40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 لایحه‌ هوش مصنوعی اتحادیه اروپا چه تأثیراتی بر صنعت بیمه خواهد داشت؟

لایحه‌ هوش مصنوعی اتحادیه اروپا چه تأثیراتی بر صنعت بیمه خواهد داشت؟

هوش مصنوعی (AI)، با کاربرد گسترده در صنعت بیمه، ارائه‌ خدمات و عملکرد کلی شرکت‌های این حوزه را ارتقاء داده است. به لطف پیشرفت‌های هوش مصنوعی، فعالین صنعت بیمه می‌توانند به‌صورت بهینه‌تر از حجم روزافزون داده‌های موجود استفاده کنند. هوش مصنوعی تحلیل فوری انواع داده را امکان‌پذیر می‌سازد و بدین ترتیب، عملیات‌های گوناگونی ازجمله تصمیم‌گیری در مورد تعهد خرید یا تشخیص کلاهبرداری را ارتقاء می‌دهد.

به گزارش شرکت مشاوره مدیریت مک‌کینزی، تا پیش از سال ۲۰۲۵، ۲۵ درصد از صنعت بیمه خودکار خواهد شد. این امر با تکیه بر تکنیک‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی تحقق می‌یابد و به شرکت‌ها کمک می‌کند، تا هزینه‌هایشان را به میزان چشمگیری کاهش دهند. مرکز پژوهشی ژونیپر نیز پیش‌بینی کرده است که تا قبل از سال ۲۰۲۳، جمع هزینه‌های کاهش‌یافته در حوزه‌های بیمه زندگی، درمانی، خودرو و دارایی از ۲/۱ میلیارد دلار پیشی می‌گیرد؛ رقمی که حاکی از رشد ۵ برابری نسبت به سال ۲۰۱۸ است.

کاهش هزینه‌ها بر مشتریان نیز تأثیر می‌گذارد، چون بیمه‌گرها می‌توانند خدمات و محصولات دقیق‌تر و شخصی‌سازی‌شده‌تر ارائه دهند که از نظر قیمت نیز رقابتی هستند. بااین‌حال، همزمان با گسترش کاربرد هوش مصنوعی در صنعت بیمه، دغدغه‌ها در مورد شفافیت و توضیح‌پذیری این فناوری روزبه‌روز پررنگ‌تر می‌شوند.

صنعت بیمه

لایحه‌ اتحادیه اروپا درباره هوش مصنوعی

در ماه آوریل ۲۰۲۱، کمیسیون اروپا پیش‌نویس لایحه‌ اتحادیه اروپا در مورد هوش مصنوعی (EU AI) را ارائه داد. این پیش‌نویس شامل قوانین مربوط به توسعه، تجاری‌سازی و کاربرد محصولات و خدمات مبتنی بر هوش مصنوعی می‌شد. لایحه‌ EU AI تمام شرکت‌های اروپایی را از همه‌ صنایع پوشش می‌دهد.

لایحه‌ مذکور چارچوبی جدید ارائه می‌دهد که سیستم‌های هوش مصنوعی را بر اساس سطح «ریسک» به چهار دسته تقسیم می‌کند. هدف از این دسته‌بندی تشویق اتکا به ارزش‌های مسئولیت‌پذیری و قابلیت اعتماد از همان اولین گام‌های فرایند ساخت سیستم‌های هوش مصنوعی است. لایحه‌ EU AI از کاربرد آن دسته از سیستم‌های هوش مصنوعی که «ریسک غیرقابل قبول» دارند جلوگیری می‌کند. درحال‌حاضر، گروه «ریسک غیرقابل‌قبول» شامل سیستم‌های تشخیص ویژگی‌های بیومتریک در فضاهای عمومی و سیستم‌های رتبه‌بندی اجتماعی است.

با این‌که تصویب لایحه‌ EU AI به زمان نیاز دارد ، برخی از کشورها، همچون اسپانیا، قصد دارند تا چارچوب معرفی‌شده در این لایحه را از اکتبر سال جاری در محیط جعبه شنی به آزمایش بگذارند. طی این فرایند، شرکت‌ها می‌توانند سیستم‌های هوش مصنوعی را در حوزه‌های اجرای قانون، بهداشت‌ودرمان و یا آموزش، هماهنگ با قوانین لایحه‌ EU AI و تحت نظارت قانون‌گذاران، به‌صورت آزمایشی به کار ببرند.

به گزارش شرکت پولیتیکو، هدف اسپانیا از این پروژه، ارائه‌ فرصت به استارتاپ‌ها و شرکت‌های متوسط اروپایی است که بخش عمده‌ بافت اقتصادی اروپا را تشکیل می‌دهند؛ با توجه به غلبه‌ غول‌های فناوری همچون گوگل و مایکروسافت بر بازار نوآوری هوش مصنوعی، این امر از اهمیت بالایی برخوردار است.

صنعت بیمه

لایحه‌ هوش مصنوعی اتحادیه اروپا چه پیامدهایی برای صنعت بیمه دارد؟

صنعت بیمه بسیار قانونمند است و از چارچوب‌هایی استفاده می‌کند که هوش مصنوعی را نیز پوشش می‌دهند. بااین‌حال، هم شرکت‌های بیمه و هم استارتاپ‌های فعال در عرصه‌ بیمه-فناوری باید نسبت به دسته‌بندی «پرریسک» لایحه‌ هوش مصنوعی آگاهی کافی را داشته باشند، تا در صورت نیاز، برنامه‌ریزی لازم برای مقابله با پیامدهای احتمالی را انجام دهند.

نسخه‌ بروزرسانی‌شده‌ پیش‌نویس لایحه‌ EU AI که در نوامبر ۲۰۲۱ منتشر شد، سیستم‌هایی که برای کاربرد در صنعت بیمه طراحی می‌شوند را در دسته‌ «پرریسک» قرار داده است. به بیان دقیق‌تر، این پیش‌نویس سیستم‌هایی را مدنظر دارد که قرار است برای تنظیم حق بیمه، تعهد خرید و ارزیابی دعاوی به کار بروند.

در این پیش‌نویس آمده است: «کاربرد سیستم‌های هوش مصنوعی در راستای تنظیم حق بیمه، تعهد خرید و ارزیابی دعاوی در صنعت بیمه روزبه‌روز پررنگ‌تر می‌شود و درصورتی‌که این سیستم‌ها به‌درستی طراحی، تولید و استفاده نشده باشند، می‌توانند عواقبی بسیار جدی، همچون تبعیض و محرومیت مالی، در پی داشته باشند.»

صنعت بیمه

شرکت‌ها چطور می‌توانند برای پیروی از قوانین هوش مصنوعی آماده شوند؟

درست مانند مراحل اولیه‌ اجرای GDPR، هنوز نمی‌توان مطمئن بود که اتحادیه اروپا چطور مفاد لایحه‌ هوش مصنوعی را به اجرا درخواهد آورد. بااین‌حال، آن‌چه قطعی است این است که نظارت و چارچوب‌بندی قوانین هوش مصنوعی و داده‌های به‌کاررفته در سیستم‌های هوش مصنوعی، هم در اروپا و هم در سایر نقاط جهان، افزایش خواهد یافت.

یکی از دغدغه‌های حال حاضر شرکت‌ها این است که چطور می‌توانند برای انطباق با قوانین هوش مصنوعی و پیروی از آن‌ها آماده شوند. شرکت IT کاگنیزانت خاطرنشان کرده است: «آن دسته از نرم‌افزارهای هوش مصنوعی که بر اساس تصمیمات قبلی در مورد تعهد خرید آموزش می‌بینند، سوگیری‌های جنسیتی و نژادی نهفته در داده‌ها را نیز می‌آموزند.» کسب‌وکارها باید منشأ ورود سوگیری به سیستم‌هایشان را پیدا کنند.

گام اولی که می‌توان در این راستا برداشت، نهادینه‌سازی و کاربرد سیاست‌های داخلی در مورد هوش مصنوعی اخلاقی و مسئولیت‌پذیر است. شرکت‌ها می‌توانند ذی‌نفعان کلیدی را، به‌ویژه کسانی که مسئول راهبرد و توسعه‌ پروژه‌های هوش مصنوعی هستند، شناسایی کرده و در تدوین سیاست‌ها از کمک آن‌ها بهره‌مند شوند. گام بعدی ایجاد یک سیستم چارچوب‌بندی داخلی است که فروشندگان بیرونی که در توسعه‌ هوش مصنوعی نقش دارند را نیز در برگیرد. گروه‌های دخیل در این فرایند را می‌بایست از ابتدای مسیر مشارکت داد تا ریسک‌های احتمالی ناشی از هوش مصنوعی شناسایی شوند.

بسیاری از سازمان‌ها با انتشار دستورالعمل‌های ویژه، در کاربرد اخلاقی داده و هوش مصنوعی به شرکت‌ها کمک کرده‌اند. از جمله‌ این شرکت‌ها می‌توان به OECD، کمیسیون اروپا (EC)، مرجع راهبرد امور مالی (FCA) و مؤسسه ODI بریتانیا اشاره کرد. سازمان Business Roundtable، که متشکل از بیش از ۲۰۰ مدیرعامل و مدیر اجرایی آمریکایی است، نقشه‌راهی مفید و جامع تهیه کرده است که بر ۱۰ اصل اولیه برای دستیابی به هوش مصنوعی مسئولیت‌پذیر در سازمان‌ها تأکید دارد.

هوش مصنوعی صنعت بیمه را متحول کرده است. در حال حاضر، سراسر جهان به دنبال این هستند تا مطمئن شوند هوش مصنوعی به صورت عادلانه و اخلاقی به کار می‌رود. کسب‌وکارها باید قادر به پاسخگویی در مورد منبع داده‌ها و نقش هوش مصنوعی در راهبردها و عملیات‌هایشان باشند، به‌ویژه اگر فشار قوانین بیشتر شود و مصرف‌کنندگان نیز خواهان شفافیت بیشتر در صنعت بیمه باشند.

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]