40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 هوش مصنوعی در کشاورزی: زراعت را به ربات‌ها بسپارید

هوش مصنوعی در کشاورزی: زراعت را به ربات‌ها بسپارید

صنعت کشاورزی به نقطه عطف خود رسیده است. با وجود مشکلات زیاد در زمینه بحران کمبود کارگر و بی‌ثباتی محیطی، تحلیل‌گران معتقدند  که استفاده از تکنولوژی در این حوزه، از اصلی‌ترین عوامل موفقیت مزارع کشاورزی محسوب می شود. و این موجب شده است تا تمامی شرکت‌های فعال در این زمینه، بر بکارگیری هوش مصنوعی در کشاورزی تمرکز کنند.

برای مثال شرکت جان دیر در پی یافتن راه حل های خلاقانه ای است تا به کمک تکنولوژی بتواند با زیرکشت بردن زمین های کمتر، محصول بیشتری برداشت کند. به طوری که از کمترین تعداد نیروی انسانی در مزارع خود استفاده کند.

بنابراین جان دیر در تلاش است که با استفاده از روش های مبتنی بر هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، بهره وری و کارایی را با کمترین نیروی انسانی، به حداکثر برساند. استفاده از ربات های هوشمند به جای کشاورزان و افزایش دقت این ربات ها با استفاده از یادگیری ماشین، در نظر دارد تا به هدف خود برای رسیدن به روش های کشاورزی پایدار دست پیدا کند که در این مسیر از فضای ذخیره سازی ابری استفاده خواهد کرد.

گرگ نیکولاس در این زمینه گفتگویی با دکتر کریستین دیما، مدیر الگوریتم‌های پیشرفته Advanced Algorithms بخش راهکاری هوشمند جان دیر John Deere Intelligent Solutions Group، داشته و با او درباره تغییرات در حال اعمال در صنعت کشاورزی و این که چه توقعاتی از اعمال این تغییرات می‌توان داشت، مصاحبه کرده است.

استفاده از ربات‌‎ها و هوش مصنوعی در مزرعه

درباره استفاده از ربات‌‎ها و هوش مصنوعی در مزرعه بگویید. اولین مورد استفاده از آن چه بود و چطور پیش رفت؟

بیشتر صنایع در حال تحقیق بر روی چگونگی استفاده از راهکارهای هوش مصنوعی در فرآیندهای خود و یا در حال استفاده از این راهکارها هستند. اما به لزوم بکارگیری هوش مصنوعی در صنعت کشاورزی کمتر پرداخته شده است در حالی که نیاز مبرم به آن در این صنعت به شدت احساس می شود.

دهه‌هاست که از سیستم‌های خودکار در مزرعه‌ها استفاده می‎شود و دستاوردش برای کشاورزان رسیدن به دقت و تداومی است که بدون کمک تکنولوژی ممکن نبود. در شرایطی که بشر در حال غرق شدن در دنیای دیجیتال است، صنعت کشاورزی روز به روز با چالش های بیشتری برای تامین غذا رو برو است. زیرا زمین های کشاوزری هر روز کوچکتر و نیروی کار در این حوزه هر روز کمتر می شود. بنابراین به کار گیری هوش مصنوعی و تکنولوژی های پیشرفته برای احیا و بقای این صنعت ضروری اند.

شرکت‌های زراعی وظایفی را به کشاورزان سپردند که نیاز به دقت و تداوم زیادی دارد؛ آن هم در شرایطی که فاکتورهایی مانند آب و هوا مدام در حال تغییر است. تکنولوژی در حقیقت مکملی برای کار اصلی کشاورزان است  که کمک می‌کند از طریق اکتشاف و بررسی زمینه‌هایی که خود کشاورزان نمی‌توانند آن را انجام دهند، تصمیمات بهتری گرفته شود.

برای مثال به کارگیری کمباین های مجهز به هوش مصنوعی می توانند به طور خودکار به کار برداشت محصول بپردازند و باعث تحولات عظیمی در صنعت کشاورزی شوند.

[irp posts=”۲۵۹۳۴″]

استفاده از ربات ها در صنعت کشاورزی چه دستاوردهایی دارند؟

آیا صرفا باعث کاهش نیاز به نیروی انسانی می شود؟

صنعت کشاورزی با کمبود نیروی کار مواجه است. آمار نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۹ در مقایسه با سال ۲۰۰۵ ،۵۸ میلیون نفر کمتر در این زمینه استخدام شدند، یعنی کاهش ۱۱ درصدی. در این شرایط تکنولوژی‌های پیشرفته ماشینی به نیروهای کاری که مهارت کمتری دارند، کمک می‌کند تا بهتر از پس وظایفشان بربیایند.

کشاورزی یکی از غیرقابل‌پیش‌بینی‌ترین صنایع است، اما تکنولوژی چالش‌ها را کاهش می‌دهد تا شرایط پایدار بیشتری برای کشاورزان ایجاد کند. در گذشته معمولا همه امور مربوط به زراعت در زمین بود، از کاشتن دانه گرفته تا برداشت محصول به همان شکل سنتی و قدیمی و فاکتورهایی مانند تغییر آب و هوا هم شرایط را برای کشاورزان تغییر نمی‌داد. اما امروزه ورود تکنولوژی به این حوزه باعث شده تا مدیریت بخشی از پروسه زراعت از بیرون از زمین باشد و  الزامات و شرایط متغیر بیشتر بررسی شود.

برای مثال می‌توان به عمل  سم پاشی آفت ها اشاره کرد. در روش سنتی، سم به طور گسترده و در تمام قسمت‌های زمین پاشیده می‎شد. اما به لطف تکنولوژی و  به کارگیری ربات ها،  سم پاشی با دقت بیشتری انجام می شود. یعنی با انجام محاسباتی خاص، سمپاشی فقط در قسمت‌هایی انجام می‌شود که دانه کاشته شده و البته به سمپاشی نیاز است. با این کار میزان سم کمتری استفاده می‌شود که نتیجه‌اش کاهش هزینه‌‎هاست.

ربات‌ها و هوش مصنوعی برای چه مقیاسی از کشاورزی مفید هستند؟

آیا آماده‌ایم تا زمین‌های کشاورزی را با کمک ربات‌ها اداره کنیم یا هنوز تا رسیدن به آن شرایط فاصله داریم؟

در شرکت دیر، ما مشتریان مختلف با مزرعه‌هایی با اندازه‌های مختلف داریم و چون نیازهای آن‌ها بسیار متفاوت است، نمی‌توان گفت که ربات‌ها فقط برای شرایط خاص یا در متراژهای خاص مفید هستند. تکنولوژی رباتیک در مقیاسی وسیع به کشاورزان کمک می‌کند تا چالش‌ها را راحت‌تر پشت سر بگذارند. هرچند این روند مشهود است که راه‌حل‌های رباتیک و استفاده از تکنولوژی روزبه‌روز بیشتر به کمک  کشاورزان با مزارع کوچکتر می‌آید و برای مشکلاتشان راه حل‌هایی دارد.

صنعت لبنیات مثال خوبی برای نشان دادن نحوه بکارگیری درست تکنولوژی است. در سال ۲۰۱۶ تعداد شرکت‌هایی که از ربات برای دوشیدن شیر استفاده می‌کردند یک میلیارد بود، اما امروزه این تعداد بیشتر هم شده و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۴ این تعداد ۴۶۰ میلیون دیگر افزایش پیدا کند. بلکه قرار است به هرشکل ممکن برای مشتریان ارزشمند باشد. طبق اطلاعات ما، هر مزرعه با هر اندازه‌‌‌ای امکان استفاده از تکنولوژی را دارد و می‌تواند از مزیت‌های آن بهره ببرد.

[irp posts=”۲۰۵۴۷″]

آیا استفاده از تکنولوژی خودکار در صنعت کشاورزی به کسب و کارهای کوچک‌تر هم رسیده است؟

این تغییر چطور در حال پیشروی است؟

با مرسوم‌تر شدن این خودکارسازی در صنعت کشاورزی، ما شاهد بیشتر شدن راه‌حل‌های ساده‌تر برای  چالش های کوچک‌تر از سوی تکنولوژی هم خواهیم بود. برای مثال تکنولوژی برای باغبانی هم پیشنهاداتی دارد و می‌توان از آن برای نگهداری چمن هم استفاده کرد. اشتیاق مردم برای خرید چمن‌زن‌های رباتیک که باعث کنترل رشد علف‌های هرز هم می‌شود، میزان راهیابی تکنولوژی در زراعت‌های خانگی را نشان می‌دهد.

با حضور ربات‌ها و هوش مصنوعی در کشاورزی، آینده این صنعت چطور خواهد بود؟

در آینده وظایف بیشتر و بیشتری خودکارسازی خواهند شد. تجهیزات هوشمندتر می‌شوند و به کشاورزان در حل مشکلاتشان کمک می‌کنند. با این روش مزرعه‌های آینده اقتصادی‌تر و از نظر محیطی پایدارتر خواهند بود. یعنی کشاورزان می‌توانند سال به سال نتایج بهتری بگیرند.

انواع کاربردهای هوش مصنوعی در صنایع مختلف را در هوشیو بخوانید

 

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]