از این طبقات برابر با چهار ابرکامپیوتر کامل هستند. یک محفظه‌ Dojo می‌تواند دو طبقه و یک مجموعه‌ هاست را در خود جای دهد.

ابرکامپیوتر تسلا

بدیهی است که چنین ابرکامپیوتری انرژی زیادی هم مصرف می‌کند. مصرف برق Dojo به قدری بالاست که شبکه‌ برق Palo Alto را از کار انداخت.

به گفته‌ بیل چانگ، یکی از مهندس‌های مشغول در پروژه هوش مصنوعی تسلا Dojo، طی آزمایشات بارگذاری زیرساخت‌های برق و خنک‌سازی که از اوایل سال جاری آغاز شدند، مصرف این ابرکامپیوتر به بیش از ۲ مگاوات رسیده است.

به همین دلیل، تسلا نیاز تولید زیرساختی مخصوص Dojo داشت که سیستم برق و خنک‌سازی پیشرفته‌ خاص خودش را داشته باشد.

مشخصات یک ExaPOD (مجموعه‌ای شامل چندین محفظه‌ Dojo) عبارت است از:

  • ۱.۱ EFLOP
  • ۱.۳TB SRAM
  • ۱۳TB DRAM

طبق گزارشات فعلی، هفت ExaPOD در Palo Alto قرار خواهند گرفت.

Dojo مختص هوش مصنوعی ساخته شده است و می‌تواند توانایی تسلا در آموزش شبکه‌های عصبی با استفاده از داده‌های ویدئویی حاصل از خودروهایش را به میزان چشمگیری ارتقاء دهد. این شبکه‌های عصبی نقشی حیاتی در برنامه‌های تسلا برای خودروهای خودران و ربات انسان‌نمایش به نام Optimus ایفا می‌کنند.

Optimus

ربات انسان‌نمای تسلا به نام Optimus در رویداد AI Day سال گذشته معرفی شد و در آن زمان، حتی از نسخه‌ ابتدایی هوش مصنوعی تسلا Dojo هم ساده‌تر بود.

Optimus هنوز راهی طولانی در پیش دارد تا بتواند هدف‌های تسلا را محقق کرده و در مسائل گوناگون، همچون خرید یا انجام کارهای دستی خطرناک، به کار برود؛ اما رویداد امسال AI Day نسخه‌ اولیه‌ Optimus را به نمایش گذاشت.

Optimus ربات تسلا

ایلان ماسک معتقد است که از سال گذشته تا کنون، پیشرفت‌های زیادی در رابطه با Optimus داشته‌اند. Optimus اکنون می‌تواند راه برود و در صورت اتصال به تجهیزات لازم، کارهای ابتدایی همچون آب دادن به گل‌ها را انجام دهد.

نسخه‌ای که در AI Day امسال از Optimus به نمایش گذاشته شد، طی شش ماه گذشته ساخته شده است. تسلا امیدوار است طی چند ماه (یا چند سال) آینده به طراحی نهایی این ربات دست یابد. این شرکت مدعی است که قیمت ربات از ۲۰,۰۰۰ دلار کمتر خواهد بود.

به بیان کلی می‌توان گفت که درحال‌حاضر، جزئیات Optimus در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، اما حداقل اطلاعات راجع به Dojo مقداری قطعیت دارند.

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید


میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]