40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 هوش مصنوعی در سینما ایفای نقش می‌کند!

هوش مصنوعی در سینما ایفای نقش می‌کند!

در دنیای امروز، همه چیز با سرعت فزاینده‌ای در حال تغییر است؛ به‌ طوری‌که عصر جدید را می‌توان عصر تحولات سریع نام‌گذاری کرد. بسیاری از این تغییرات که در ساختار زندگی روزمره و وجوه مختلف آن برای انسان رخ داده، نتیجه اعتماد به فناوری‌ است. به جرئت می‌توان گفت که امروز هیچ حوزه‌‌ای نیست که از امکاناتی که فناوری‌های جدید به ارمغان آورده‌است؛ بی‌نصیب مانده باشد. هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی از جمله فناوری‌های جدیدی است که طیف وسیعی از صنایع را متاثر کرد. این فناوری نه تنها در صنایع و پزشکی بلکه در حوزه‌های مربوط به هنر هم ورود کرده است و اکنون ما شاهد نقش‌آفرینی هوش مصنوعی در سینما هستیم. منظور از نقش‌آفرینی، کاربرد فناوری هوش مصنوعی در صنعت سینما و فیلم‌سازی است.

 استفاده از فناوری در فیلم‌سازی

ظهور سینما در قرن نوزدهم میلادی به طور کلی مبتنی بر استفاده از فناوری بوده‌ است. این رسانه دیداری و شنیداری در حال حاضر علاوه بر جنبه‌های هنری و سرگرمی، جنبه اقتصادی هم پیدا کرده و بر همین اساس تبدیل به یک صنعت پر‌رونق در جهان شده است. صنعتی که برای رشد روزافزون خود از فناوری‌های جدید بهره می‌گیرد تا مخاطبان بیشتری را جذب کرده و در نهایت ثروت و سرمایه بیشتری را از آن خود کند. بر مبنای همین رویکرد، استفاده از فناوری در فیلم‌سازی و هوش مصنوعی در سینما، در جنبه‌های گوناگون فرایند فیلم‌سازی مطرح شده‌است.

ادغام هوش مصنوعی در سینما، به ساخت سریع‌تر فیلم، فروش بیشتر و کاهش هزینه‌های ساخت آن کمک می‌کند.

استفاده از فناوری در فیلم‌سازی و همچنین به کار بردن هوش مصنوعی در سینما و در بخش‌های مختلفی از فرایند ساخت فیلم، می‌تواند جنبه‌های مختلف صنعت سینما را متاثر کند. در ادامه به معرفی بخش‌هایی از صنعت فیلم‌سازی می‌پردازیم که در انجام فرایند آن‌ها از هوش مصنوعی استفاده می‌شود.

هوش مصنوعی در سینما

نوشتن فیلمنامه

اولین قدم در فیلم‌سازی، انتخاب فیلمنامه‌ای جذاب است که بتواند مخاطب را متاثر کرده و نظر او را به خود جلب کند. این‌چنین فیلمنامه‌ای می‌تواند فروش بالایی داشته‌ باشد. ما می‌توانیم داستان‌های مختلفی را که به نظر جذاب می‌آید به رشته تحریر درآوریم؛ اما هرگز نمی‌توانیم در مورد عملکرد این داستان و استقبال بیننده از آن، اطمینان داشته باشیم.

استفاده از فناوری در فیلم‌سازی و هوش مصنوعی در سینما می‌تواند به نوشتن فیلمنامه‌‌های جدید به فیلم‌سازان کمک شایانی کند. الگوریتم‌های یادگیری ماشین با مقادیر زیادی از داده‌های فیلم تغذیه می‌شوند که آن‌ها را تجزیه و تحلیل کرده، در نهایت فیلمنامه‌ای منحصر به فرد را ارائه می‌دهد که مخاطب‌پسند است. همچنین هوش مصنوعی در سینما برای تجزیه و تحلیل سکانس‌هایی که در یک فیلم ساخته می‌شوند، کاربرد دارد. الگوریتم‌های هوش مصنوعی می‌توانند خط داستانی فیلمنامه را مطالعه کرده، سؤالات و پیشنهادات احتمالی را مطرح کنند، بنابراین استفاده از فناوری در فیلم‌سازی و هوش مصنوعی در سینما روند تجزیه و تحلیل فیلمنامه را بسیار ساده‌تر و سریع‌تر می‌کند.

نوشتن فیلمنامه

ساده‌کردن مراحل پیش‌تولید فیلم

پیش‌تولید یکی از مراحل مهم و دشوار در فرایند فیلم‌سازی به شمار می‌رود. اما با ورود هوش مصنوعی در سینما و استفاده از فناوری در فیلم‌سازی، مراحل سخت پیش‌تولید می‌تواند آسان‌تر و سریع‌تر انجام پذیرد. هوش مصنوعی قابلیت بسیار خوبی برای ساده‌سازی فرایند پیش‌تولید دارد. این فناوری با کمک به برنامه‌ریزی بهتر و همچنین یافتن مکان‌هایی که در بهترین وجه تناسب با خط داستانی فیلم است، می‌تواند از سایر فرایندهای مقدماتی و پیش‌تولید پشتیبانی کند. با استفاده از فناوری در فیلم‌سازی می‌توان برنامه‌ها را مطابق با برنامه بازیگران زمان‌بندی کرده و باعث صرفه‌جویی در وقت و افزایش کارایی بازیگران شد. علاوه‌براین، سیستم‌های هوش مصنوعی در سینما این قابلیت را دارند که مکان‌های شرح داده شده در فیلمنامه‌ها را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و موقعیت‌‌های واقعی را برای فیلمبرداری سکانس مورد نظر، توصیه کنند.

ساده‌کردن مراحل پیش‌تولید فیلم

انتخاب بازیگران

از دیگر مصادیق استفاده از فناوری در فیلم‌سازی و کارهای هوش مصنوعی در سینما می‌توان به انتخاب بازیگران اشاره کرد. با توجه به معیارهای مشخص‌شده و توضیحات نوشته‌شده برای شخصیت‌های فیلم، سیستم عامل‌های هوش مصنوعی به دنبال بازیگران در پایگاه داده می‌گردند. پایگاهی که با مقادیر وسیعی از داده‌ها ویژگی‌های چهره‌های بازیگران را در احساسات مختلف توصیف می‌کند. همین‌طور از الگوریتم‌های هوش مصنوعی در سینما برای پوشش دیجیتالی چهره بازیگر استفاده می‌شود تا شکل طبیعی و اصلی بازیگر حفظ شود. همچنین ممکن است از هوش مصنوعی  برای اضافه کردن بازیگران در فیلم‌ها به صورت دیجیتالی و حتی برای انتخاب بازیگران جهت ایفای نقش‌های خاص استفاده شود. فیلم‌سازان همچنین ممکن است استفاده از فناوری در فیلم‌سازی را در راستای ساخت شخصیت‌های دیجیتالی مختلف، به‌کار بگیرند.

انتخاب بازیگران  

ساخت موسیقی

ابزارهای آهنگ‌سازی مبتنی بر هوش مصنوعی در سینما و در صنعت فیلم‌سازی، می‌توانند به کار گرفته شده و در برخی مواقع ممکن است از آن‌ها برای ساخت موسیقی فیلم‌ها استفاده شود. با استفاده از یادگیری تقویت‌کننده، هوش مصنوعی می‌تواند بسته به ژانر فیلم و موقعیت‌های مورد انتظار در فیلم، داده‌های مربوطه را تجزیه و تحلیل کرده و الگوهایی از موسیقی را که با موقعیت و سکانس‌های فیلم سازگار است، بسازد. غول فناوری ژاپنی، شرکت سونی از یک برنامه هوش مصنوعی به نام Flow Machines برای ساخت یک آهنگ به سبک Beatles استفاده کرد. اگرچه هنوز کمی شک و تردید پیرامون استفاده از موسیقی تولیدشده توسط هوش مصنوعی وجود دارد، اما حداقل هوش مصنوعی و استفاده از فناوری در فیلم‌سازی می‌تواند به انسان در ساخت موسیقی کمک کند و شاید بتوان از برخی از قطعاتی که توسط هوش مصنوعی ساخته شده در سینما و در سکانس‌های مختلف استفاده کرد.

ویرایش و تدوین فیلم‌

تدوین‌گران می‌توانند از هوش مصنوعی برای ساخت تریلر فیلم استفاده کنند. سیستم‌های هوش مصنوعی می‌توانند صحنه‌های اکشن و غیراکشن و عاطفی را شناسایی کرده و آن‌ها را برای ساخت تریلرهای جذاب به تدوین‌گران پیشنهاد بدهند. برنامه IBM Watson یک نمونه عملی از استفاده از فناوری در فیلم‌سازی و کاربرد هوش مصنوعی در سینما در بخش تدوین است که برای ساخت تریلر فیلم علمی تخیلی «مورگان» استفاده شد.

ویرایش و تدوین فیلم‌

زیرنویس

ارائه زیرنویس‌هایی با قابلیت‌ پشتیبانی از زبان‌های مختلف، از دیگر کاربرد‌های استفاده از فناوری در فیلم‌سازی و هوش مصنوعی در سینما است. شرکت‌های رسانه‌ای جهانی باید محتوای خود را برای متناسب با بینندگانی از مناطق مختلف جهان منتشر کنند. به همین منظور جهت ارائه محتوای تولیدشده خود، می‌توانند از فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی و پردازش زبان طبیعی استفاده کنند.

تبلیغ فیلم

برای تایید موفقیت یک فیلم می‌توان از هوش مصنوعی بهره برد و الگوریتم‌های آن را در روند تبلیغ قرار داد. همچنین با استفاده از فناوری در فیلم‌سازی و با به کارگیری از الگوریتم‌های هوش مصنوعی در سینما می‌توان ارزیابی بیننده، میزان استقبال از فیلم و محبوبیت بازیگران آن را، در سراسر جهان پیش‌بینی کرد.

امروز تقریبا در هر جنبه‌ای از فرایند ساخت فیلم حضور فناوری، احساس می‌شود. پیشرفت‌ در نرم‌افزارهای ویرایش و ضبط، فناوری فیلم‌های ۴k و سه‌بعدی، هواپیماهای بدون سرنشین برای فیلمبرداری و ابزارهای نوشتن فیلمنامه مبتنی بر هوش مصنوعی، تأثیر زیادی در فرایند ساخت فیلم داشته است. فناوری‌های بصری، جلوه‌های صوتی، ابزارهای تدوین مدرن برای ساخت فیلم از مصادیق استفاده از فناوری در فیلم‌سازی و کاربرد هوش مصنوعی در سینما است.

حضور فناوری در ساخت فیلم و ظهور هوش مصنوعی در سینما می‌تواند روند کلی فیلم‌سازی را متاثر کرده، هزینه‌های نیروی کار را کاهش دهند و درآمد بیشتری ایجاد کنند.

انواع کاربردهای هوش مصنوعی در صنایع مختلف را در هوشیو بخوانید

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]