40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 هوش مصنوعی می‌تواند همانند مغز انسان به‌طور مادام‌العمر یاد بگیرد

هوش مصنوعی می‌تواند همانند مغز انسان به‌طور مادام‌العمر یاد بگیرد

فراگرفتن یک مطلب برای مغز انسان و هوش مصنوعی یک تفاوت عمده دارد: مغز انسان خود را با چیزی که فراگرفته است، سازگار می‌سازد؛ اما هوش مصنوعی معمولاً اطلاعات پیشین را با فراگرفتن چیز جدید، فراموش می‌کند.

نکته جالب اینجاست که اخیراً مقاله‌ای در مجله آمریکایی «ساینس» منتشر شده است با این موضوع که امکان «سیم‌کشی» تراشه‌های کامپیوتری برای دریافت داده‌های جدید، درست مانند مغز انسان، وجود دارد. به عبارت دیگر، هوش مصنوعی از این طریق قادر خواهد بود به‌گونه‌ای پیوسته و همیشگی مانند مغز انسان مطالب را فرا بگیرد، این در حالی است که شرکت‌ها در حال تلاش‌اند که از طریق اطلاعات به‌روز و علمی، شیوه تشخیص تصاویر، آموزش زبان و… را از سوی هوش مصنوعی بهبود ببخشند.

شریرام رامانثان (Shriram Ramanathan) استاد دانشگاه پردیو در ایالت ایندیانای آمریکا در این باره خاطرنشان کرد: «مغز موجودات زنده به‌طور مداوم در طول عمر قادر است یاد بگیرد. ما نیز توانستیم یک پلتفرم مصنوعی برای ماشین‌ها بسازیم که بتواند در طول عمر خود چیزهای زیادی را یاد بگیرد.»‌

مغز انسان همیشه برای فعال‌سازی یادگیری خود، ارتباط‌های جدیدی را بین سلول‌های عصبی فراهم می‌کند، اما مدار‌های یک تراشه کامپیوتری در این خصوص تغییری نمی‌کنند. به عبارت دیگر، هیچ تفاوتی بین مدار یک ماشین که سال‌ها از آن استفاده می‌شده با مداری که آن ماشین در زمان تولید در کارخانه داشته است، وجود ندارد. واقعیت ماجرا این است که همانند وسایل نقلیه اتوماتیک یا ربات‌هایی که باید در محیط‌های ایزوله، خودشان تصمیم‌ بگیرند، این موضوع نیز مشکلی اساسی برای هوش‌های مصنوعی به حساب می‌آید.

این ماجرا باعث شد که رامانثان و تیم پژوهشی وی با ساختن قطعه‌ای سخت‌افزاری امکانی را ایجاد کرده‌اند که آن سخت‌افزار در زمان نیاز، بتواند دوباره خود را به کمک پالس‌های الکتریکی، برنامه‌ریزی کند؛ این پژوهش موقعیتی را فراهم کرده است که هوش‌های مصنوعی به‌طور پیوسته مانند مغز انسان مطالب را یاد بگیرند.

استاد دانشگاه پردیوی آمریکا در خصوص ساخت این سخت‌افزار گفت: «ما خواهان این هستیم که یک کامپیوتر یا ماشینی داشته باشیم که از مغز انسان الهام گرفته باشد. ما می‌خواهیم این سخت‌افزار این توانایی را داشته باشد که به‌طور مداوم برنامه‌ریزی کند و تغییر تراشه داشته باشد.»

لازم به ذکر است که این سخت‌افزار، یک دستگاه مستطیلی کوچک است که ساخته شده از ماده‌ای به نام «نیکلات پروسکایت»(perovskite nickelate)  است و به هیدروژن حساسیت زیادی دارد. مثلاً وقتی که این سخت‌افزار، هیدروژن بیشتری در نزدیکی مرکز خود دارد، قادر است مانند یک نورون عمل کند.

این موضوع باعث شد که پژوهشگران، برای نشان دادن این مفاهیم بر روی تراشه‌های آزمایشی در مقیاس بزرگی کار کنند. در نهایت، این تراشه‌ها را می‌توان در ساخت کامپیوتری استفاده کرد که از مغز انسان الهام گرفته باشد.

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]