40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 هوش مصنوعی شیائومی نمادی از غول فناوری چین

هوش مصنوعی شیائومی نمادی از غول فناوری چین

هوش مصنوعی شیائومی امروز بیش از گذشته به اثبات این موضوع می‌پردازد که کمپانی چینی شیائومی آرزوهای دور و درازی دارد و سخت برای تحقق آن‌ها نیز در تلاش است. این فناور طراز اول جهان نیز همچون سایر فناورهای برتر میدان رقابت بر سر توسعه هوش مصنوعی در وسایل الکترونیک، بر روی لبه فناوری جهان ایستاده و می‌کوشد تا ناب‌ترین فناوری‌ها را به نحوی خلاقانه با محصولات خود، به‌خصوص گوشی‌های هوشمند ادغام کند.

به‌واقع شتاب این رقابت در میان فناورهای طراز اول جهان به‌قدری شدید است که گویی در چند سال آینده به‌کلی اکوسیستم انسان تغییر ماهیت داده و جای خود را به پلتفرم‌های مجازی که با هوش مصنوعی مدیریت می‌شوند خواهد داد. این رقابت تا به امروز در میان غول‌های تکنولوژی‌های جهان برقرار است و روزانه بر شدت آن نیز افزوده می‌شود. شرکت‌هایی که تازه به عرصه تولید محصولات الکترونیک قدم گذاشته‌اند نیز به سمت توسعه هوش مصنوعی در محصولاتشان روی آورده‌اند. زیرا این موضوع بدیهی است که در صورت عدم توجه به فناوری‌های هوش مصنوعی و کاربست آن در محصولاتشان، بدون شک در میدان رقابت با سایر فناورهای برتر هیچ حرفی برای گفتن نخواهند داشت.

هوش مصنوعی در فناوری

بنابراین هوش مصنوعی و کاربست آن در محصولات فناوری بنیاد یک ضرورت غیرقابل‌اجتناب است و هر کدام از بازیگران حوزه محصولات الکترونیکی درصورتی‌که نتوانند پیوند موفقی بین هوش مصنوعی با صنعت خود برقرار کنند، بدون تردید محکوم به شکست خواهند بود.

هوش مصنوعی شیائومی

شیائومی در مرکز رقابت با سایر فناورها

دستیارهای صوتی یکی از محورهای اصلی رقابت بین فناورهای بزرگ جهان هستند. به بیان دیگر اغلب شرکت‌های بزرگ جهان در صدد هستند تا هوش مصنوعی را به‌صورت طراحی و توسعه دستیارهای صوتی وارد محصولات خود کنند. شرکت‌هایی نظیر سامسونگ، اپل و هوآوی در صدد هستند تا تمامی محصولات خانگی و الکترونیکی‌شان را با دستیارهای صوتی که خاص خودشان است هماهنگ سازند. به طور مثال شرکت مایکروسافت یک دستیار صوتی به نام کورتانا را معرفی کرده است. شرکت گوگل که اغلب کاربران آن را با موتور جستجوی قدرتمندش می‌شناسند دارای یک دستیار صوتی خلاقانه است.

شرکت آمازون نیز از دستیار صوتی به نام الکسا خبر داد که البته تا به امروز نسخه‌های به‌روز شده جدیدی از آن معرفی شده است. هوآوی از دستیار صوتی سلیا خبر داده و اما شرکت سامسونگ کوشیده است تا پای را فراتر نهاده و از دستیار سه‌بعدی هوشمند به نام سم پرده‌برداری کند. این در حالی است که کاربران فعلی سامسونگ از دستیار صوتی به نام بیکس‌بی استفاده می‌کنند. بسیاری اذعان کرده‌اند که ورای دستیار سه‌بعدی نمی‌توان درباره این فناوری ایده دیگری داشت. در نهایت شرکت اپل نیز از دستیار صوتی به نام سیری استفاده می‌کند.

تمامی این دستیارهای صوتی برای مدیریت محصولات شرکت‌ها مبتنی بر فرمان‌های صوتی ایجاد شده‌اند. شرکت شیائومی نیز به‌عنوان یکی از مدعیان کاربرد تکنولوژی هوش مصنوعی در محصولات خود در سال ۲۰۱۸ از هوش مصنوعی به نام Xiao AI نام برد. این تکنولوژی ثابت کرد که کمپانی شیائومی نگرش پیروزمندانه‌ای در رقابت با سایر شرکت‌های فناور داشته و می‌کوشد تا جایگاه بالاتری را در میان آن‌ها برای خود فراهم کند. این موضوع زمانی برجسته می‌شود که دریابیم کوشش‌های شیائومی از سال ۲۰۱۸ برای توسعه این هوش مصنوعی بیشتر شده است. پیش‌ازاین جایگاه شیائومی در میان شرکت‌های فناور، ۸۵ جهان بود. اما تنها در مدت ۱۲ ماه توانست با ارائه ۶۸۴ اختراع در حوزه هوش مصنوعی و فناوری‌های نوظهور به جایگاه ۱۱ جهان دست یابد.

تنها این موضوع برای تصدیق جاه‌طلبی شیائومی و نیز تیم قدرتمند تحقیق و توسعه آن که گرداننده فعالیت‌های علمی و مطالعاتی برای ثبت اختراع است، کفایت می‌کند. همین موضوع سبب شده است تا شیائومی شرکت‌هایی نظیر هوآوی و سامسونگ را پشت سر بگذارد. کمپانی شیائومی برای کسب این جایگاه بیش از چهار میلیارد یوان چین سرمایه‌گذاری کرده و توانسته است علاوه بر ارائه رابط کاربری‌های جذاب، به مرکز رقابت فناورهای جهان ورود پیدا کند.

رقابت شیائومی با سایر برندها

هوش مصنوعی شیائومی در دوربین گوشی‌های هوشمند

اوج شکوفایی فناوری هوش مصنوعی شیائومی در دوربین گوشی‌های هوشمند آن است. خاصه در مدل MI 11 که از قوی‌ترین تراشه اسنپ دراگون استفاده می‌کند. این گوشی هوشمند از فناوری Deep Learning بهره‌مند است و می‌تواند با استفاده از دوربین‌ها، به آنالیز دقیق محیط پرداخته و تنظیمات لازم را برای تجربه یک فیلم‌برداری حرفه‌ای فراهم کند. یکی از قابلیت‌های معروف این گوشی، فیلم‌برداری در شب است که در حال حاضر خیره‌کننده‌ترین کیفیت را برای فیلم‌برداری در شب، در میان شرکت‌های مدعی دارد. نام این الگوریتم BlinkAI نهاده شده که در واقع یک شبکه عصبی است که می‌کوشد عملکردش را شبیه به مغز انسان کند. به این شکل که با عکس‌برداری متعدد در قالب فریم بر ثانیه، طیف متعددی از عکس و نورپردازی‌ها را دریافت می‌کند و بهترین تصویر که نورپردازی مناسبی در آن رعایت شده را به‌عنوان تصویر نهایی ارائه خواهد داد.

این عملکرد در واقع شبیه‌سازی قوه بینایی انسان است که در شرایط محیطی تاریکی سعی می‌کنند بهتر ببیند و با دریافت نور بهتر از چشمه‌های انرژی، تصویر بهتری از محیط اطراف دریافت کند؛ بنابراین هوش مصنوعی BlinkAI به دنبال ترمیم نوردهی در تصویر است و به‌جای آنکه به طور سنتی یک میزان نور را به کل تصویر تعمیم دهد، تصویر را بخش‌بخش کرده و به هر قسمت میزان نور مورد نیازش را تخصیص می‌دهد.

هوش مصنوعی در دوربین گوشی

 سایر محصولات مبتنی بر هوش مصنوعی شیائومی

شیائومی اخیراً از یک کارخانه فناوری بنیاد برای توسعه محصولات مبتنی بر هوش مصنوعی خبر داده است. ساخت این کارخانه ۹ ماه به طول انجامیده و ۱۸۶ هزار مترمربع مساحت دارد. این کمپانی در صدد است تا رده‌بالاترین محصولات خود را در این کارخانه تولید کند. اما در حال حاضر علاوه بر توسعه هوش مصنوعی در گوشی‌های هوشمند، می‌توان از هوش مصنوعی Xiao AI که قابلیت گرداندن تمامی محصولات شیائومی را دارد صحبت کرد. این هوش مصنوعی می‌تواند هود آشپزخانه، دوربین‌های فیلم‌برداری شیائومی، گوشی، تلویزیون و سایر محصولاتی که این شرکت تولید می‌کند را تحت کنترل خود درآورد. به‌عنوان‌مثال هود آشپزخانه شیائومی به کمک فناوری بینایی ماشین می‌تواند دود، گاز و بوی نامطلوب را تشخیص دهد و ذرات معلق آن را در هوا شناسایی کند. سپس شروع به مکش کرده و ذرات معلق موجود در هوا را جذب می‌کند.

لازم به ذکر است که هود آشپزخانه شیائومی، نخستین هود هوشمند جهان است. این هود از فناوری بینایی به نام Eyebot استفاده می‌کند تا بر اساس الگوریتم‌های هوش مصنوعی، اشیاء مجاور را تشخیص داده و غلظت‌های موجود در هوا را شناسایی و تمیز دهد.

هوش مصنوعی شیائومی

آینده از آن کیست؟

کمپانی شیائومی در صفحه رسمی خود در شبکه اجتماعی Webio اعلام کرده است که در حال حاضر دستیار صوتی‌اش ۱۰۰ میلیون کاربر دارد. این دستیار صوتی در طول چهار سالی که حضور در میان کاربران را تجربه می‌کند، ۹۱.۷ میلیارد تعامل صوتی را مدیریت کرده است. این هوش مصنوعی که با تمامی محصولات شیائومی سازگار بوده اگرچه توانسته است جایگاه این کمپانی را در جهان باقدرت ارتقاء دهد، اما نمی‌تواند تعیین کند که آینده از آن کدام کمپانی و فناوری است. به بیان دیگر باید با صبر و انتظار به استقبال آینده رفت تا مشخص شود هوش مصنوعی شیائومی تا چه اندازه قدرت مانور و توسعه خواهد داشت.

بنر اخبار هوش مصنوعی

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]