40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 هوش مصنوعی در درمان آرتروز به‌ کار می‌رود

هوش مصنوعی در درمان آرتروز به‌ کار می‌رود

هوش مصنوعی نشانه‌های نخستین آرتروز را با کمک تصاویر اشعه ایکس پیدا می‌کند؛ با این ‌کار افراد از درمان و معاینه‌های غیرضروری نجات پیدا می‌کنند.

محققان دانشگاه یووسکوله (Jyväskylä) و منطقه مراقبت‌های بهداشتی فنلاند مرکزی، یک شبکه عصبی مبتنی بر هوش مصنوعی برای تشخیص آرتروز اولیه زانو از تصاویر اشعه ایکس ایجاد کرده‌اند. این هوش مصنوعی توانست در ۸۷ درصد موارد با تشخیص پزشکان مطابقت داشته باشد. در این‌جا نتیجه مهم است، زیرا اشعه ایکس روش تشخیصی اولیه برای استئوآرتریت زودرس زانو است و تشخیص زودهنگام می‌تواند بیمار را از معاینات، درمان‌های غیرضروری و حتی جراحی تعویض مفصل زانو نجات دهد.

درمان آرتروز

استئوآرتریت شایع‌ترین بیماری مرتبط با مفصل در سطح جهانی است و تنها در فنلاند، سالانه ششصد هزار ویزیت پزشکی انجام می‌شود؛ برآورد شده است که درمان این بیماری هرسال تا یک میلیارد یورو برای اقتصاد ملی هزینه دارد.

روش جدید مبتنی بر هوش مصنوعی، برای تشخیص یک ویژگی رادیولوژیکی پیش‌بینی‌کننده آرتروز، از طریق اشعه ایکس آموزش داده ‌شده است. این یافته در حال حاضر به‌عنوان نشانه‌ای مهم در معیارهای تشخیص بیماری قرار نمی‌گیرد، اما متخصصان ارتوپدی آن را نشانه اولیه آرتروز می‌دانند.

این روش در آزمایشگاه هوش دیجیتالی در دانشگاه یووسکوله به‌عنوان بخشی از پروژه «مرکز هوش مصنوعی» در فنلاند مرکزی توسعه داده ‌شده است؛ این مرکز از آن دسته از فناور‌ی‌های شبکه عصبی استفاده می‌کند که به‌طور گسترده در سطح جهانی استفاده می‌شوند.

هدف این پروژه، آموزش هوش مصنوعی برای تشخیص ویژگی‌های نخستین آرتروز، از طریق اشعه ایکس است؛ چیزی که پزشکان باتجربه، می‌توانند به‌صورت بصری آن را از تصویر ایکس تشخیص دهند، اما نمی‌توان آن را به‌طور خودکار انجام داد.

در عمل، هوش مصنوعی تلاش می‌کند تشخیص دهد که آیا بر روی غده‌های تیبیا در مفصل زانو، اسپک وجود دارد یا نه؛ چراکه میخچه تیبیا می‌تواند نشانه‌ای از آرتروز باشد.

قابلیت مورداطمینان این روش، همراه با متخصصان منطقه مراقبت‌های بهداشتی فنلاند مرکزی مورد ارزیابی قرار گرفته است. حدود ۷۰۰ تصویر اشعه ایکس در توسعه مدل هوش مصنوعی مورداستفاده قرار گرفت، پس ‌از آن مدل با حدود ۲۰۰ تصویر اشعه ایکس دیگر اعتبارسنجی شد. این از مواردی است که یک نتیجه امیدوارکننده را نشان می‌دهد.

چندین مدل هوش مصنوعی قبلاً برای تشخیص آرتروز زانو ساخته‌ شده بود. این مدل‌ها می‌توانستند، موارد شدیدی را که توسط هر متخصصی به‌راحتی تشخیص داده می‌شود، تشخیص دهند. بااین‌حال، روش‌های توسعه‌یافته قبلی برای تشخیص نشانه‌های بیماری در مراحل اولیه به‌اندازه کافی دقیق نیستند.

هدف روشی که اکنون در حال ‌توسعه است، به‌ویژه تشخیص زودهنگام از طریق اشعه ایکس است که نیاز زیادی به آن وجود دارد.

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]