40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 واقیعت افزوده یا AR برای اولین بار در ایران توسط گروه مکعب راه اندازی شد

واقیعت افزوده یا AR برای اولین بار در ایران توسط گروه مکعب راه اندازی شد

در دنیای امروز، تکنولوژی حرف اول را می‌زند و بر هر چیزی در دنیا تاثیر گذاشته است. زندگی در عصر معاصر تغییرات قابل توجهی با قرن پیشین کرده است که دلیل اصلی این تغییرات پیشرفت تکنولوژی بوده است.

یکی از تکنولوژی‌هایی که در چندوقت اخیر خیلی مورد توجه قرار گرفته است  واقیعت مجازی است. شاید تا پنج سال پیش خیلی از افراد برای این موضوع هیچ اطلاعی نداشتند، اما رفته رفته مورد توجه کاربران قرار گرفت.  پس اگر می‌خواهید بیشتر با این تکنولوژی آشنا شوید با من همراه باشید.

مکعب

واقعیت مجازی چیست

اگر بخواهیم یک تعریف کلی از واقعیت مجازی داشته باشیم، واقعیت مجازی یک تجربه شبیه سازی شده از دنیای واقعی است که هم می‌تواند شبیه دنیای واقعی باشد و هم کاملا متفاوت از دنیای واقعی.  واقعیت مجازی بیشتر با بازی‌های کامپیوتری شناخته شده است اما  در آموزش (مانند آموزش پزشکی یا نظامی) و تجارت (مانند جلسات مجازی) نقش بسزایی دارد. VR سبک‌های محتلفی دارد، از جمله واقعیت افزوده، واقعیت ترکیبی و …. .

شاید برایتان جالب باشد که واقعیت مجازی قبل از بازی‌های یارانه ای اختراع شده است. اولین چیزی که شبیه واقعیت مجازی تولید شد، در سال ۱۹۶۲ با  نام سنسورا بوده است. مخاطب باید سرش را داخل محفظه ای قرار می‌داد و تصویری همراه با صدا را می‌دید. بعد‌ها دستگاههای به نام Stereoscope و بعد از آن  The Lenticular Stereoscope  توسط فردی به نام  دیوید بروستر اختراع شد. این وسایل قابل حمل بودن بودن و در داخل آنها یکسری حلقه‌های مقوایی قرار می‌گرفت و تصاویر مختلف بصورت سه‌بعدی از داخل چشمی آنها دیده می‌شد.

یکی از اولین عینک‌‌های ساخته شده‌ی واقعیت مجازی توسط شرکت سگا برای یکی از بازی‌هایش بوده است که در سال ۱۹۹۶ اختراع شد و بعد از شرکت نیندو هم همین عمل را تکرار کرد.

تفاوت واقعیت مجازی و واقعیت افزوده

تکنولوژی AR واقعیت افزوده است یعنی بر دنیای واقعی چیزی را اضافه می‌کند در صورتی که تکنولوژی VR واقعیت مجازی است یعنی شمارا به یک دنیایی شبیه به دنیای واقعی می‌برد که می‌تواند با تخیل هم آمیخته شود. مثلا با تکنولوژی VR می‌توانید تجربه‌ی رفتن به تونل هوایی را بدون اینکه واقعا به شهر بازی بروید بلیط بگیرید و سوار تونل هوایی شوید داشته باشید یا میتوانید به دنیای زامبی‌ها که وجود خارجی ندارند سفر کنید. اما با تکنولوزی AR  می‌توانید هر چیزی که در واقعیت به آن دسترسی ندارید را وارد محیط تان کنید.

تکنولوژی VR معمولا با عینک‌های مخصوصش کار می‌کند. یعنی شما عینک های VR را می‌زنید و به دنیای مجازی سفر می‌کنید. عینک های VR معمولا هزینه‌ی بالایی هم دارند در حالی که دستیابی به تکنولوژی AR بسیار راحتتر است و هرکس تنها با داشتن یک گوشی همراه هوشمند می‌تواند به این تکنولوزی دستیابد. یکی از مثال‌های واقعیت افزوده‌ی AR مربوط به شرکت گوگل است که با سرچ کردن اسم بعضی از حیوانات آنهارا برای محیط شما شبیه سازی می‌کرد که بسیار مورد توجه و علاقه‌ی کاربران قرار گرفت.

مکعب

شغل‌هایی که از تکنولوژی AR و VR استفاده می‌کنند

این فناوری رفته رفته مورد توجه بسیاری از مشاغل قرار گرفته و پیشبینی شده در آینده هزینه‌ی زیادی برای این نرم افزار می‌شود. مشاغلی که ازین نرم افزار استفاده می‌کنند عبارت اند از:

  • مهندسی نرم افزار و توسعه
  • مدیریت پروژه
  • نگهداری نرم افزار
  • طراحی گرافیک
  • طراحی دکوراسیون داخلی

در زمینه طراحی دکوراسیون داخلی اداری، گروه مکعب جزو اولین شرکت هایی است که قابلیت  ar  را روی سایت برای تمامی محصولاتی که به صورت آنلاین قابل خرید است را ارائه داده است.

تکنولوژی AR و نقش آن در طراحی دکوراسیون داخلی

یکی از ارکان مهم در طراحی دکوراسیون داخلی، چیدمان مبلمان و وسایل می‌باشند. اینکه وسایل و مبلمان در چه جاهایی قرار بگیرند که هارمونی ایجاد کنند و باهم یک محیط زیبا و منظم را تشکیل دهند، هدف اصلی طراحی دکوراسون داخلی می‌باشد. گاهی اوقات انتخاب وسایل و مبلمان  برای یک محیط ممکن است مشکل باشد. مثلا ممکن است بین دو رنگ میز انتخاب سخت باشد. یا با توجه به پلان خاص محیط‌ مان با ابعاد وسایل مشکل داشته باشیم.

اینکه مثلا دو میز را از مغازه به محل خود اورده تا تست کنیم کدام به فضایمان بیشتر می‌خورد تقریبا کار غیر ممکنی است و اگر هم کسی انجام دهد باید هزینه‌ی زیادی را صرف این امر کند. حال تصور کنید که فقط با داشتن گوشی هوشمند خود بتوانید مبلمان را در محیط خود تست کنید! چقدر در وقت و انرژی و هزینه‌ی خود می‌توانید صرفه جویی کنید! واقعیت افزوده‌ی مجازی به شما این امکان را میدهد و کار شما را برای انتخاب مبلمانتان بسیار آسان می‌کند.

گروه مکعب

واقیعت افزوده یا AR برای اولین بار در ایران توسط گروه مکعب

واقعیت AR در خارج از ایران و کشورهای توسعه یافته و جهان اول بشدت در صنعت دکوراسیون داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما در ایران خیلی مورد توجه قرار نگرفته بود تا اینکه شرکرت دکوراسیون داخلی اداری مکعب برای اولین بار در ایران این تکنولوژی را در سایت خود برای مبلمان اداری راه اندازی کرد. این شرکت که سابقه ی ۱۰ ساله در طراحی دکوراسیون داخلی دارد، با توجه به شناخت کامل خود از دکوراسیون داخلی اداری، برای اولین بار واقعیت افزوده را به سایت خود اضافه کرد. کافیست به سایت   mokaabgroup.com  مراجعه کنید و هر محصولی را که دوست داشتید در محیط اداری‌تان با گوشی هوشمندتان امتحان کنید و با خیال راحت محصولات مورد نیازتان را خریداری کنید.

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]