40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 هوش مصنوعی و اینترنت اشیا؛ همکاری دو فناوری نوین برای یک تحول بزرگ در جهان

هوش مصنوعی و اینترنت اشیا؛ همکاری دو فناوری نوین برای یک تحول بزرگ در جهان

همگرایی هوش مصنوعی و اینترنت اشیا پتانسیل عظیمی را برای مشاغل در سراسر جهان ایجاد کرده است. می‌توان گفت سنسورهای اینترنت اشیا، اطلاعات خارجی را شناسایی می‌کنند و آن‌ها را با سیگنالی که انسان و ماشین می‌توانند از یکدیگر تشخیص دهند جایگزین می‌کنند. سپس نوبت به هوش مصنوعی می‌رسد تا به ساخت ماشین‌های هوشمند کمک کند؛  ماشین‌هایی که از این داده‌ها برای پشتیبانی از فرایند تصمیم گیری با حداقل دخالت یا بدون دخالت انسان پشتیبانی کنند.

استفاده از اینترنت اشیا در حال افزایش است و تا پایان امسال پیش‌بینی می‌شود تا ۵۰ میلیارد دستگاه متصل وجود داشته باشند. این فناوری جدید با هوش مصنوعی می‌تواند فرصت‌های جدیدی را به وجود آورد و نحوه عملکرد کل صنایع را تغییر دهد.

برای نشان دادن میزان پتانسیل این حوزه، فهرستی از ۵کاربرد در حال ظهور اینترنت اشیا مبتنی بر هوش مصنوعی را در ادامه مشاهده می‌کنید.

اینترنت اشیا مبتنی بر هوش مصنوعی

رانندگی خودکار

رانندگی خودکار  یک نمونه عالی از چگونگی کارکرد هماهنگ هوش مصنوعی و اینترنت اشیا است. وسایل نقلیه خودمختار از سنسورهای بسیاری تشکیل شده‌اند که به طور پیوسته در حال جمع آوری مقادیر زیادی داده از محیط اطراف خود هستند.  مدل‌های هوش مصنوعی کار پردازش این داده‌ها به یک بینش هوشمند را انجام می‌دهند تا سیستم ناوبری خودرو بتواند در محیط اطراف ماشین را هدایت کند و برنامه ریزی یک مسیر پیچیده را به طور لحظه‌ای انجام دهد.

هوش مصنوعی و اینترنت اشیا-رانندگی خودکار

کنترل کیفیت نوری

بازرسی و کنترل کیفیت با به کارگیری فناوری بینایی ماشین یکی از بزرگترین کاربردهای هوش مصنوعی است. کنترل کیفیت نوری خودکار، قادر است ماشین‌آلات صنعتی را اسکن کند تا نقص‌های موجود را بیابد. پس از شناسایی نقص‌ها، مدل‌های الگوریتم نیمه نظارت شده، تصاویر را طبقه‌بندی می‌کنند یا برای تعمیر و نگهداری آن‌ها برنامه ریزی می‌کنند.

راه حل‌های اینترنت اشیا مبتنی بر هوش مصنوعی به شرکت‌ها این قدرت را می‌دهد تا خرابی تجهیزات را زودتر از موعد پیش‌بینی کنند و برای آن راه‌حل ارائه دهند.

کیفیت نوری

امنیت سایبری

طبق گفته موسسه تحقیقاتی گارتنر دستگاه‌های متصل مبتنی بر اینترنت اشیا در سال ۲۰۲۰ به ۲۰ میلیارد رسید. این در حالی است که Statista پیش‌بینی  می‌کند تا سال ۲۰۳۰ حدود ۵۰ میلیارد دستگاه در سراسر جهان در بسیاری از حوزه‌ها نصب خواهند شد؛ از لباس‌ها گرفته تا وسایل حمل و نقل عمومی. این فراگیری باعث می‌شود دستگاه‌ها و این فناوری به اهداف جذابی برای حملات سایبری تبدیل شوند.

به عنوان یک اقدام متقابل، سیستم‌های امنیت سایبری که مجهز به هوش مصنوعی هستند می‌توانند نفوذهایی که به شبکه می‌شود را شناسایی کنند، از داده‌های با ارزش محافظت کنند و حملات سایبری را متوقف کنند. همچنین سیستم‌های مجهز به هوش مصنوعی می‌توانند الگوی فعالیت‌های معمولی را یاد بگیرند، در نتیجه آن‌ها می‌توانند متوجه شوند چه زمانی یک فعالیت غیر عادی در حال انجام است. این مدل‌ها قادر هستند تعداد هشدارهای اشتباه را کاهش دهند و پرده از حملات سایبری بردارند.

مراقبت‌های بهداشتی پیشگیرانه

حسگرهای پوشیدنی اینترنت اشیا علائم حیاتی بیمار را پیگیری می‌کنند و آن‌ها را به صورت لحظه‌ای برای پزشکان و مراقبات‌شان به روز می‌کنند تا آن‌ها از هر رویداد مهمی که به سلامت فرد مرتبط است آگاه شوند. هوش مصنوعی با کمک الگوریتم‌های یادگیری ماشین، حجم زیادی از داده‌ها را تجزیه و تحلیل می‌کند، و بینش قابل توجهی در مورد سلامت کلی فرد ارائه می‌دهد. این موضوع باعث می‌شود تا ثبت و نگه‌داری داده‌ها به صورت دستی انجام نشود در نتیجه در زمان صرفه جویی می‌شود و کادر پزشکی برای انجام وظایف حیاتی‌تر مانند مراقبت‌های شخصی وقت بیشتری دارند. شیوع کووید ۱۹ باعث افزایش همکاری اینترنت اشیا و هوش مصنوعی شده است تا از آن برای تأمین نیازهای نظارت بر سلامت هوشمند و مدیریت این بیماری استفاده کرد.

هوش مصنوعی-مراقبت‌های بهداشتی

 

مدیریت انرژی

هوش مصنوعی و اینترنت اشیا می‌توانند در کاهش مصرف انرژی نقش داشته باشند. سیستم‌های گرمایش و تهویه هوا مسئول بخش زیادی از کل انرژی مصرفی ساختمان و مقدار قابل توجهی از کل انرژی مصرفی در هر صنعتی هستند. این سیستم‌ها به طور متوسط ۴۰ درصد از انرژی مصرفی ساختمان را به خود اختصاص داده اند. ثابت شده است که برنامه‌های یادگیری ماشین می‌توانند ۲۰ درصد مصرف انرژی را کاهش می‌دهد.

مدیریت انرژی- اینترنت اشیا

 

روشنایی خیابانی هوشمند، به سنسورهای اینترنت اشیا مجهز است و می‌تواند اطلاعات مربوط به ترافیک و عابران پیاده را جمع‌آوری کند. این کار به سیستم‌ها امکان می‌دهد تا ۸۰ درصد از هزینه‌های انرژی صرفه جویی کنند. قابلیت‌های هوش مصنوعی، به همراه الگوریتم‌های یادگیری ماشین و یادگیری عمیق، داده‌های تولیدشده از سنسورهای اینترنت اشیا را تجزیه و تحلیل می‌کنند تا از آن‌ها برای ردیابی مصرف انرژی به طور زنده و لحظه‌ای استفاده کنند.

نتیجه‎‌گیری

به طور خلاصه، اینترنت اشیا هوشمند به طور مرتب در حال محبوب شدن هستند و بسیاری از شرکت‌ها از غول‌های اینترنتی گرفته تا کسب و کارهای نوپا به این فناوری روی خوش نشان داده‌اند. تقویت اینترنت اشیا با هوش مصنوعی دریچه‌ای برای فرصتی‌های جدید است. یادگیری ماشینی، پردازش زبان طبیعی و سایر فناوری‌های نوین تعامل میان مشاغل را تسریع می‌کند.

هوش مصنوعی و اینترنت اشیا در حال درنوردیدن مرزهای پردازش داده ها و تجارت هوشمند هستند و این روند در سال‌های آینده نیز ادامه خواهد داشت.

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]