40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 هوش مصنوعی در رقابت‌های ورزشی؛ انقلابی جدید در راه است!

هوش مصنوعی در رقابت‌های ورزشی؛ انقلابی جدید در راه است!

امسال برگزارکنندگان جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ از چندین فناوری پیشرفته در زمینه هوش مصنوعی استفاده کردند. همان‌طور که هواداران فوتبال در سرتاسر جهان، در حال آماده‌ شدن برای بیست‌‌ودومین جامِ جهانی بودند، آن‌ها به‌غیراز فوتبال به تماشای فناوری‌های گوناگون هوش مصنوعی نیز نشستند. برای مثال فناوری دستیار ویدئویی، در زمین بازی به داوران کمک می‌کرد تا اطلاعات دقیقی از چگونگی و روند انجام بازی داشته باشند.

بیش از ۱۵۰۰۰ دوربین جمعیت را در هشت استادیوم ردیابی می‌کردند و الگوریتم‌هایی با استفاده از مراکز داده، مانند فروش بلیط و ورودی استادیوم‌ها، الگوهای جمعیت را پیش‌بینی می‌کردند تا از فراوانی ازدحام جلوگیری کنند. حتی توپ‌های فوتبال نیز به حسگرهای حرکتی مجهز می‌شوند، تا مکانِ توپ را «۵۰۰ بار در ثانیه» به یک مرکز داده گزارش دهند.

ورزش و هوش

درواقع، جام جهانی امسال در دوحه قطر، یک رویداد ورزشی بین‌المللی با فناوری‌های بسیار پیشرفته بود؛ بااین‌حال ما در این‌جا نیز ندیده‌ایم که هوش مصنوعی روی ورزش تأثیر بگذارد. برای نمونه استفاده از فناوری «پخش مجدد ویدئو» را برای بهبود کارکرد داور در نظر بگیرید، در این راستا «استف کری» از NBA و «تام بردی» از NFL هر دو طرفدار فناوری «مطالعه فیلم بازی» هستند و بازی‌ها و حرکت‌ها را مرور می‌کنند تا بفهمند چه چیزی را باید تکرار و از چه چیزی باید اجتناب کرد. البته در این‌جا آن‌ها تنها نیستند: «پخش مجدد ویدئو» بخش همیشگی تمرینات در بسیاری از ورزش‌های حرفه‌ای است؛ ازجمله بیسبال، بسکتبال، فوتبال، راگبی، هاکی و بوکس حرفه‌ای. اما حتی باوجود این‌که فناوری‌های جدید بسیاری از جنبه‌های ورزش حرفه‌ای را متحول کرده‌اند، (از گوشی‌های رادیویی برای پیوند مربی و بازیکن گرفته تا تجهیزات بینایی ماشینی برای ثبت دقیق گل و امتیاز) فناوری «مطالعه فیلم و آنالیز حریف در تمرین‌های حرفه‌ای» مدتی است که تغییر نکرده. البته سیستم‌های پخش فیلم آنالوگ و نوارهای نگاتیو همه دیجیتال شده‌اند، ولی در کار اصلی هیچ تغییری به‌ وجود نیامده است.

وظیفه سازماندهی، تدوین، آنالیز، تحلیل و یادگیری از فیلم‌های مسابقات رقیب، می‌تواند کار بسیار فشرده‌ای باشد و البته به کسی نیاز دارد که ساعت‌ها فیلم‌های طولانی را برای استخراج داده‌هایی که به دنبال آن هستند، مرور کند. سازمان‌های ورزشی گاهی اوقات تمام یک دپارتمان را به این کار اختصاص می‌دهند.

حال، نسل‌های جدید هوش مصنوعی قول داده‌اند که این فرایند را به‌طور قابل‌توجهی ساده‌تر کنند و به اولین پذیرندگان آن امکانات برتر رقابتی بدهند. درواقع، ترکیب هوش مصنوعی با مطالعه ویدئو‌های ورزشی، می‌تواند به‌زودی سطحی از دستاوردهای ورزشی را باز کند که تا چند سال پیش غیرقابل‌تصور بود.

هوش مصنوعی در حال حاضر، تفاوت زیادی در نحوه تمرین ورزشکاران ایجاد کرده است؛ برای نمونه، شرکت‌هایی مانند علوم ورزشی سیاتل و Sparta Science مستقر در کالیفرنیا، ابزارهای یادگیری ماشینی را برای تیم‌ها فراهم می‌کنند تا حرکات ورزشکاران را برای بهبود توانایی‌های بدنی و حتی پیش‌بینی آسیب‌های جسمانی و روانی، تجزیه‌وتحلیل کنند.

جدیدترین سیستم‌های هوش مصنوعی می‌توانند تک‌تکِ بازیکنان، حرکات، بازی‌ها و یا حتی الگوهای آن‌ها را بدون نیاز به انسان تشخیص دهند؛ این بدان معناست که یک مربی می‌تواند، دقیقاً فیلم موردنیاز خود را بدون جستجو در میان ساعت‌ها ویدئو پیدا کند. برای نمونه تجهیزاتِ هوش مصنوعی ری‌مارک را می‌توان به دوربین‌های موجود در یک باشگاه وصل کرد تا به آن‌ها قابلیت‌های هوش مصنوعی را بدهد؛ بدون نیاز به نصب سنسورهای جدید یا تجهیزات دیگر.

به‌هرحال، اکنون که تیم‌ها در آستانه ترکیب با هوش مصنوعی با روش‌های جدید هستند، می‌توان انتظار داشت که نتایج این پیوند را در زمین بازی ببینیم. با گذشت زمان، ابزارهای مجهز به هوش مصنوعی در ورزش‌های گوناگون، انواع لیگ‌ها و دسته‌های مختلف، برای بازی پخش می‌شوند و ورزشکارانی که این امکانات را نادیده می‌گیرند، فرصت بزرگی را از دست می‌دهند.

بنر اخبار هوش مصنوعی

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]