40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 FN Meka؛ هوش مصنوعی یک رپر که اعتراضات زیادی را برانگیخت!

FN Meka؛ هوش مصنوعی یک رپر که اعتراضات زیادی را برانگیخت!

یکی از استودیوهای ضبط و پخش موسیقی، بعد از بالا گرفتن انتقادات نسبت به سوگیری‌های نژادپرستانه، با هوش مصنوعی یک رپر FN Meka قطع همکاری کرد.

FN Meka سیستم هوش مصنوعی یک رپر و موزیسین است که در ظاهر، شبیه به یک سایبورگ سیاه‌پوست مذکر ساخته شده است. شرکت ضبط و پخش موسیقی Capital Music Group (CMG) بعد از همکاری با این رپر، با مشکلات و اعتراضات زیادی روبه‌رو شد.

CMG طی بیانیه‌ای، با اعلام قطع همکاری خود با FN Meka، بیان کرد بابت سهل‌انگاری‌های رخ‌داده از جامعه‌ سیاه‌پوستان نهایت عذرخواهی و تأسف را دارد. درحال‌حاضر، FN Meka ماهانه بیش از ۵۰۰,۰۰۰ شنونده در پلتفرم Spotify دارد و بیش از یک میلیارد بار در TikTok نمایش داده شده است. حساب کاربری این ربات در اینستاگرام بیش از ۲۲۰,۰۰۰ دنبال‌کننده دارد و به‌تازگی، از حالت عمومی درآمده است.

به گفته‌ آنتونی مارتینی، یکی از بنیان‌گذاران شرکت سازنده این ربات با نام Factory New، آهنگ‌های FN Meka توسط یک مرد سیاه‌پوست ناشناخته اجرا می‌شوند. مارتینی طی مصاحبه‌ای در سال ۲۰۲۱ اعلام کرد: «آهنگ‌ها با صدای یک انسان خوانده می‌شوند، اما قصد داریم کامپیوتری بسازیم که خودش این آهنگ‌ها را خلق کند و به زبان خودش بخواند و حتی با همکاری کامپیوترهای دیگر موسیقی بنویسد.»

پیش از این‌که CMG با هوش مصنوعی یک رپر قطع همکاری کند، گروهی از فعالین جنبش سیاه‌پوستان تحت عنوان Industry Blackout، طی نامه‌ای سرگشاده بیان کرد که FN Meka توهینی بزرگ و صریح به جامعه و فرهنگ سیاه‌پوستان بوده است. به گفته‌ این گروه، این سیستم ملقمه‌ای است از تفکرات قالبی و سوگیری‌های منزجرکننده، انتساب سبک‌های رفتاری و نمایشی خاص به هنرمندان سیاه‌پوست و توهین‌های لفظی، که در متن آهنگ‌ها به چشم می‌خورند.

هوش مصنوعی یک رپر

فعالین به یکی از آهنگ‌های FN Meka اشاره کرده‌اند که با رپر دیگری به نام گانا ضبط شده است؛ گانا در حال حاضر به‌خاطر ارتکاب جرم منتظر حکم دادگاه است. جالب این‌جاست که مدرک این جرائم، متن آهنگ‌ها و پست‌های شبکه اجتماعی این خواننده هستند.

آیا هوش مصنوعی در صنعت موسیقی جایی خواهد داشت؟

گروه Industry Blackout معتقدند: «جرم گانا خواندن همان آهنگ‌هایی است که FN Meka هم از آن‌ها تقلید کرده است. تنها تفاوت این‌جاست که این سیستم هوش مصنوعی مورد اتهام قرار نمی‌گیرد. این مترسک دیجیتالی، موجودی منزجرکننده و توهین‌آمیز به افراد واقعی است که در زندگی واقعی، دچار عواقب واقعی می‌شوند.»

این گروه خواستار عذرخواهی رسمی و عمومی و حذف این ربات از تمام پلتفرم‌های عمومی هستند. علاوه بر این، معتقدند که تمام سود عاید از آثار این هوش مصنوعی در صنعت موسیقی باید به مؤسسات خیریه‌ای اهداء شود که از جوانان سیاه‌پوست علاقه‌مند به هنر حمایت می‌کنند و خوانندگان سیاه‌پوستی که با شرکت CMG قرارداد داشته‌اند.

پیش از قطع همکاری با FN Meka، مارتینی طی مصاحبه‌ای با هوش مصنوعی یک رپر اعلام کرد که با‌ توجه ‌به «هدلاین‌ها و ترندهای دنیای مجازی»، چنین اتفاقاتی را پیش‌بینی می‌کرد. وی در مورد تصویر منتشرشده از FN Meka که در آن مورد ضرب‌و‌شتم پلیس قرار گرفته است، توضیح داد: «اگر بخواهیم بعضی از تصاویر و موارد گذشته را از بافت مربوطه بیرون بکشیم، احتمالاً خیلی بدتر از آن‌چه هستند به نظر می‌رسند.»

CMG طی اعلامیه‌ای به برنامه‌ رادیویی Radio 1 Newsbeat، اعتراف کرد که بدون فکر و تأمل کافی به این پروژه پاسخ مثبت داده است. این شرکت اضافه کرد: «از افرادی که طی چند روز گذشته، با بازخوردهای سازنده به ما کمک کرده‌اند، کمال تشکر را داریم. نظرات شما برای ما ارزشمند بوده و باعث شده است، تا همکاری‌مان با این پروژه را قطع کنیم.»

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]