40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 با ویرایشگر چهره دیزنی، پیری به‌طرز شگفت‌انگیزی واقعیت می‌یابد

با ویرایشگر چهره دیزنی، پیری به‌طرز شگفت‌انگیزی واقعیت می‌یابد

کمپانی دیزنی به‌تازگی از یک ابزار هوش مصنوعی جدید با نام FRAN رونمایی کرده است. FRAN یک مبدل تصویر بوده و با ویژگی‌هایی که این ویرایشگر چهره از خود نشان داده، به‌نظر می‌رسد که دیزنی یک برگ برنده در دستان خود دارد. این ابزار حالت پیری و جوانی را به‌طرز شگفت‌انگیز و واقع‌بینانه‌ای به چهره کاراکترها خواهد نشاند. این مدل در آزمایش‌هایی که تاکنون از آن گرفته شده، دقت خیره‌کننده‌ای در سازگاری با سوژه‌های متحرک داشته است. از این مبدل می‌توان به‌عنوان اکسیری برای جوان‌سازی و پیر‌کردن شخصیت‌های دیزنی یاد کرد، که توانسته در نبرد با دیپ‌فیک، این نرم‌افزار را از میدان به‌در کند.

پیرتر یا جوان‌تر جلوه‌دادن بازیگران همواره یک چالش ابدی برای استودیوهای فیلم‌سازی بوده است. پیش‌تر این چالش از‌طریق پروتزها و جلوه‌های ویژه گریم، که نسبتاً دست‌و‌پاگیر و همواره هم قانع‌کننده نبودند، رفع می‌گردید. بعدها تکنیک‌های زمان‌بر دیجیتالVFX  روی کار آمدند و تا‌حد زیادی جایگزین شیوه‌های گریم شدند، اما کمپانی دیزنی جدیدترین تحول را در این حوزه، با ایجاد یک تغییر سرنوشت‌ساز رقم زده است.

سیستم‌های تولیدکننده تصویر هوش مصنوعی در‌دسترس عموم، همواره در تلاشند تا خروجی‌های خلاقانه‌تری ارائه دهند. در این شرایط دیزنی روی یک مدل هوش مصنوعی با‌کیفیت استودیو کار می‌کند، که قادر است بازیگران را به‌گونه‌ای بسیار واقع‌بینانه پیر (و پیرتر) کرده یا مدلی را پیاده سازد که بازیگران ترسناک به‌نظر برسند.

البته پیر یا جوان جلوه‌دادن بازیگران موضوع جدیدی نیست و نمونه‌های از آن در گریم‌های باورنکردنی دیوید بووی در گرسنگی (۱۹۸۳) یا گریم‌های عجیب برد پیت در بنجامین باتن (۲۰۰۸) پیاده گردیده است، اما نکته جالبی که باید درخصوص این گریم‌های سنگین بدانید آن است که، گاه برای پیاده‌کردن برخی از این تکنیک‌های چهره‌پردازی، یک تیم بزرگ تلاش داشته‌اند. به‌عنوان‌مثال برای گریم بنجامین باتن، یک گروه ۵۶ نفره گریمور بر روی آرایش مو و صورت برد پیت مشغول بودند. اخیراً استفاده از VFX، این مسیر کاری را ارتقاء بخشیده، به‌گونه‌ای که در کاپیتان مارول (۲۰۱۹) شاهد پیری ساموئل ال جکسون در‌حدود ۲۵ سال بودیم.

هرچند کار با VFX هم پروسه وقت‌گیری بوده و زمان زیادی را می‌طلبد، زیرا ویرایشگرها به‌صورت دستی و فریم‌به‌فریم باید اجزای مختلف چهره فرد را نقاشی کنند، اما به‌تازگی استودیو تحقیقاتی دیزنی راه‌حل جدیدی را فاش کرده و در‌حال کار‌کردن بر روی آن است. به‌نظر می‌رسد این شرکت فیلم‌سازی براساس یافته جدید خود می‌تواند، دست به خلق یک اثر واقعی در زمان واقعی بزند. این کمپانی شبکه Face Re-Aging Network (FRAN) خود را، به‌عنوان ابزاری «عملی، کاملاً خودکار و آماده تولید» توصیف می‌کند، که می‌تواند به‌صورت خودکار چهره‌ها را مجددا پیر و پیرتر سازد.

ویرایشگر چهره دیزنی

هرچند رقم زدن این سری تغییرات به‌‌کمک هوش مصنوعی اتفاق جدیدی نیست و پیش‌تر هم محصولاتی مشابه همچون دیپ‌فیک قادر‌به ارائه این تغییرات بودند، اما این ابزار برخلاف نرم‌افزار دیپ‌فیک از یک تکنیک شبکه عصبی استفاده می‌کند. تاکنون استفاده از این فناوری هوش مصنوعی در فیلم‌ها، به‌دلیل از‌بین‌رفتن جزئیات یا برخی از ویژگی‌های صورت هنگام حرکت سوژه، بسیار غیرقابل‌اعتماد بوده است. مدل ارائه‌شده دیزنی براساس مقاله تحقیقاتی این کمپانی‌، با‌دقت خیره‌کننده‌ای با تصاویر متحرک سازگار می‌شود، حتی زمانی که سوژه به دوربین نگاه نمی‌کند.

برای آموزشFRAN ، تیم تحقیقاتی هزاران چهره تولید‌شده توسط هوش مصنوعی را جمع‌آوری کرده و به بررسی این موضوع پرداختند که چگونه فناوری یادگیری ماشینی با آنها برخورد می‌کند. نکته جالب اینجا بود که FRAN به‌جای ایجاد عکس‌های جدید، قسمت‌هایی از چهره را که احتمالاً تحت‌تأثیر سن قرار خواهد گرفت شناسایی می‌کند، به‌عنوان‌مثال نقاطی مثل خطوط لبخند و چین‌و‌چروک دور چشم. سپس این مدل ویژگی‌ها را در بالای صورت سوژه قرار داده و یک جلوه واقع‌گرایانه پایدار یا وحشتناک ایجاد می‌کند، که قادر‌به حفظ ویژگی‌های اصلی صورت سوژه، در شرایط نوری مختلف و از زوایای گوناگون است.

نتایج کار مدل دیزنی شگفت‌انگیز بوده، اما در‌عین‌حال کمی ترسناک نیز به‌نظر می‌رسد. دیپ‌فیک‌ها هنوز چند نشانه‌ آشکار دارند که می‌خواهند این نشانه‌ها را از بین ببرند، واضح‌ترین ضعف آن‌ها نشان دادن سوژه در حالت نیمرخ است. در‌حال‌حاضر تمام تمرکز‌ها بر این است که دیزنی چگونه از این فناوری خود استفاده خواهد کرد. تلاش‌های دیزنی در دنیای مبدل‌های تغییر چهره هوش مصنوعی در‌حالی است که، آخرین نسخه انیمیشن این کمپانی با نام «دنیای عجیب‌»، کمی شکست خورده است. (البته بسیاری از مردم، عدم بازاریابی دیزنی را مقصر اصلی این اتفاق می‌دانند، اما در‌هر‌حال در دیزنی‌پلاس، طوفانی از یاس و ناامیدی به‌واسطه این اتفاق به‌راه افتاده است.)

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]