پوشش رسانه‌ای جیتکس ۲۰۲۴ | با ما همراه باشید

Filter by دسته‌ها
chatGTP
ابزارهای هوش مصنوعی
اخبار
گزارش
تیتر یک
چندرسانه ای
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
دانش روز
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
رویدادها
جیتکس
کاربردهای هوش مصنوعی
کتابخانه
اشخاص
شرکت‌های هوش مصنوعی
محصولات و مدل‌های هوش مصنوعی
مفاهیم
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
مقاله
 هوش مصنوعی چگونه در هنر معاصر حکمرانی می‌کند؟

هوش مصنوعی چگونه در هنر معاصر حکمرانی می‌کند؟

زمان مطالعه: 3 دقیقه

واقعیت این است که هنرمندان کشورمان به‌خوبی از هوش مصنوعی برای پیشبرد هنرهای خود استفاده می‌کنند که البته محدودیت‌هایی را برایشان ایجاد کرده، ازجمله پرداخت هزینه‌هایی که برای ریال ایران هزینه‌ای سنگین به حساب می‌آید.

به گزارش هوشیو به نقل از خبرنگار ایمنا، هوش مصنوعی و ارتباط این فناوری با هنر و هنرمندان موضوعی بسیار جذاب، علمی و کاربردی است که به طور حتم هنرمندان با مسلط شدن بر این موضوع می‌توانند دستاوردهایی نوین به جامعه معرفی کنند. به همین خاطر، با «احسان روح‌الامین»، یکی از هنرمندان نقاش اصفهانی و هنرگردان گالری‌های نقاشی به گفت‌وگو نشسته‌ایم که این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

هوش مصنوعی معاصر

پرسش: از چه زمانی هوش مصنوعی و کاربردهای آن در جهان مطرح شده است؟

پاسخ: دیدگاه‌های دانشگاهی هوش مصنوعی برای اولین بار در دهه ۵۰ میلادی شکل گرفت و همیشه در ساحت هنرهای تجسمی با تولید تصویر همراه بود و در ساحت موسیقی با تولید صدا در ارتباط بود. هوش مصنوعی کارهای زیادی از جمله ویرایش در حوزه‌های مختلف هنری را بر عهده داشت. در چند سال اخیر نیز به دلیل قوی شدن هوش مصنوعی استفاده هنرمندان از این فناوری خارق‌العاده راحت‌تر شده به نحوی که رابطه زبانی کاربر با هوش مصنوعی به شکل مستقیم و بی‌واسطه‌ای فراهم شده است.
به عبارت دیگر، زمانی که کاربر یا هنرمند، روایت خود را در قالب هنر با زبان انسانی بگوید، فناوری هوش مصنوعی آن روایت را به همان زبان دریافت کرده تحلیل می‌کند و بر اساس آن می‌تواند محتوای موسیقی یا تصویر را تولید کند و در اختیار کاربر قرار دهد. همچنین این فناوری تولید محتوا را بر اساس اولویت‌های دیگری که در اختیار او قرار بگیرد، تهیه و تنظیم می‌کند و یا
چیزهای مختلفی را که در همان حوزه واژگانی است، شناسایی و ترکیب کند و تصویری نوین را در اختیار هنرمند، قرار دهد.

پرسش: تولید محتوای هوش مصنوعی از نظر تعداد یا مقدار و حجم چگونه است؟

پاسخ: آنجایی که هوش مصنوعی قادر است گونه‌های مختلفی را تولید کند، بنابراین نسبت به زمان نیز می‌تواند محصولی وسیع و پرتعداد داشته باشد. برای مثال، یک کاربر عام می‌تواند نزدیک به یک‌هزار تصویر تولید کند، در حالی که فقط نیم ساعت با هوش مصنوعی کار کرده است. حتی این جریان گسترش بیشتری نیز پیدا خواهد کرد و ویدئوهای سه‌بعدی گسترش خواهند یافت و تبدیل به ابزاری در دست انسان قرار خواهند گرفت.

پرسش: آیا پیشرفت هوش مصنوعی باعث خواهد شد انسان کم‌کم از فعالیت‌ها کنار برود؟

پاسخ: برایتان یک مثال می‌آورم: همان‌طوری که خودرو اختراع شد و انسان راه می‌رفت و همچنان راه می‌رود و از خودرو هم بهره می‌برد، هوش مصنوعی نیز به همین شکل خواهد بود. در واقع، هوش مصنوعی جایگزین نمی‌شود بلکه ابزاری در دست انسان خواهد بود. با گسترش علم، هوش مصنوعی در دسترس‌تر، پرسرعت‌تر و فراگیرتر خود را نشان خواهد داد که البته به این بستگی دارد که انسان بتواند بر هوش مصنوعی مسلط شود و از آن بهره ببرد. همچنین دریچه‌هایی برای انسان باز می‌کند که خود انسان بتواند از پتانسیل‌های ذهنی و زبانی خود بیشتر استفاده کند. این مهم به مرور باعث تکامل انسان خواهد شد.

پرسش: در حال حاضر، وضعیت هوش مصنوعی در ایران به‌ویژه در بین هنرمندان چگونه است؟

پاسخ: این فناوری در کشورمان در حال گسترش است و با وجود اینکه تولید عمومی نشده اما کاربران از آن در خارج از کشورمان استفاده می‌کنند. البته محدودیت‌هایی برای این کاربران وجود دارد. مثلاً استفاده مداوم از آن‌، مستلزم پرداخت هزینه‌ای است که برای ریال ایران سنگین است. این باعث می‌شود که امکان پرداخت برای ایرانی‌ها وجود نداشته باشد که البته پیش‌بینی می‌شود که در تعاملات جهانی، یک همپایگی میان کاربران ایرانی و غیرایرانی شکل خواهد گرفت و این موانع به مرور رفع خواهد شد.

هنر معاصر و هوش مصنوعی

پرسش: پیشروترین کشورهای جهان در این عرصه کدامند؟

پاسخ: کشورهایی که فعالیت‌های مشخص و هدفمند مرتبط با هنر را دنبال می‌کنند، از جمله کشورهای هلند و آلمان و مناطق مرتبط با اقوام ژرمن. همچنین ما شاهد سرمایه‌گذاری‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری جدیدی در این حوزه در قاره اروپا و آمریکا هستیم.
بیشتر جوانانی که در حوزه علوم کامپیوتر فعال‌اند، به‌نوعی برای همکاری با استارتاپ‌ها یا شرکت‌های دانش‌بنیان ترغیب شده‌اند. این موضوع در سراسر دنیا رو به گسترش است.

پرسش: ویژگی‌های خلاقانه و جدید هوش مصنوعی کدامند؟

پاسخ: هوش مصنوعی می‌تواند به‌وسیله یک ابزار به هنرمند کمک کند، تا ایده‌هایش را بسط و گسترش دهد. حتی گاهی می‌تواند به‌عنوان یک راهنما عمل کند. در مراحلی که یک هنرمند می‌تواند بیشتر بر این فناوری مسلط گردد، هوش مصنوعی قادر است به‌عنوان یک دستیار، آرتزین و هنرپیشه‌ای عمل کند که فعالیت‌ها را پیش می‌برد.

پرسش: این موضوع همسان‌سازی را به دنبال ندارد؟

پاسخ: شاید در مراحل اولیه به دلیل ثابت بودن الگوریتم‌ها شاهد این همسان‌سازی باشیم. به همین دلیل شاهد یکسانی واحدی در کمپوزیسیون‌ها خواهیم بود یا نگاه آرمان‌گرایی در کمپوزوسیون‌ها دیده خواهد شد. با این حال، هرچه جلوتر می‌رویم، هوش‌ مصنوعی قوی‌تر می‌شود و تولید محتواها، رندومی‌تر و دقیق‌تر انتخاب می‌شوند. در حقیقت، این فناوری مدام پیشرفت می‌کند و برخی هنرمندان یک استفاده خاص نیز از آن می‌کنند و آن این است که نسبت به ایده خودشان از هوش مصنوعی به طور مشخص و ارزان استفاده می‌کنند و این انتخاب از طریق هوش طبیعی خواهد بود.

 

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید

میانگین امتیاز / 5. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]