40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 رفتار هوش مصنوعی Cicero متا در بازی دیپلماسی با رفتار انسان، مو نمی‌زند

رفتار هوش مصنوعی Cicero متا در بازی دیپلماسی با رفتار انسان، مو نمی‌زند

در سال ۱۹۹۷ شرکت IBM با توسعه هوش مصنوعی Deep Blue توانست انقلابی در این حوزه رقم بزند و با شکست گری کاسپاروف، قهرمان شطرنج زمان خود در یک مسابقه تاریخی، توجه بسیاری را به خود جلب کند. عده زیادی از مردم در سال ۱۹۹۷ ناباورانه شاهد شکست انسان از مخلوق خود بودند و پذیرش این موضوع که چند خط کد می‌تواند حتی بر متخصص‌ترین انسان‌ها نیز غلبه کند، برای همه دشوار بود. با ظهور بازی‌های ویدئویی، تقابل هوش مصنوعی با انسان به یک امر عادی تبدیل شد و علاقه‌مندان به بازی‌های کامپیوتری، زمان زیادی را صرف رقابت با حریفان هوشمند خود می‌کردند.

اما یک نکته مهم و حائز اهمیت هرگز اجازه نداد که هوش مصنوعی از محدودیت‌های خود فراتر برود و به هوش انسانی نزدیک شود؛ هرچه هوش مصنوعی پیشرفته‌تر می‌شد و حریف انسانی خود را بیشتر به چالش می‌کشید، به همان اندازه در کار تیمی و تعامل با دوستان، ضعیف عمل می‌کرد. تمرکز ربات‌های هوشمند تنها بر روی بررسی و پیش‌بینی عملکرد حریف خود بود تا باتوجه‌به احتمال حرکت او، بهترین تصمیم ممکن را بگیرد و در این معادله، محاسبه تصمیم هم‌تیمی‌هایش جایی نداشت و عملکرد AI در این زمینه بسیار ابتدایی بود. اما شرکت متا با هوش مصنوعی «Cicero» مدعی است که در این فرایند تحول جدی ایجاد کرده است.

بازی تخته‌ای «دیپلماسی»، یکی از مشهورترین و پرطرفدارترین بازی‌های تخته‌ای دنیاست که برخلاف شطرنج و دیگربازی‌های مشابه که تنها به رقابت متقابل دونفره محدود است، تعامل با دیگر بازیکنان، تشکیل اتحاد، گفت‌وگو و استدلال، حقه و نیرنگ و داشتن استراتژی مناسب، حرف اول و آخر را می‌زند و احتمالاً با شناخت این بازی به اهمیت کاربرد Cicero پی می‌برید. هوش مصنوعی جدید متا توانست در چندین دور از رقابت‌ها، به‌خوبی با دیگر بازیکن‌ها تعامل کند و بهترین استراتژی را برای پیروزی خود برنامه‌ریزی کند. محققان بر این باورند که روش Cicero در استدلال و تعامل با دیگر بازیکنان می‌تواند به یک معیار جدید در حوزه هوش مصنوعی تبدیل شود.

هوش مصنوعی Cicero

در بازی دیپلماسی، ۷ بازیکن با یکدیگر به رقابت می‌پردازند و به‌طور مدام باید با یکدیگر تعامل داشته باشند. هر دور از بازی با یک سری از مذاکرات بین بازیکنان آغاز می‌شود و در این مذاکرات، حریفان سعی می‌کنند که با دروغ و حیله همدیگر را فریب بدهند و اعتماد دیگران را جلب کنند. همین مورد برای محققان بسیار قابل‌توجه است، چراکه هوش مصنوعی باید در بازی که همه سعی می‌کنند به کسی اعتماد نکنند، دیگران را فریب بدهد و براساس استراتژی خود، اعتماد سایرین را جلب کند. همه این موارد زمانی ارزشمند خواهد بود که ربات به گونه‌ای صحبت کند که امکان تشخیص تفاوت‌های او با انسان ممکن نباشد.

Cicero به‌وسیله مجموعه عظیمی از داده‌های مسابقات دیپلماسی آموزش داده شده است. به‌این‌منظور، اطلاعات ۱۲۵۲۶۱ بازی در اختیار این ربات قرار گرفته که حدود ۴۰۰۰۰ مورد از آن حاوی مکالمه بین بازیکنان بوده است و در این بین بیش از ۱۲ میلیون پیام ردوبدل‌شده توسط Cicero مورد آنالیز قرار گرفت. این ربات طی مسابقات آنلاینی که در آنها شرکت کرد، توانست میانگین امتیازات بازیکنان انسانی در ۴۰ بازی انجام‌شده را تا دو برابر افزایش دهد و در بین ده بازیکن برتر قرار بگیرد. او حتی در یک تورنمنت متشکل از ۸ بازی و ۲۱ بازیکن، توانست مقام نخست را کسب کند. محققان ۴۰ بازی Cicero را با دقت آنالیز کردند تا ببینند که دیگر بازیکنان متوجه می‌شوند که درحال رقابت با یک ربات هستند یا نه؟ در نتیجه‌ای خیره‌کننده، Cicero میان ۸۲ بازیکن این ۴۰ مسابقه به‌عنوان یک انسان شناخته شده بود و هیچ‌کس تصور نمی‌کرد که درحال رقابت با یک ربات است. جالب است بدانید در یکی از مسابقات، Cicero توانست با دادن پیشنهاداتی به بازیکن انسانی مقابل خود، او را فریب و نظرش را تغییر دهد.

بااینکه Cicero را می‌توان یک تحول قابل‌توجه در زمینه هوش مصنوعی به حساب آورد، اما در این میان تمامی رفتارهای او خالی از ایراد نبود و نمی‌توان او را یک نمونه بی‌نقص دانست. در بعضی از مواقع Cicero در گفتگوهای خود تأثیر بلندمدت رابطه خود با دیگر بازیکنان را نادیده می‌گرفت و نمی‌توانست محاسبه کند که صحبت حال حاضر او در آینده چه تأثیری در روابط دیگر بازیکنان با خودش خواهد گذاشت. با وجود ایرادات ریز و درشت Cicero، محققان بر این باورند که این هوش مصنوعی توانایی منحصربه‌فرد خود را به‌خوبی به نمایش گذاشته و لیاقت دارد که در تالار مشاهیر بازی‌های تخته‌ای، جایگاه خود را به دست آورد.

Cicero از این جهت الهام‌بخش آینده هوش مصنوعی خواهد بود که تا امروز، تمرکز توسعه هوش مصنوعی بر بهبود عملکرد ربات‌ها در مقابل حریف انسانی خود بوده است، اما با هوش مصنوعی جدید متا، ربات‌ها خواهند آموخت که با انسان‌ها تعامل و همفکری کنند و آینده‌ای را رقم بزند که انسان و هوش مصنوعی نه‌فقط رقیب که حتی شریک یکدیگر باشند.

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]