پوشش رسانه‌ای جیتکس ۲۰۲۴ | با ما همراه باشید

Filter by دسته‌ها
chatGTP
ابزارهای هوش مصنوعی
اخبار
گزارش
تیتر یک
چندرسانه ای
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
دانش روز
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
رویدادها
جیتکس
کاربردهای هوش مصنوعی
کتابخانه
اشخاص
شرکت‌های هوش مصنوعی
محصولات و مدل‌های هوش مصنوعی
مفاهیم
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
مقاله
 توضیحات رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره هوش مصنوعی در ایران

توضیحات رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره هوش مصنوعی در ایران

زمان مطالعه: 2 دقیقه

وحید یزدانیان، رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، در گفتگویی به موضوع هوش مصنوعی در ایران و پیشرفت‌هایی که این فناوری در کشورمان داشته، اشاره کرده است.

وی با تمجید از استعداد محققان ایرانی و با اشاره به پیشرفت‌های حوزه ماهواره با وجود تحریم‌ها گفت: «تحریم‌ها در این حوزه بسیار شدید بوده است، اما محققان و جوانان ما توانمندی‌هایی دارند که توانستیم گام‌های خوبی برداریم به این ترتیب که در حوزه استفاده‌های زمینی و محموله مخابراتی ماهواره‌های لئو (کم ارتفاع) بومی سازی‌های خوبی صورت گرفته است و از دانش فنی آن استفاده می‌کنیم.»

سوال بعدی از رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره آخرین وضعیت پیشرفت هوش مصنوعی در ایران بود و ایشان در پاسخ گفت: «این موضوع طیف کاربردی گسترده‌ای دارد و ما وقتی می‌خواهیم خدمتی به مردم ارائه کنیم ابتدا باید ببینیم چه چیزی می‌خواهند و بعد خدمتی که ارائه می‌کنیم محدود به هدف و دقیق باشد و هوش مصنوعی همه این موارد را برای ما فراهم می‌کند.»

یزدانیان معتقد است استفاده از هوش مصنوعی در ایران می‌تواند شرایط مناسبی برای تحلیل و شناسایی نیازهای مردم باشد. از همین رو پیشنهاد کرد تا دستگاه‌ها داده‌ها را در اختیار محققان هوش مصنوعی قرار دهند و به آن‌ها در معرفی این نیازها کمک کنند.

او در این باره گفت :«داده، موضوع مهمی است و ما در وزارت ارتباطات و فناوری ارتباطات، ارتباط خوبی برای دسترسی به داده‌های ارتباطی داریم که در همین خصوص با سازمان تنظیم مقررات وارد تفاهم نامه‌ای شده ایم. البته با توجه به موضوع حفاظت از داده‌های مردم، این داده‌ها باید کاملاً ناشناس باشد و دسته بندی شود، اما انتظار ما از همه دستگاه‌ها این است که داده‌های خودشان را در اختیار محققان هوش مصنوعی قرار دهند. هر چه این داده‌ها بیشتر در اختیار محققان قرار گیرد تحلیل‌های بهتری ارائه می‌شود و همه دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی باید ضمن حفاظت از داده‌های حساس خود، داده‌هایی را که قابل استفاده است، آزادسازی کنند.»

کاربردهای هوش مصنوعی در ایران

یزدانیان همچنین به کاربردهای دیگری که استفاده از هوش مصنوعی در ایران خواهد داشت، اشاره کرد: «ما در خصوص مسیریابی هوشمند مطالعات پژوهشی خوبی را با یک دانشگاه انجام داده ایم و با توجه به اهمیت مسیر‌های تردد شهری و موضوع ترافیک می‌تواند خدمات خوبی ارائه کند به این ترتیب که ما در برخی شرایط و در برخی روز‌ها و ساعاتی از سال به علل مختلف از جمله شرایط آب و هوایی و تعطیلات با ترافیک‌های مختلفی مواجه می‌شویم که با تحلیل این ترافیک در راه‌های کشور می‌توانیم وزارت راه و شهرسازی را به سمت مسیر‌های جایگزین هدایت کنیم.»

ایشان به یکی از کاربردهای هوش مصنوعی در ایران که برای صدا و سیما هم بسیار مفید است اشاره کرد. به اعتقاد رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات هوش مصنوعی می‌تواند در ذائقه‌سنجی مخاطبین برای انتخاب برنامه‌ها کمک کند.

اینترنت اشیاء

موضوع بعدی مربوط به اینترنت اشیاء و آخرین وضعیت کشور در استفاده از این فناوری بود. یزدانیان در این باره گفت: «اینترنت اشیاء انتخاب ناگزیر ماست، زیرا که هوشمندسازی موجب راحت‌تر شدن مردم و کاهش آسیب‌های ناشی از حضور فیزیکی خواهد شد. با توجه به شرایطی که در کشور حاکم است صورت‌های متفاوتی از هوشمندسازی وجود دارد که وقتی ارتباطات فیزیکی کمتر می‌شود به مزایای آن پی می‌بریم، اما تمرکز ما بیشتر در خصوص هوشمندسازی در بحث صنعت است. اگر به دنبال سازندگی، ساخت و توسعه کشور هستیم باید مدل‌های هوشمند بیشتر شود و کارخانه‌ها را هوشمند کنیم تا از آسیب‌های نبود هوشمندسازی در امان بمانیم.

وی با تاکید بر استفاده از فناوری‌های گوناگون هوش مصنوعی در ایران به یک کاربرد اینترنت اشیاء اشاره کرد: «یکی از کاربرد‌های اینترنت اشیاء می‌تواند خانه‌های هوشمند باشد به این ترتیب که ما بتوانیم با استفاده از یک ریموت خارج از خانه، گرمایش و سرمایش را کنترل کنیم.»

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید

میانگین امتیاز / 5. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]